houtgestookt fornuis

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
KatjaMaria

houtgestookt fornuis

Bericht door KatjaMaria »

Hai , wie o wie zou een nieuwe brandkamer kunnen maken in ons houtgestookt fornuis.
Het betreft een Raburn uit 1947 wij koken hier de hele winter op voor gasten en tergelijkertijd is het de verwarming van onze leefruimte.
Fornuis staat in Beets Noordholland. groet.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: houtgestookt fornuis

Bericht door kockie »

Dutch John heeft het al eens gedaan voor zijn eigen rayburn (of iets gelijks). Helaas is hij hier niet meer actief, of misschien ook wel... Ergens zweeft een topic rond van zijn verbouwing in de rayburn. Misschien kun je daar een handige Harrie voor vinden die het nabouwt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Roelie

Bericht door Roelie »

Doe eens een foto?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

kockie schreef: 06 jul 2024, 18:13 Dutch John heeft het al eens gedaan voor zijn eigen rayburn (of iets gelijks).
Nou, volgens mij heeft hij wel wat beters dan een Rayburn... :wink: Daarbij meen ik dat Roel zijn fornuis verbouwing in en topic heeft gezet, maar kan dat niet vinden omdat ik zijn gebruikers naam kwijt ben...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Roelie

Bericht door Roelie »

Ik had vroeger deze oude Tirolia, uit Oostenrijk. Werd loeiheet als het moest, maar er mankeerde teveel aan. Ook van deze had de brander-ruimte vervangen/gelast moeten worden, maar we hebben gekozen voor vervanging. Dat werd een vedspis uit Zweden en die zijn nagenoeg onverwoestbaar. En als de branderruimte eens stuk gaat dan zijn de losse onderdelen nog gewoon verkrijgbaar, niks lassen gewoon in elkaar zetten als bouwpakketje.
Tirolia
DSCF1925.jpg
Vedspis
DSCF1971.jpg
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

En wat is het verhaal achter dat bordje "Meiden aan het loket" Roelie?
Roelie

Bericht door Roelie »

Haha, dat komt van mijn vroegere werk en hing daar jaren boven de deur van het expeditiekantoor.
"Melden aan het loket" Drupje tipp-ex doet dan wonderen met een letter...
Mannenhumor uit de oude doos, kan inmiddels al heel lang niet meer, uiteraard.... :twisted:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Jawel hoor, kan prima. :lol:
Roelie

Bericht door Roelie »

Pffff! Gelukkig, er zijn nog wel- en ruimdenkende mensen hier.... :D
Plaats reactie