Stroomstoring

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ingir

Re: Stroomstoring

Bericht door Ingir »

In NL worden draaischijfmeters standaard vervangen door een slimme meter wanneer een huishouden de installatie van zonnepanelen aanmeldt. Dan zijn er nog de huishoudens met een bestaande PV-installatie én een draaischijfmeter die vervanging door een slimme meter weigeren. Dat is toegestaan maar ook daar heeft men iets op gevonden: de oude draaischijfmeters worden versneld afgekeurd waardoor de meter alsnog vervangen moet worden. Dan kan de consument nog steeds een slimme meter weigeren maar niet voorkomen dat er dan een analoge meter met dubbel telwerk geplaatst wordt zodat alsnog de teruglevering aan het net bepaald kan worden.

Voor de liefhebbers een kleine anecdote: de zendfunctie van de slimme meter kan op aanvraag bij installatie uitgezet worden. Je hebt dan wel een slimme meter maar deze kan geen meterstanden doorgeven aan de netbeheerder/energiebedrijf. Tenminste, dat is de theorie. Want hoe kun je nu zeker weten dat zie zendfunctie daadwerkelijk uitgeschakeld is?

In 2021 hebben wij besloten om te emigreren en het energiebedrijf was weer de slimme meter aan het pushen. Nu hadden wij in NL geen zonnepanelen, waren ook niet van plan daarin te investeren, dus laat maar komen die slimme meter maar we vragen wel de zendfunctie uit te zetten. Ons supergoedkope jaarcontract bij het energiebedrijf liep af in februari 2022 en we wisten dat we nog tot eind juni 2022 in NL zouden zijn en dan het veel duurdere variable contract zouden hebben. Bij het aflopen van het contract werd ons gevraagd de meterstanden van gas en stroom door te geven, want ja, zendfunctie is uitgeschakeld.

Wij hebben toen veel hogere meterstanden doorgegeven eind februari. Binnen enkele weken kregen we het verzoek om een foto te maken van de meterstanden met daarbij een krant of dergelijk gehouden om zeker te zijn dat het een recente foto is. We hebben toen geantwoord dat we op vakantie zijn en dat we zodra we weer thuis zijn de gevraagde foto zullen maken. Nooit meer wat van gehoord. En de eindafrekening in juli 2022 was bijzonder gunstig...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als je de slimme meter niet aan de LAN hangt, en niet toestaat op je wifi, dan zend dat ding niks uit, simpel. Kun je vanalles bij bedenken, maar dan maak je jezelf gek.

Ik heb 'm uit staan. Gevolg is dat ze bijna maandelijks een bericht sturen om de standen door te geven. Dat kan ook met foto, direct vanuit je telefoon. Ik type het altijd gewoon in, sla ook wel eens over, dan volgt een bericht dat ze het zelf inschatten. Ook prima.
Bij dat bericht volgt steevast een melding als advies om je voorschot te verhogen. Ik houd mezelf niet voor de gek, laat dat voorschot lekker staan en betaal op het eind van het jaar netjes bij. Ik ga niet voorfinancieren om aan het eind van het jaar blij te zijn met een zogenaamde teruggave.
Aart

Bericht door Aart »

JantjeV8 schreef: 05 jul 2024, 09:53 Als je de slimme meter niet aan de LAN hangt, en niet toestaat op je wifi, dan zend dat ding niks uit, simpel. Kun je vanalles bij bedenken, maar dan maak je jezelf gek.
Dit raakt kant nog wal.

Een slimme meter heeft geen WiFi of LAN aansluiting.
Een slimme meter heeft een modem (vroeger 2G, tegenwoordig waarschijnlijk LTE).

Het uitzetten van het automatisch doorgeven van de meterstanden gebeurt op afstand. Het aanzetten hiervan ook. De meter communiceerd dus nog steeds met het backend van de netbeheerder, alleen worden de standen niet meer automatisch doorgegeven. De vraag is of dat niet gebeurd (de meter stuurt daadwerkelijk niets door) of niet wordt geregistreerd (de meter stuurt wel de standen door, maar de backend slaat deze niet op in de database).
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Hoe het heet of technisch werkt doet er niet toe, al ben ik wel benieuwd hoe zo'n ding dan de data over zend?
Waar het om gaat, als je het uit (laat) zet(ten), dan staat het ook uit.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

er zit een data verbinding via het mobiele telefonienet ingebouwd.

Dat is ook de reden dat er een heleboel vervangen moeten worden. De mobiele techniek die daarin gebruikt is wordt overal uitgeschakeld
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Aha, het oude 2G of 3G of zoiets. Tja, ouwe zooi...

Maar zendt zo'n ding automatisch ieder kwartier info over? En dan bedoel ik dus ook als je hem uitgeschakeld hebt? Over verspilling gesproken.
Plaats reactie