Door de hoge luchtvochtigheid op CUR (85-95%) produceren de airco's veel condenswater, zo'n 50 liter per dag per airco. Het water is zeer schoon, lijkt me minder fris om te drinken maar wel schoon genoeg om een toilet te spoelen zonder aanslag in de pot. Onze woning heeft aan weerszijden van de woning een slaapkamer met badkamer. En omdat de kamers hier zeer hoog zijn wordt de airco ook hoger dan normaal gemonteerd. En hierdoor heb ik de ruimte om een reservoir te maken direct onder de buitenunit van de airco met dan nog 2 meter hoogteverschil tot het spoelreservoir van de wc.
Kraanwater is duur op CUR. De tarieven zijn gestaffeld en lopen op van € 4,50 naar € 9,00 per m³ afhankelijk van je maandverbruik. Na douchen is toiletspoeling de grootste waterverbruiker.
Het idee is om een waterreservoir te maken van 60 liter, 50 liter van airco en 10 liter reserve. Per etmaal kunnen we 50 liter condenswater opvangen, voldoende voor zo'n 7 toiletspoelingen. Met twee reservoirs is dat dus 14 spoelingen. Dat is ruim voldoende voor 2 personen.
Maar we hebben regelmatig vrienden/familie over de vloer en dan zijn die reservoirs niet voldoende. Vandaar het reservedeel van 10 liter dat met een laag geplaatste vlotter altijd gevuld kan worden met 10 liter kraanwater zodra de 50 liter condenswater verbruikt is.
Waar ik nog vooral mee zit is de materialisatie van de reservoirs. Hout/multiplex is voor mij het gemakkelijkst en goedkoopst (reststukken) maar met een gewicht van ca. 70 kg wordt dat nog wel een uitdaging. De ophanging aan de buitenmuur is geen probleem met 15 cm betonblokken.
Nog enkele aandachtspunten: afsluitbaar reservoir om vervuiling/beestjes te voorkomen, te openen voor onderhoud aan vlotter en een overstort/ventilatie met muggengaas.
Alle ideeën zijn welkom, ook andere manieren om het condenswater op te vangen voor toiletspoeling !
Toiletspoeling met condenswater
Moderator: Moderators
Toiletspoeling met condenswater
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij...
Re: Toiletspoeling met condenswater
Vullen van de reservoirs dus met condens. Bij maximaal vulling zou ik voor een overloop naar de afvoer zorgen. Niet voor een afsluiter. De overstroom naar de afvoer zorgt er voor dat de bovenlaag van het reservoir schoon blijft, drijfvuil loopt mooi direct mee weg.
Als de lage vlotter open gaat, vult het reservoir zich alsnog met leidingwater. Doe je dat dan met een kleine hoeveelheid, of direct de volle 50L er bij laten lopen?
Als de lage vlotter open gaat, vult het reservoir zich alsnog met leidingwater. Doe je dat dan met een kleine hoeveelheid, of direct de volle 50L er bij laten lopen?
-
Mooi idee als de airco toch loopt.
Als onderste laagje bereikt is, zal vlotter waarschijnlijk weer sluiten.
Als onderste laagje bereikt is, zal vlotter waarschijnlijk weer sluiten.
Condenswater van de airco, ik zal hier eens een filmpje laten zien hoe hard dat water uit de binnenunit stroomt. Het druppelt niet maar stroomt.JantjeV8 schreef: ↑17 jun 2024, 12:14 Vullen van de reservoirs dus met condens. Bij maximaal vulling zou ik voor een overloop naar de afvoer zorgen. Niet voor een afsluiter. De overstroom naar de afvoer zorgt er voor dat de bovenlaag van het reservoir schoon blijft, drijfvuil loopt mooi direct mee weg.
Bij maximale vulling van het reservoir wil ik inderdaad een overstort maken. Van drijfvuil is geen sprake, het condenswater is zeer schoon en zolang het reservoir niet toegankelijk is voor beestjes kan er eigenlijk weinig mis gaan. Ik vang het condenswater nu op in stalen drums met een deksel die niet eens goed afsluit: schoon water.
De vlotter komt ergens onderin het reservoir zodat er altijd minimaal 8-10 liter beschikbaar is voor toiletspoeling. En daarboven een bufferruimte van zo'n 50 liter gebaseerd op de dagelijkse condenswaterproductie per airco. Door de vlotter laag te plaatsen sluit de kraan zich als de onderste 10 liter gevuld is. Als de airco dus niet gebruikt wordt zal er altijd 10 liter leidingwater in het reservoir staan.
Maar de airco draait eigenlijk elke dag van 10-16 uur op hoog vermogen (1800 W) en 50% van de nachten op laag vermogen (400 W). Door de airco overdag te laten draaien op zonnestroom voorkomen we dat de muren en vloeren warm worden. Vanaf 18:00 uur gaan de ramen en deuren open wanneer de buitentemperatuur gedaald is naar zo'n 24°C. De slaapkamerdeuren/ramen laten we echter nog dicht om de koude zoveel mogelijk te behouden. En dan 's avonds zetten we zoals gezegd zo'n 50% van de nachten de airco op een energiebesparende stand die bovendien extra stil is.
Condenswater laat men gewoonlijk weglopen, het stelt weinig voor als de RV zo rond de 50% is. Maar op CUR is de RV eerder 80-90% en komt er een flinke hoeveelheid uit de koeling. Om te kijken hoeveel het was had ik aanvankelijk een PET-fles als opvang gebruikt maar die was al na een kwartier vol. Daarna een 10-liter emmer maar die was ook in korte tijd gevuld. Uiteindelijk een metselkuip (65 liter) geplaatst en toen zagen we pas hoeveel condenswater er dagelijk geproduceerd wordt.
Eerder hadden we plannen gemaakt om een waterput te laten slaan maar door onze hoge ligging (65m) is dat een kostbare exercitie zonder garantie dat er water geleverd wordt. Daarna een regenwaterbuffer overwogen want als het regent dan heb je gelijk een grote hoeveelheid. Als je gaat nieuwbouwen is het zeker te overwegen een regenbak onder de woning aan te leggen. Met een buffer van zo'n 50 m³ kom je al een heel eind. Wij hebben een bestaande woning gekocht maar wel met een ondergrondse septictank van 32 m³ waardoor het spoelwater van wc en douche in ieder geval hergebruikt kan worden voor de tuin.
Het is hier gebruikelijk dat mensen regenwater opvangen in emmers, drums en IBC-containers. Met name de laatste zijn interessant omdat de containers goed afgesloten zijn om groei van muggenlarven te voorkomen. En door de container af te dekken of donker te schilderen wordt algengroei voorkomen. Maar je hebt wel ruimte nodig om meerdere IBC-containers in je tuin te plaatsen. En het is niet echt een fraai gezicht al die kubussen om het huis.
Het condenswaterreservoir komt aan de buitengevel te hangen, ook niet ideaal, maar gelukkig springt de zijgevel 70 cm in waardoor het reservoir uit het (straat)zicht kan blijven. En voor ons is die (zuid)kant van de woning minder interessant vanwege de zon. Terrassen hebben we op west, noord en oost. Het grote voordeel van het condenswaterreservoir is dat deze elke dag aangvuld wordt, dit in tegenstelling tot alle regenwaterbuffers die soms maandenlang werkloos zijn.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij...