Omdat ik de bovenkant van de kachel wat hoger wil maken heb ik de kop er afgehaald. Die bestaat uit drie lagen: bovenaan tegeltjes, dan een laag betonnen stoeptegels en daaronder 6cm vuurvaste beton uit 3 delen. Van deze vuurvaste steen zijn 2 van de 3 platen gebarsten, die boven de riser en een van de zij-platen.
Ze zijn blijven hangen aan de betonplaten er boven, dus er is niets ingestort. Maar ik vroeg me af wat ik voor de nieuwe platen kan verbeteren dat dit niet gebeurt. Of gebeurt dit zowiezo?
Vuurvaste beton scheurt boven uitgang riser
Moderator: Moderators
Vuurvaste beton scheurt boven uitgang riser
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Re: Vuurvaste beton scheurt boven uitgang riser
Het kan altijd gebeuren met grotere delen, ongelijke verhitting is het grote probleem. De afstand van de riser tot de dekplaat, meestal aangeduid als top gap, is belangrijk in dit verband. Wat is die afstand bij jou?
Aangezien je de afstand wilt vergroten is de Mallorca methode een mogelijkheid. Die bestaat uit stalen T profielen en vuurvaste stenen en veel dunne superwool om al het staal te scheiden van de stenen. In plaats van T-profiel kun je ook twee stalen L-profielen gebruiken met de ruggen tegen elkaar gelast. Sterker ook, omdat de staande flens die uit de vlamzone blijft dan meer kan hebben.
Deze methode is inmiddels honderden keren gebruikt. De oudste, die in Mallorca, heeft inmiddels zijn 7e winter meegemaakt zonder problemen.
Zie video https://batchrocket.eu/ontwerpen#anderekern
Aangezien je de afstand wilt vergroten is de Mallorca methode een mogelijkheid. Die bestaat uit stalen T profielen en vuurvaste stenen en veel dunne superwool om al het staal te scheiden van de stenen. In plaats van T-profiel kun je ook twee stalen L-profielen gebruiken met de ruggen tegen elkaar gelast. Sterker ook, omdat de staande flens die uit de vlamzone blijft dan meer kan hebben.
Deze methode is inmiddels honderden keren gebruikt. De oudste, die in Mallorca, heeft inmiddels zijn 7e winter meegemaakt zonder problemen.
Zie video https://batchrocket.eu/ontwerpen#anderekern
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ja, de ongelijke verhitting was duidelijk te zien in de kleuren van de as die er aan was blijven plakken: van helder wit naar pikzwart aan de randen...
Het eind van de riser dat 25cm onder deze stenen, niet super dichtbij, maar ook niet relaxt veraf.
Het deksel gaat nu zo'n 50cm omhoog, dus de afstand tussen de riser en het dak van de bel wordt 75cm, dat verlaagt de thermische spanningen aanzienlijk.
Ja, mooi die profielen. Ze geven ruimte om uit te zetten en dat zal de levensduur zeker verlengen. Ik neem aan dat het relatief lage zuurstof gehalte er voor zorgt dat het ijzer lang mee gaan?
En wat ook mooi is, is dat je gewoon chamottesteen kan gebruiken ipv dure vuurvaste cement. Ik heb inmiddels als nieuwe platen gegoten, maar als deze over een paar jaar toch mis lijkt te gaan zal ik die profielen eens proberen. Mooie constructie!
Het eind van de riser dat 25cm onder deze stenen, niet super dichtbij, maar ook niet relaxt veraf.
Het deksel gaat nu zo'n 50cm omhoog, dus de afstand tussen de riser en het dak van de bel wordt 75cm, dat verlaagt de thermische spanningen aanzienlijk.
Ja, mooi die profielen. Ze geven ruimte om uit te zetten en dat zal de levensduur zeker verlengen. Ik neem aan dat het relatief lage zuurstof gehalte er voor zorgt dat het ijzer lang mee gaan?
En wat ook mooi is, is dat je gewoon chamottesteen kan gebruiken ipv dure vuurvaste cement. Ik heb inmiddels als nieuwe platen gegoten, maar als deze over een paar jaar toch mis lijkt te gaan zal ik die profielen eens proberen. Mooie constructie!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Heb al negen winters gestookt met een oliedrum over de riser, ondanks het dunne plaatstaal is het nog altijd heel en stevig, ik kook er soms op. Afstand tussen uitgang van de riser en de bodem/deksel van het vat weet ik niet meer zeker, 20 cm ? het kan minder zijn, heb toen zeker het minimum aan gehouden dat weet ik wel zeker.
Groeten Walter
Groeten Walter