BENG berekening

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8

BENG berekening

Bericht door JantjeV8 »

Hoewel ik in de bouwwereld redelijk bekend ben, krijg ik niet goed gevonden wat ik graag zou willen weten.

Namelijk, hoe krijg je een indicatie bepaald voor het energie (stroom) verbruik van een nog te bouwen woning. In betreffend project heb ik geen inbreng op materialen, producten of detailering. Dat is al bepaald. Ik heb dus een bouwtekening waar ik inhoud en oppervlakten van kan aflezen, en vanzelfsprekend is er een BENG berekening van toepassing.
Hoe kan ik vooraf inschalen hoeveel kW's er op een jaar door zullen gaan, voor verwarming/koeling althans? Wat moet ik daarvoor op een rij zetten?
Ook vreemd, BENG3 geeft een gedeelte zelf geproduceerde energie, en betreffende woning krijgt geen PV-panelen. Hoe kun je dan bouwvergunning krijgen?
remco d

Re: BENG berekening

Bericht door remco d »

Opgewekte energie uit aardwarmte of een zonneboiler tellen ook mee als duurzame opwek.

Verder kan ik je één twee drie niet helpen.

Mvg Remco
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Aha, ja hier wordt aardwarmte gebruikt. Een bron in de grond. Zomers de warmte er in en de kou er uit, in de winter andersom. Maar de pomp zal toch ook gevoed moeten worden?
Aart

Bericht door Aart »

Een warmtepomp met een scop van 4 verbruikt 1 kw elektrisch. De overige 3 kw is bijgevolg 'duurzaam/hernieuwbaar' opgewekt. Of de bron een bodemwarmtewisselaar is of lucht maakt hierin niet uit.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Aart schreef: 02 mei 2024, 13:30 Een warmtepomp met een scop van 4 verbruikt 1 kw elektrisch.
Per etmaal?
Aart

Bericht door Aart »

nee, niet per etmaal.
1 deel elektrisch, 3 delen hernieuwbaar.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Oke, dus BENG 1 is <50kWh/m². Daarvan is 1/4 direct verbruik vanuit het stroomnet. Als ik dan het type warmtepomp heb, zou je een indicatie moeten hebben van het jaarverbruik.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik kom er niet verder mee, vind ik vreemd.

Aan de ontwerpzijde weet men precies te vertellen hoe zwaar een apparaat moet zijn, hoeveel volume, hoeveel vermogen of wat dan ook nodig is. Als ik dan vraag hoe de verbruiksnota bij normaal gebruik er op een jaar uit ziet, komen er zoveel tegen vragen dat je geen antwoord krijgt. Zijn die tegenvragen dan bij het bepalen van de installatie niet nodig? Alles hangt toch af van de gebruiker. Snap ik ook wel, maar er komt nog niet eens een 'ongeveer ...kWh' uit.
Plaats reactie