Eikenboom met probleem

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen

Eikenboom met probleem

Bericht door alefarendsen »

Wie o wie weet wat er aan de hand is met deze eikenboom.

Dit is dicht bij de grond.

Het lijkt mij erop dat het een combinatie is van een larf en schade door spechten. De larven zullen er als eerste zijn, waarna de spechten ze eruit proberen te pikken? We hebben veel spechten in de buurt (vnl. groen en bont). Klopt dit?

Wat zou het kunnen zijn? De boom ziet er op de lokale plek niet gezond meer uit.

Hij staat vrij dicht naast een mooie kastanje, die we graag willen houden, dus als ie om moet zou het niet het einde van de wereld zijn, we hebben genoeg eiken op het terrein, maar toch.

Dank bij voorbaat.

a
WhatsApp Image 2024-05-26 at 16.20.14 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 16.20.14 (2).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 16.20.14.jpeg
1980

Re: Eikenboom met probleem

Bericht door 1980 »

Ziet er uit als wilgenhoutrups
alefarendsen

Ja, dank je, dat lijkt er best wel op.

Hier plaatje van bomenbieb
Screenshot 2024-05-26 at 18.41.00.png
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Omdat de eikenspintkever vooral jong bomen 'ringt' verwacht ik dat dit de https://nl.wikipedia.org/wiki/Eikenprachtkever is. Als je een foto kan sturen van de hele boom, vooral hoe die in blad zit, dan heb een beeld van wat er aan de hand kan zijn. Maar er is hoe dan ook weinig aan te veranderen...

De afgelopen zomers waren voor bomen niet echt makkelijk, en er zijn dus exemplaren die hierdoor zodanig in de stress zijn geschoten dat ze vatbaar zijn voor allerlei aantastingen. De letterzetter in spar bijvoorbeeld heeft kunnen exploderen doordat de sparren door jaren aaneengesloten droogte niet meer in staat waren zich hiertegen te verweren.

De zwarte verkleuring is van bacterien die op boomsappen zitten. Er is dus meer aan de hand dan alleen een paar houtboorders.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD

Bericht door LeaD »

Mocht het de wilgenhoutrups zijn, die gangen ruiken naar azijn . Beestje maakt dit aan om het hout te verteren . Je ziet dan van tijd tot tijd naar buiten gewerkt zagemeel liggen . Die rupsjes kunnen verdraaid snel lopen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
alefarendsen

De boom wordt ook mishandeld door m'n zoon, als klimboom. Maar dat zal het niet wezen denk ik.

De hoornaars komen er trouwens ook graag sinds kort.

Kon geen kevers of rupsen vinden. De gaten gaan diep. Op één van de foto's zie je dat de onderkant van de boom veel donkerder is, tegen zwart aan?

dank voor eventuele input, hoewel ik sowieso bang ben dat ik afscheid moet gaan nemen.

a

WhatsApp Image 2024-05-26 at 21.21.17.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 21.21.18.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 21.21.18 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 21.21.18 (2).jpeg
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

LeaD schreef: 26 mei 2024, 20:39 Mocht het de wilgenhoutrups zijn, die gangen ruiken naar azijn . Beestje maakt dit aan om het hout te verteren . Je ziet dan van tijd tot tijd naar buiten gewerkt zagemeel liggen . Die rupsjes kunnen verdraaid snel lopen .
Naar mijn weten zit een wilgenhoutrups niet in eik... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
1980

Bericht door 1980 »

@Pietje

Toch komt het wel voor
Roelie

Bericht door Roelie »

Ach @alefarendsen, je kunt je er als troost altijd nog een paar keer aan warmen.... :wink:
Plaats reactie