Pomp blijft draaien

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door ingmar89 »

Wat is dat voor systeem om deze data uit te lezen eigenlijk?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Ik ga er vanuit dat jij ook begrijpt dat ik er eens goed over na wil denken hoe dit probleem degelijk te tackelen.
Dat snap ik maar jullie laten allebei een wezenlijk ding buiten beschouwing en dat is de werktemperatuur van die kachel.
Wanneer je die werktemperatuur substantieel hoger legt en gebruik maakt van een eenvoudige omloop vang je twee vliegen in één klap.
De kachel functioneert stukken beter met veel minder vervuiling. Dit laatste is juist een heel wezenlijk punt omdat hij JUIST NIET continu wordt gebruikt. Op een hogere watertemperatuur is de verbranding gewoon beter. Zie hiervoor de postings van onder andere Atlas en Albert. De heel logische exercitie om de retourtemperatuur naar beneden te krijgen is begrijpelijk vanuit het standpunt van efficiëntie maar zal averechts op dat kacheltje gaan werken.


Die omloop moet erin. punt uit. Nu heeft hij de kans dat er bij het inschakelen van de pomp een plomp echt koud water in die kachel krijgt en daar krijg je gewoon spijt van. Volstrekt onnodige materiaalspanningen en extreme creosootvorming op de mantel en warmtewisselaar.

Wanneer je nu ook gebruik gaat maken van een hoge minimum temperatuur om te schakelen zal ook de buffer niet meer onnodig worden verkracht.

En wanneer jullie dan getweeën het waterzijdige verhaal grondig analyseren en eventueel herdefiniëren is ie er.

ingmar89 schreef:Wat is dat voor systeem om deze data uit te lezen eigenlijk?
Daar was ik ook wel nieuwsgierig naar.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

Heren ,

Wat een ruzie over zaken die niets te maken hebben met mijn vraag en wat een vervuiling op dit forum door die ruzie's .
Ook worden er verschillende veronderstellingen gemaakt die helemaal nog niet besproken zijn . In de houtkachel is een eenvoudige omloop zodat er steeds water inkomt van minimum 61° , ik weet niet alles van houtstook maar de basisvereisten ken ik wel .
Het water dat vertrekt naar de buffer kan ik zelfs regelen van temperatuur tot 95° ( opspringen v/d pomp aan de houtkachel )
Ik heb ook reeds geschreven dat de temperatuur naar de radiatoren alleen reeel is als de verwarming AAN staat !! Radiatoren zijn over gedimensioneert , daarom heb ik lage temperaturen die alleen te zien zijn als de verwarming AAN staat !

Ingmar89 & nck : Gratis software die geschreven is voor de UVR1611 ( regeling van Technische Alternative )Prog is " Solstat "

Als ik nck goed begrijp , kan ik het probleem dus oplossen door gewoon de temperatuur te wijzigen van het opstarten v/d pomp die het water stuurt naar de buffer en die dus ook vlugger zal stoppen als de kachel dooft ?
Als er nog vragen zijn ivm de opstelling van mijn instalatie beantwoord ik die graag , zodat er geen verkeerde zaken kunnen geinterpreteerd worden , daaruit blijkt dat mijn voorstelling niet volledig genoeg was , waarvoor mijn verontschuldiging !

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Daar kun je inderdaad al een deel mee opvangen maar je moet er een anticondensklep tussen zetten en de temperatuur meten aan de uitgaande kant van de kachel en niet aan de retour.

Die anticondensklep zorgt ervoor dat het water dat de kachel in gaat nooit kouder is dan de ingestelde temperatuur, minimaal 65 graden maar bij een atmosferische kachel liever hoger.

Zonder deze voorziening heb je altijd kans dat je een plons koud water in de kachel krijgt met grote temperatuurschommelingen tot gevolg. Het is proefondervindelijk vastgesteld door andere forumleden dat een retourtemperatuur zo rond de 75-80 graden het best werk t.a.v. de verbranding in de kachel.

Het is overigens vrij simpel te proberen of je hier een deel van het probleem mee opvangt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door kockie »

Kriske schreef:Heren ,

Wat een ruzie over zaken die niets te maken hebben met mijn vraag en wat een vervuiling op dit forum door die ruzie's .
Het is inderdaad jammer dat deze 2 heren met enorm veel kennis elkaar continu in de haren hebben. Het zouden zomaar vrienden kunnen zijn, maar op deze manier lijkt het niet veel te worden. Ik hoop dan ook dat ze de handen eens ineen slaan (zie dit maar als een publieke oproep) en samen tot antwoorden komen! Dat zou enorm veel toevoegen aan (niet alleen) dit forum!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

nck schreef:
Die anticondensklep zorgt ervoor dat het water dat de kachel in gaat nooit kouder is dan de ingestelde temperatuur, minimaal 65 graden maar bij een atmosferische kachel liever hoger.

Zonder deze voorziening heb je altijd kans dat je een plons koud water in de kachel krijgt met grote temperatuurschommelingen tot gevolg. Het is proefondervindelijk vastgesteld door andere forumleden dat een retourtemperatuur zo rond de 75-80 graden het best werk t.a.v. de verbranding in de kachel.

Het is overigens vrij simpel te proberen of je hier een deel van het probleem mee opvangt.

Jan
zie vorige bericht :
In de houtkachel is een eenvoudige omloop zodat er steeds water inkomt van minimum 61° ( misschien te laag , maar koud water komt er niet in en dit kan ik nog aanpassen door er een andere in te plaatsen )

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Kriske schreef:zie vorige bericht :
In de houtkachel is een eenvoudige omloop zodat er steeds water inkomt van minimum 61° ( misschien te laag , maar koud water komt er niet in en dit kan ik nog aanpassen door er een andere in te plaatsen )
Hier heb ik dus overheen gelezen, excuus hiervoor. Laat echter onverlet dat ik het aan de koude kant vind en hoger zou gaan zitten.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Albert van WdJ »

Kriske schreef:In de houtkachel is een eenvoudige omloop zodat er steeds water inkomt van minimum 61° ( misschien te laag , maar koud water komt er niet in en dit kan ik nog aanpassen door er een andere in te plaatsen )
@Kriske,
Zoals nck al aangaf is die 61°C eigenlijk te laag. In de houtkachel met cv-omloop raken de vlammen de warmtewisselaar (WW). Dat geeft op zich al een slechte verbranding, waar je iets aan kunt verbeteren door de retourtemperatuur te verhogen. Zelf heb ik een jaar gestookt met een retourtemperauur van ca 80°C. Dat gaf duidelijk verbetering in verbranding, vervuiling van de WW en minder zichtbare rook (t.o.v. 60°C retourtemp. daarvoor).

In diverse kachels wordt een speciale rookgassensor standaard geplaatst. Die is gemaakt voor hoge temperaturen (tot 500°C).
Ik heb er één die standaard een 230V relais in- of uitschakelt bij 80°C.

Mijn ervaring is dat zodra de kachel uitgaat (geen vuur meer, wel nog wat gloed), de rookgastemperatuur snel onder de 80°C zakt.

Zoals nck al aangaf, moet je hiermee je probleem kunnen oplossen.

De retourtemperauur van het water in de WW heeft nl. praktisch geen invloed op de temperatuur van de laatste rookgassen. Ook als is die WW bijv. boven de 90°C.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Heren heren toch!

Foei, spreken van ruzies en zo, dat is echt niet aan de orde. Hooguit een fraai uitgevoerd stukje semantiek.

Elke vorm van appel of interventie op dit aspect zou eigenlijk even goed toegepast moeten worden op ‘de anti- condensklep’. Het toepassen daarvan is naar de basisvraag niet aan de orde! Hetgeen ik in deze draad al eens eerder stelde…

Alle debiteringen daarover hebben immers ook niets van doen met de initiële vraag van Kris. Het zou een goede zaak zijn als alle reflectanten in deze dat nog eens goed zouden beseffen!

Na mijn laatste samenvatting is er werkelijk niets constructiefs toegevoegd, buiten een handige vraag van inmar89.

Daar in aanvulling op:

Kris stichtte primair behoorlijk wat verwarring door zijn vraagstelling. Dat werd vooral niet verbeterd door zijn uitgesproken voorkeur om ruimte te houden voor de inbreng van de zon.

Lopende de rit, blijkt dat uiteindelijk de feitelijke aansluiting van de houtkachel, hier zeer strijdig mee is.

Ten aanzien van mijn eerdere reactie op de toen door mij waargenomen temperaturen in het ‘real’ time schema: een aanvoer van 59 graden bij een retour van 53 graden….

Ik me niet meer terugbedenken of de installatie nu AAN of op UIT stond. Wel dat die temperaturen vermeld werden bij het radiatorgedeelte. Dat geeft te raden. Als ze bij de buffer gemeten waren oke. Ik vraag het mij af.

Bij deze nodig ik alle reflectanten uit om hun reactie na mijn samenvatting, gezien het karakter en inhoud, nader te nuanceren. Lijkt me wel gepast, en van enig lef getuigen. Ik heb een strikte aversie tegen algemeen gedebiteerde nietszeggende deskundigheid.

En dan nu, na drie pagina’s, naar een oplossing voor Kris:

Mij is het ondertussen wel helder, die autonoom functionerende houtkachel werd zo goed als mogelijk ingeplakt binnen het bestaande systeem.

Ik heb geen kennis van je algemene regelsysteem, en dat wou ik graag zo houden. Het is daarbij misschien mogelijk om je kachel daarin te implementeren.

Wat je regeltechnisch nodig hebt is niet zo moeilijk. Eigenlijk de meest simpele zonneboiler- regeling. Pomp gaat alleen draaien als de temperatuur binnen de collector hoger is dan die in de buffer. Vertaald naar je kachel moet je wel over een goed meetpunt beschikken. Beter dan iets in je rookgas afvoer.

Dat is alles.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Bij deze nodig ik alle reflectanten uit om hun reactie na mijn samenvatting, gezien het karakter en inhoud, nader te nuanceren. Lijkt me wel gepast, en van enig lef getuigen. Ik heb een strikte aversie tegen algemeen gedebiteerde nietszeggende deskundigheid.
Bij deze een begin:
Kriske schreef:Mijn probleem : pomp kachel staat ingesteld op 60° start , dit gebeurd vlotjes maar die pomp moet natuurlijk ook afspringen als de kachel uit is , doch als men retourwater v/d boiler meer dan 60° is , heeft ze natuurlijk geen reden om te stoppen met draaien ( retourtemp te hoog )
Twee opmerkingen:
1 - De pomp wordt geschakeld op de retourwatertemperatuur. Normaal gesproken schakel je een kachel / ketel pomp op de uitgaande temperatuur.

2 - De retourtemperatuur is te laag voor een houtkachel. Ga rond de tachtig graden zitten. Schakel in bij 85 en schakel af bij 78-80 graden.

CP, neem dit nu eens als uitgangspunt. Ongeacht of er verder op of aanmerkingen zijn te maken op het systeem van Kriske.
De kachel brandt substantieel beter. En de pomp schakelt af wanneer de watertemperatuur zakt onder de 80 graden. Wat er verder ook aangeboden wordt vanaf de buffer tot 80 gaden.
Een ondertemperatuur in een buffer van die grootte van meer dan 80 graden komt niet veel voor denk ik, gezien het vermogen van de pelletketel.
Chicken Power schreef:Elke vorm van appel of interventie op dit aspect zou eigenlijk even goed toegepast moeten worden op ‘de anti- condensklep’. Het toepassen daarvan is naar de basisvraag niet aan de orde! Hetgeen ik in deze draad al eens eerder stelde…
Niet in de originele vraag met die lage temperatuur, klopt. en ik geef ook in een vorige post toe "omloop" in eerste instantie niet als zodanig herkent heb.
Chicken Power schreef:Na mijn laatste samenvatting is er werkelijk niets constructiefs toegevoegd, buiten een handige vraag van inmar89.
Ik heb jou nergens zien noemen dat je de werk temperatuur van die kachel eerst eens flink zou moeten verhogen.

Groet

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Ha Jan,
nck schreef:Bij deze een begin:
Kriske schreef:Mijn probleem : pomp kachel staat ingesteld op 60° start , dit gebeurd vlotjes maar die pomp moet natuurlijk ook afspringen als de kachel uit is , doch als men retourwater v/d boiler meer dan 60° is , heeft ze natuurlijk geen reden om te stoppen met draaien ( retourtemp te hoog )
nck schreef:Twee opmerkingen:
1 - De pomp wordt geschakeld op de retourwatertemperatuur. Normaal gesproken schakel je een kachel / ketel pomp op de uitgaande temperatuur.
Nou, dat weet ik niet zo zeer, staat negens vermeld, en lijkt me voorlopig een vage aanname.
nck schreef:2 - De retourtemperatuur is te laag voor een houtkachel. Ga rond de tachtig graden zitten. Schakel in bij 85 en schakel af bij 78-80 graden.
Das nou precies het ‘snelle misverstand’. Het ding schakelt in bij 60 graden, en vooral niet uit. Dat is waarlijk Kris probleem. Als de kachelpomp niet uitschakelt bij een retour van de buffer op 60 graden, dan mag ik toch in gemoede aannemen dat de aanvoer temperatuur van zijn houtkachel dan toch een graad of 20 hoger ligt.
nck schreef: CP, neem dit nu eens als uitgangspunt. Ongeacht of er verder op of aanmerkingen zijn te maken op het systeem van Kriske.
De kachel brandt substantieel beter. En de pomp schakelt af wanneer de watertemperatuur zakt onder de 80 graden. Wat er verder ook aangeboden wordt vanaf de buffer tot 80 gaden.
Een ondertemperatuur in een buffer van die grootte van meer dan 80 graden komt niet veel voor denk ik, gezien het vermogen van de pelletketel.
Jan, nogmaals, Kris ondertemperatuur qua buffer zit iets boven de 60 graden (eigenlijk de plek voor zonnewarmte, maar die kachel was kennelijk bedoeld voor die gevallen dat de zon verstek laat gaan). En daarom stopt de pomp van zijn aanvullende houtkachel niet meer. Met als gevolg dat er van enige gelaagdheid weinig meer overblijft, tot de gezamenlijke temperatuur onder die 60 graden gedaald is.

Je pleidooi voor een anticondens of rucklauf, prima, mee eens. Maar ten eerste, na alle discussie en oproepen blijkt er zulks een voorziening toch aanwezig te zijn. Ik had dat niet uitgesloten, en nogmaals, het is niet aan de orde in relatie tot het regelprobleem van Kris!
nck schreef:Niet in de originele vraag met die lage temperatuur, klopt. en ik geef ook in een vorige post toe "omloop" in eerste instantie niet als zodanig herkent heb.

Weet wel, ik deed er ook enige tijd over om het zuivere verhaal boven te krijgen. Vandaar dat ik het nu zeer legitiem vindt, dat waar anderen die zonodig ook een soort van ethische duit in het zakje van de discussie wensten te stoppen, nu hun reactie in het juiste licht bezien. En daar evenzeer den volke kond van doen.
nck schreef:Ik heb jou nergens zien noemen dat je de werk temperatuur van die kachel eerst eens flink zou moeten verhogen.
Dat klopt helemaal!

Want, alweer, de werktemperatuur van deze kachel staat helemaal niet ter discussie.

Het is een ding, waarschijnlijk bedoeld als compensatie wanneer de zon niet schijnt. Voedt de buffer bovenin, retour van werkelijk onder uit de buffer.

Te bereiken deltaT over de buffer dus maximaal.

Probleem> Zaakje is opgestookt tot de max.

Vuur uit. Buffer boven 80-85 graden, mss nog hoger.

Onderkant buffer = hoger dan 60 graden (plek waar het normaal retour zonneboilerniveau is!)

Buffer dus tot aan zijn strot vol.

Kachelpomp stopt dus niet, retour hoger dan 60 graden.

Dat is het hele verhaal!


Zolang we niks in detail weten van de kachel van Kris, kunnen we werkelijk geen boude uitspraken doen, over een kachel waarbij een specifieke kachelpomp bij een systeemretourtemperatuursniveau van 60 graden blijft functioneren (WANT DAAR GAAT HET OM).

Als we het over aannames hebben, zou je normalerwijs qua aanvoer op een dergelijke retour rekenen met een deltaT van 20 graden. Dat is een aanvoer van 80 graden minstens…

Dat vraag ik mij af, waarom ziet niemand dat?

Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Albert van WdJ »

Chicken Power schreef:Na mijn laatste samenvatting is er werkelijk niets constructiefs toegevoegd, buiten een handige vraag van inmar89.
Viel anders niet mee om tussen al die ballastpost van jou en chathanky het verhaal nog helder te houden.
Chicken Power schreef:Das nou precies het ‘snelle misverstand’. Het ding schakelt in bij 60 graden, en vooral niet uit. Dat is waarlijk Kris probleem. Als de kachelpomp niet uitschakelt bij een retour van de buffer op 60 graden, dan mag ik toch in gemoede aannemen dat de aanvoer temperatuur van zijn houtkachel dan toch een graad of 20 hoger ligt.
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat deze pompschakeling niets meer is dan een vorm van aanlegthermostaat.
Die schakelt de pomp in boven 61 graden C en uit onder die 61 graden C.

En dan is dit dus geen thermomixunit!
Hij spreekt wel van een omloop, maar nog nergens is duidelijk hoe die er uit ziet!
En al zit er een thermische mengklep in, dan nog blijft die open tot 61 graden C

In dat geval:
De originele vraag van Kriske in zijn 1e post:
Kriske schreef: Kan ik dit oplossen door de pomp te sturen door de warmte te meten v/d schouw ?
Antwoord: Ja, extra rookgasschakelaar er tussen.

Probleem opgelost.



(ik wordt nl niet gehinderd door een grote mate van voorkennis betreffende cv-regelingen. Maar dit door Kriske genoemde probleem heb ik zelf ook gehad. Heb er zelfs een keer een draadje over opgezet, heet: thermomixventiel energieverspillend?)
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... mixventiel

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Albert van WdJ schreef: Viel anders niet mee om tussen al die ballastpost van jou en chathanky het verhaal nog helder te houden.
Beste Albert, ik heb grote moeite met die opmerking.

Als mensen onzin verkopen, probeer ik dat op een eerlijke manier aan te tonen. Het tegendeel van mijn ongelijk is ook nog niet bewezen. Dat lijkt me trouwens de netste formulering.

Wat me wel verbaast, is dat mensen moeite hebben met dat stukje waarheidsvinding, het komt ze niet uit, qua tijd of zelfreflectie. Eigenlijk ook weer een variant van die alom verstikkende Albert Heijn vertrutting. Het moet pasklaar op het bord, om 5 minuten voor 6 uur kopen en een half uur later op tafel…

Albert van WdJ schreef:Wat ik uit het verhaal begrijp is dat deze pompschakeling niets meer is dan een vorm van aanlegthermostaat.
Die schakelt de pomp in boven 61 graden C en uit onder die 61 graden C.
Aanname, ik ga alleen uit van een thermostaat, waar en hoe is nooit verklaard.
Albert van WdJ schreef:En dan is dit dus geen thermomixunit!
Hij spreekt wel van een omloop, maar nog nergens is duidelijk hoe die er uit ziet!
En al zit er een thermische mengklep in, dan nog blijft die open tot 61 graden C
Hoho, dat is ook nergens beweerd, nu niet zelf ook weer dingen gaan mixen, wordt alleen maar onleesbaarder en verwarrender! Klep kan absoluut dicht staan en pomp in het interne kachelcircuit toch aan het draaien! Foei :evil:
Albert van WdJ schreef:In dat geval:De originele vraag van Kriske in zijn 1e post:
Kriske schreef: Kan ik dit oplossen door de pomp te sturen door de warmte te meten v/d schouw ?
Antwoord: Ja, extra rookgasschakelaar er tussen.Probleem opgelost.
Vooralsnog even niet aan de orde, in relatie tot je onderschrift in je voorgaande reactie .

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Kleine reactie nog en dan ga ik echt slapen. Ik ben aan de latten van een dag buffelen in de wilgen. Sorry.
Chicken Power schreef:Nou, dat weet ik niet zo zeer, staat negens vermeld, en lijkt me voorlopig een vage aanname.
Ik heb onderhand zes verschillende merken vergassers/houtketels verwerkt, mee gewerkt.
Stuk voor stuk schakelen die op de maximaaltemperatuur, boven in de ketel.
Dus zo heel vaag is die aanname niet lijkt mij.
Chicken Power schreef:Das nou precies het ‘snelle misverstand’. Het ding schakelt in bij 60 graden, en vooral niet uit. Dat is waarlijk Kris probleem. Als de kachelpomp niet uitschakelt bij een retour van de buffer op 60 graden, dan mag ik toch in gemoede aannemen dat de aanvoer temperatuur van zijn houtkachel dan toch een graad of 20 hoger ligt.
Of dat 20 graden is doet in wezen niet ter zake, het is hoger dan 61 graden, de instelling van zijn omloop.
Is ook van meerdere factoren afhankelijk.

Chicken Power schreef:Jan, nogmaals, Kris ondertemperatuur qua buffer zit iets boven de 60 graden (eigenlijk de plek voor zonnewarmte, maar die kachel was kennelijk bedoeld voor die gevallen dat de zon verstek laat gaan). En daarom stopt de pomp van zijn aanvullende houtkachel niet meer. Met als gevolg dat er van enige gelaagdheid weinig meer overblijft, tot de gezamenlijke temperatuur onder die 60 graden gedaald is.

Je pleidooi voor een anticondens of rucklauf, prima, mee eens. Maar ten eerste, na alle discussie en oproepen blijkt er zulks een voorziening toch aanwezig te zijn. Ik had dat niet uitgesloten, en nogmaals, het is niet aan de orde in relatie tot het regelprobleem van Kris!
Ik hoor je wel maar jij mij niet.
Die omloop is op verschillende temperaturen in te stellen en is gewoon te laag voor dat type houtkachel.
Wanneer je het inschakeltraject van die pomp nou eens naar boven verlegd is het niet meer van belang wat de temperatuur van de retour is.
En blijft dus je gelaagdheid ook goed want hij gooit alleen maar water van meer dan 80 graden de buffer in. Daaronder stopt de pomp gewoon.
Chicken Power schreef:Want, alweer, de werktemperatuur van deze kachel staat helemaal niet ter discussie.
Met alle respect voor iedereen, Dat doet het ook niet maar dat zou het wel degelijk moeten doen.
Vandaar ook mijn pleidooi, ga eens aan de andere kant staan en kijk dan nog eens.
wanneer Kriske nu tevreden is met het functioneren/branden van zijn kachel heeft hij dus nog niet meegemaakt hoeveel beter dit gaat bij een hogere watertemperatuur.
Ikzelf heb ook heel lang vrij sceptisch tegen dit fenomeen aangekeken maar het functioneert wel degelijk.
(Integratie van een houtkachel met watermantel mt een cv-ketel. Originele omloop 65 graden. kachel brand slecht en vervuild. Later een omloop van 80 graden gezet en het probleem met het vervuilen en slecht doorbranden van de kachel was weg. Een goed verstaander heeft een half oor nodig waar ik dat gedaan heb)
Chicken Power schreef:Het is een ding, waarschijnlijk bedoeld als compensatie wanneer de zon niet schijnt. Voedt de buffer bovenin, retour van werkelijk onder uit de buffer.
Al helemaal een reden om hoger in de watertemperatuur te gaan zitten omdat hier nog wel degelijk een vrij venijnige creosootvorming optreed. Hij brandt maar af en toe zogezegd. En moet dus schoon branden.
Chicken Power schreef:Kachelpomp stopt dus niet, retour hoger dan 60 graden.
In mijn geval stopt de kachelpomp bij 80 graden.
Chicken Power schreef:Zolang we niks in detail weten van de kachel van Kris, kunnen we werkelijk geen boude uitspraken doen
Akkoord, voor zover ik uit het verhaal heb kunnen opmaken is het een atmosferische houtkachel met watermantel. Alleen daarop baseer ik de uitspraak van die hogere temperatuur.
Chicken Power schreef:Als we het over aannames hebben, zou je normalerwijs qua aanvoer op een dergelijke retour rekenen met een deltaT van 20 graden. Dat is een aanvoer van 80 graden minstens…
Wanneer Kriske met een retourtemperatuur van meer dan 60 graden uit zijn buffer wordt geconfronteerd is die buffer voor driekwart vol. Hij zal dan ook met veel beleid moeten stoken met om niet met een overschot aan warmte te komen zitten.
Ik zie dat bij mij ook wel eens gebeuren en dan gaat mijn vergasser uit. Dat is wel niet de bedoeling maar iedereen verkijkt zich wel eens op de situatie. Zijn houtkachel gaat niet uit.
Hij zal met die mogelijkheid ook terdege rekening moeten houden.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Albert van WdJ »

In feite gebeurt er in deze draad wat zo vaak voorkomt bij een nieuwe vraag. De hoeveelheid informatie is te weinig om gedegen te antwoorden. Er worden teveel aannames gedaan, en de antwoorden hobbelen overal heen.

Ik ben zelf ook vergeten om Kriske te vragen om nou eens eerst een gedegen beschrijving te maken hoe zijn houtkachel er technisch uitziet (fabikant, type, grootte)), en een schetsje te posten hoe en met welke regelingen deze in het systeem zit.
Chicken Power schreef:
Albert van WdJ schreef: Viel anders niet mee om tussen al die ballastpost van jou en chathanky het verhaal nog helder te houden.
Beste Albert, ik heb grote moeite met die opmerking.

Als mensen onzin verkopen, probeer ik dat op een eerlijke manier aan te tonen. Het tegendeel van mijn ongelijk is ook nog niet bewezen. Dat lijkt me trouwens de netste formulering.
Kan me voorstellen dat je moeite hebt met mijn opmerking. Maar ik denk wel dat ik het gevoelen van meerdere lezers verwoord.
Wanneer je als lezer geïnteresseerd bent in hoe het probleem tenslotte is/wordt opgelost, dan kom je in de draad een aantal post tegen die compleet niets, of zeer weinig met het probleem te maken hebben. (wel zo'n 12 berichten, dat is een hele pagina!)
Dat komt de helderheid van de draad niet ten goede.

Maar in feite ontstaat zo'n discussie omdat het originele probleem niet helder door de vraagsteller is neergezet, en omdat er door ons niet direct om meer helderheid is gevraagd.

Maar volgens mij moet Kriske maar eerst eens aangeven hoe zijn houtkachel is samengesteld.
Of dat mogelijk iemand de juiste configuratie al heeft aangegeven in voorgaande post.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie