voorzetwand na injecties en met buitenisolatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dinopino

voorzetwand na injecties en met buitenisolatie

Bericht door dinopino »

Hallo!

wij zijn een oud boerderijhuis aan het opknappen, en we overwegen momenteel welke afwerking we willen voor de muren.

Het gaat hier om lekker DIKKE massieve muren (60 CM), geen spouw, voornamelijk baksteen (hier en daar oude kasseien ?). Het huis heeft lang leeggestaan (20+ jaar), er waren veel vochtsporen onderaan de muren (vlekken en zoutuitbloeiingen) -> we hebben de plaaster afgekapt en injecties gedaan en meer dan een jaar laten drogen! Het lijkt goed droog nu.

Nu willen we een kamer terug aankleden, en mijn idee is om een gyproc voorzetwand zonder isolatie te zetten. Omdat het een oud huis is willen we de isolatie langs de buitenschil doen. Isolatie langs binnen vind ik riskant met oog op condensatie.

Mijn vraag is nu: moet ik me ook zonder isolatie zorgen maken over condensatie achter de voorzetwand?

Bijgevoegde fotos geven een beeld van de ruwe staat van de muren:
PXL_20220907_090851339.MP.jpg
PXL_20220907_090903839.jpg
JantjeV8

Re: voorzetwand na injecties en met buitenisolatie

Bericht door JantjeV8 »

Dat moet een mooi gebouw zijn?? 60cm aan baksteen, was dat direct de 1e muur of is dat in de loop der tijden zo geworden? Zitten daar geen spouwen tussen?
Tja, isoleren. Liggen er ook houten balklagen in de muur? Ik denk dat je sowieso de isolatieschil tot diep in de grond en tot en met de fundering zou moeten doortrekken.
Hoe zitten je kozijnen er in? Want als die diepe negge hebben, hoe isoleer je die delen dan?
dinopino

Bericht door dinopino »

Ik denk dat het de originele muur is, spouwen zijn er niet! Er is enkel hout in de muur boven de ramen en als dwarsbalken. Ik zou langs buiten isoleren dus maakt niet uit hoe diep de ramen zijn toch ?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nou, dat hangt van de positie van de kozijnen af in de dagopening.
Als de kozijnen terug liggen, dan is je negge niet geïsoleerd. De isolatie op de buitenzijde stopt immers op de rand van de dagopening. Trek je de isolatie de opening in, dan komt het voor je ramen te zitten.
Plaats reactie