Nieuwe notitie over zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten

Re: Nieuwe notitie over zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Op 20-3-2024 werd de notitie aangepast. Het blijkt dat de door PVGIS Europe getoonde staafdiagrammen niet afgelezen hoeven te worden maar dat de waarde getoond wordt als de cursor op de staaf geplaatst wordt. Dit is veel nauwkeuriger dan aflezen en figuur 1 is daardoor ook nauwkeuriger geworden.
Adriaan Kragten

Op 20-3-2024 werd een nieuwe notitie toegevoegd waarin nu gekeken wordt naar de opbrengst in juni i.p.v. december. De titel van deze nieuwe notitie is: "Opbrengst van zonnepanelen in juni afhankelijk van de dakhoek (slope) en de stand t.o.v. het zuiden (azimuth)". Door de figuur 1 van beide notities met elkaar te vergelijken zie je heel duidelijk het verschil tussen winter en zomer. In deze notitie werden twee systemen voor juni en december met elkaar vergeleken. Het resultaat is dat een systeem met een dakhoek van 60° en exact op het zuiden gericht, zo gek nog niet is.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik wacht nog efkes op PP z'n inbreng :lol:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

:D , eerst effe bij Adriaan kieken. Maar daar moet ik wat rust voor hebben
Adriaan Kragten

Het blijkt dat in voor panelen van 1 * 1,65 m een te hoog piekvermogen heb aangenomen. Het werd verlaagd van 400 W piek naar 300 W piek. Panelen met 400 W piek zijn groter.
pelletpower

Inderdaad. Rendementen worden iets beter maar panelen worden vooral groter. De maat die jij noemt was min of meer standaard de afgelopen 10 jaar. Nu zit dat op 1700-1100 ongeveer. Zelf overweeg ik 2300-1150 550 Wp, bifacial, dan ligt het dak echt vol.
Adriaan Kragten

Of je het dak echt vol kunt leggen met een groter paneel hangt af van de maten van het dak. Ik ben uitgegaan van een 6 m breed en 10 m diep huis met een dak met een dakhoek van 45° De schuine lengte van het dak is dan 7,07 m. Op een dergelijk dak is dan plaats voor 6 * 4 = 24 panelen van 1 * 1,65 m. Maar als de panelen 1,1 * 1,75 m zijn dan krijg je er maar maximaal 20 op zo'n dak als je helemaal tot de nok gaat en heb je uiteindelijk toch een kleiner totaal paneeloppervlak. Hoe kleiner het paneeloppervlak, des te meer kans je hebt dat het past, vooral als er ook nog dakramen in het dak zitten.
pelletpower

Adriaan, nogmaals, die maat is van vroegha. Wordt niet meer gemaakt oftwel is incourant.
Adriaan Kragten

pelletpower schreef: 30 mar 2024, 22:19 Adriaan, nogmaals, die maat is van vroegha. Wordt niet meer gemaakt oftwel is incourant.
Ik vind het onwijs dat men afgeweken is van de standaard maat en het lijkt me toch sterk dat 1 * 1,65 m niet meer gemaakt wordt. Er moeten in de afgelopen jaren miljoenen van deze panelen gelegd zijn. Omdat dit meestal glas-folie panelen geweest zijn, hebben die een levensduur tussen de 10 jaar en 25 jaar afhankelijk van de kwaliteit (zie artikel Glas-folie vs glas-glas). Dit houdt in dat gedurende de komende tijd veel van deze panelen het gaan opgeven en vervangen moeten worden. Als de zaak uitgelegd is voor panelen van 1 * 1,65 m dan kun je die niet zomaar vervangen door panelen van 1,1 * 1,7 m of 1,1 * 1,75 m. Men zal de onderliggende structuur willen handhaven en alleen de panelen willen vervangen. Er zal dus vraag blijven naar panelen met de maat 1 * 1,65 m en waar vraag is, komt aanbod. Als je echt een lange levensduur wilt hebben dan moet je voor glas-glas gaan en die panelen worden nog steeds geleverd in 1 * 1,65 m (waarschijnlijk omdat grotere panelen te zwaar zouden worden).
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat is ook precies de reden dat het pv-panelen nauwelijks in gevels worden opgenomen.
Op het moment dat de architect zijn/haar ontwerp maakt, is het niet meer uitvoerbaar als een jaar of 3 later de realisatie wil starten. Het is altijd gedoe, heel veel gedoe.
pelletpower

En dat is echt jammer JantjeV8! De glas glas bifacials die ik nu ga leggen zijn in feite beter als vliesgevel ipv plat tegen sandwich op dak. Je kijkt er dwars doorheen, echt gaaf.
Plaats reactie