Stroomverbruik wasmachine

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Praggel

Re: Stroomverbruik wasmachine

Bericht door Praggel »

Yep ,en 25 m onder water zwemmen.
Maar de kleren zijn gewassen en dan voor al de sokken ,omdat je als grondwerken ook wel is natten voeten krijgt,
ook al heb je laarzen aan. En dan zijn de sokken het smerigst in mijn geval. Die was ik dan ook apart.
Ingir

Bericht door Ingir »

Het viel mij op dat de wasmachine weinig stroom verbruikt. Ik heb de energiemeter nog niet ingeplugd maar aan de hand van de omvormer-app kan ik zien dat het opgenomen vermogen zo'n 300-600 Watt is. Nu is dat vrij eenvoudig te verklaren want centrifugeren en pompen vragen niet veel vermogen, het is de verwarming van het waswater dat veel vermogen vraagt. In NL praat je in de winter over koud water van ca. 12°C dat opgewarmd moet worden naar 40°C.

Maar hier op CUR hebben we lekker warm koud water van ca. 28°C. Dus een dT van 12 ipv 28°... Momenteel ben ik een bijkeuken aan het installeren met wasmachine, wasdroger, vaatwasser en elektrische boiler. Aanvankelijk had ik gedacht een hotfill te maken voor de wasmachine maar dan wordt ook het spoelwater verwarmd en door de hoge aanvoertemperatuur en lage programmatemperatuur (meestal 30°C) is een hotfill niet nodig.

Voor de vaatwasser is dat iets anders, de temperaturen zijn hier een stuk hoger en ook het spoelwater wordt sterk verhit om de vaat te drogen. Dus deze krijgt wél een directe aansluiting op de warmwaterboiler (1500 Watt) die overdag wordt verwarmd met zonnestroom. De grootste stroomvreter is en blijft de wasdroger met 2700 W opgenomen vermogen. Maar deze is niet hele jaar nodig, alleen als de luchtvochtigheid hoger is dan 80-90% (oktober t/m maart).

In NL hebben we nooit een wasdroger gebruikt, we hadden een grote carport van 36 m² waar het wasgoed perfect onder kon droger, zelfs bij regen. Maar in NL hadden we ook geen zonnepanelen dus dan kies je liever voor natuurlijk drogen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ingir schreef: 27 mar 2024, 01:40 Maar hier op CUR hebben we lekker warm koud water van ca. 28°C. Dus een dT van 12 ipv 28°...
Is dat niet heel erg gevoelig voor bacteriegroei?
LeaD

Bericht door LeaD »

Ingir schreef: 27 mar 2024, 01:40 Voor de vaatwasser is dat iets anders, de temperaturen zijn hier een stuk hoger en ook het spoelwater wordt sterk verhit om de vaat te drogen.
De vochtige ruimte wordt verhit, het koud spoelwater zit in de dubbele wand zodat de damp hierop kan condenseren . Dit water wordt dan gebruikt bij de eerst volgend startcyclus om koud te spoelen ( zetmeel van patatten lost best op in koud water ) . Dit is dan ook ineens de reden waarom oude vaatwasser zoveel meer water nodig hadden . Het spoelwater werd niet herbruikt .
Wel van toepassing voor industriële vaatwassers en tunnels, daar duurt de complete was cyclus slechts 3 minuten . Spoelwater is dan 90°C .

@JantjeV8, onkruid vergaat niet . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel

Bericht door Praggel »

Tjonge jonge , wat een toestand om die wasmachine van mij.
Ingir

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 27 mar 2024, 08:01
Ingir schreef: 27 mar 2024, 01:40 Maar hier op CUR hebben we lekker warm koud water van ca. 28°C. Dus een dT van 12 ipv 28°...
Is dat niet heel erg gevoelig voor bacteriegroei?
Blijkbaar niet dus. Wellicht omdat het om gedestilleerd zeewater gaat, daarmee zijn alle bacteriën al gedood.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie