Hoe oud moet compost zijn ?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PlantageBohémien

Hoe oud moet compost zijn ?

Bericht door PlantageBohémien »

Omdat ik ieder jaar veel afval heb door snoeien, schors van brandhout , en ik heb jarengeleden dennen geplant aan de randen van mijn grondstuk, die zijn al redelijk groot, en gaan te veel licht wegnemen van mijn tuin.
Daarom heb ik de afgelopen weken er zes omgezaagd, want als ik langer wacht moet ik vergunning aanvragen, en dat kan moeilijk worden.
Nu heb ik veel materiaal voor de composteren, nu moet ik zeggen ik heb dat nog niet goed voor elkaar, en ook te weinig aandacht aan besteed.
Eerder goede ik alles zo op een hoop, maar dan is het moeilijk om te zetten, nu heb ik alles kort geknipt, en dan is hier de droogte ook een probleem , ik heb nu in een waterkolk waar alle regenwater en drainage water ik komt een dompelpomp liggen om de compost nat te houden en het verrotten aan de gang te houden.
Er ligt nu een behoorlijke voorraad uit vorige jaren, maar ik twijfel of ik dat al kan gebruiken, ik had afgelopen jaar ook wat gebruikt, en daar had ik een probleem met bonen, voorgetrokken, en na het uitplanten werden de wortels afgevreten, en gingen de bonen langzaam dood.
Nu is op de Oostenrijkse TV een bioman die veel van dit soort zaken weet, en die zegt, als je te verse compost gebruikt, gaan de micro organismen, niet alleen de houtresten te lijf maar ook de wortels van tuinplanten, dus ik heb de gedachte de compost nog maar een jaar te laten liggen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe oud moet compost zijn ?

Bericht door Pietje »

Afhankelijk van de ingredienten krijg je andere compost. Als je alleen hout en schors hebt, dan moeten schimmels aan de slag en dat duurt jaaaaren voor die klaar zijn. Snippers gaan natuurlijk wat sneller, maar dat is onder normale omstandigheden ook een proces van jaren.

Heb je veel niet-houtige gewassen (gras, groente en andere een jarigen) dan verteert het door bacterien en gaat het veel sneller. De tijd is niet zo relevant; het mag niet meer pikzwart zijn. Hoe bruiner hoe rijper en hoe minder zuurstof er nog gevraagd wordt.

Wat die TV man zegt is een kort door de bocht verklaring van wat er gebeurt als je te zwarte compost op je planten gooit. Houtcompost is alleen voor bomen interessant, vanwege de schimmeldominantie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 13 mar 2024, 01:14 Wat die TV man zegt is een kort door de bocht verklaring van wat er gebeurt als je te zwarte compost op je planten gooit. Houtcompost is alleen voor bomen interessant, vanwege de schimmeldominantie.
Ben wel benieuwd Peter wat jij dan van Garden of Eden methode vindt. Alleen maar houtsnippers. Er zijn mensen die erbij zweren, andere die zeggen voor eenjarige moestuin zeker niet doen, precies om de reden die jij zegt.

Nu doen wij hier veel met snippers, de paden, maar dus ook de moestuin. Om onkruid in toom te houden bevalt het goed. Mocht het nu uiteindelijk toch te schimmel dominant zijn, dan zetten we er meerjarige kruiden neer en beginnen we ergens anders opnieuw met meer 'bacterie-compost' so to say.

Wat jij? Helemaal in jouw metier heb je overvloed aan snippers, toch? Ben benieuwd.

a
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef: 13 mar 2024, 10:54 Ben wel benieuwd Peter wat jij dan van Garden of Eden methode vindt. Alleen maar houtsnippers.
Ja, ik kom om in de snippers! Gelukkig maar, 50 jaar industriele landbouw heeft het organisch stofgehalte enorm doen afnemen (landroof), en we willen veel bomen op het terrein. dus van bacterie dominant naar schimmeldominant.

Ik ken de garden of Eden methode niet, maar vluchtig lees ik 'regeneratieve landbouw'. Dat is dus een methode die uitgaat van een verschraalde, niet functionerende boden. En in zo'n geval is elke vorm van mulch / organisch materiaal heel welkom. Maar... om de beschikbaarheid van voeding te laten afstemmen op de opnamebehoefte van de planten die je er neer zet, zal je iets moeten toevoegen dat het juiste bodemleven laat ontwikkelen. Voeg je snippers toe, dan ontwikkel je bosgrond. Voeg je groenteresten toe, dan ontwikkel je een bodem voor eenjarigen. Voila; liever geen snippers op je groentetuin dus!

Uiteindelijk zal compost van houtsnippers volledig gemineraliseerd zijn en kun je het prima voor zowel bomen als eenjarigen gebruiken. Maar tot die tijd zijn snippers een ramp. Er komt heel veel stikstof bij vrij, onkruid zal het geweldig vinden! Er zit heel veel kalium in, waar niet-houtige gewassen amper behoefte aan hebben. Er zit weinig magnesium in (dat zit in blad) en dat willen 1-jarigen veel. Etc etc.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d

Bericht door remco d »

Snippers worden als pad door heel veel mensen gebruikt in de moestuin. Mij bevalt het prima. Stikstof rooft het volgens mij alleen als je ze in de grond onder werkt zo is mij het geleerd.

Dennenschors e.d. is vrij zuur dacht ik hou daar rekening mee als je dit als mulch wilt gebruiken.

Nog een dingetje: in mijn gemeente zijn bij mijn weten naaldbomen niet vergunningplichtig als je ze wilt kappen, sowieso niet als je op een rij in de vorm van een haag staan. Ook fruitbomen zijn volgens mij niet vergunning plichtig. Ik heb in ieder geval nog nooit iets aangevraagd maar dat is wellicht ook een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 14 mar 2024, 21:38 Gelukkig maar, 50 jaar industriele landbouw heeft het organisch stofgehalte enorm doen afnemen (landroof),
Is dat wel zo? Ligt dat direct ook aan de landbouw? Van oorsprong is de Brabantse bodem schraal zand. Het barst hier van de zandverstuivingen die zelfs door Natuurmonumenten angstvallig in stand worden gehouden, sterker nog, groter gemaakt worden.
alefarendsen

Bericht door alefarendsen »

Mij bevalt het prima. Stikstof rooft het volgens mij alleen als je ze in de grond onder werkt zo is mij het geleerd.
Voila; liever geen snippers op je groentetuin dus!
Even voor duidelijkheid, het ging me om de Garden of Eden method (Paul Gautchi). En ik zie dus veel verschillende ervaringen op dit vlak. Veel mensen zeggen dus, niet onderwerken, dan valt het met stikstof-roof wel mee, zoals Remco zegt. Andere zeggen idd: het resulteert in een fungi-dominante bodem, en eenjarigen willen bacterie-dominante bodem.

Ik moet zeggen dat icm met karton, het onkruid tot nu toe goed tegenhoudt (jaar 3) en dat de oogst ook niet tegenvalt.

Goed, we gaan het zien hoe het op langere termijn presteert.

Oh ja, bij dennen blijven we inderdaad weg, of tenminste, niet op de moestuin. Veel eik hier, hazelaar, es, els.

a
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 15 mar 2024, 07:26Is dat wel zo?
Jazeker. De kringlopen zijn volledig verbroken, de verhouding tussen mineralen en stikstof wordt elk jaar schever, het organisch stofgehalte neemt elk jaar verder af. Kijk eens naar de hoeveelheid plassen op een akker: bodems met voldoende organische stof (en bodemleven) kunnen dit prima aan.

Die zandverstuivingen zijn trouwens het gevolg van landroof. Door het overmatig begrazen blijft er heide of niets over. Laat je het gaan, dan bebost het weer: eerst de pioniersbomen en de rest volgt vanzelf. (Detail: in de planten / bodemleven-wereld is elkaar helpen orde van de dag ipv het beeld 'eten of gegeten worden')
Wil je zandverstuivingen behouden, dan zal je moeten blijven overbegrazen. Maar daarbij komt de overmatige stikstof depositie, waardoor er enerzijds teveel voeding (enkel de McDonalds-snacks) is en anderzijds een tekort aan mineralen (en door de verzuring zijn de overgebleven mineralen bijna niet meer op te nemen). Dus er komen allerlei planten om dat evenwicht te herstellen, maar wij vinden die planten niet mooi of zo, en dan moet er met bergen fossiele brandstoffen (en nog meer geld voor beleid, adviezen, onderzoeken etc) de boel in stand gehouden worden. Ik noem dat achteruit boeren.

De maisakkers hier worden natuurlijk van drijfmest voorzien, maar ja, zuurstof vragende drijfmest in de grond injecteren is hetzelfde als je bodemleven om zeep helpen (vergassen). De huidige landbouw is een doodlopend spoor, welke zijwegen ze ook nemen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef: 17 mar 2024, 19:35Veel mensen zeggen dus, niet onderwerken, dan valt het met stikstof-roof wel mee, zoals Remco zegt. Andere zeggen idd: het resulteert in een fungi-dominante bodem, en eenjarigen willen bacterie-dominante bodem.
Onderwerken van niet-verteerd organisch materiaal is zowiezo uit den boze. Vertering vraagt zuurstof, en die is er wel een beetje in de bodem, maar dit soort processen hebben die zuurstof zo opgemaakt en dan heeft het bodemleven niets meer... En als je echt heel veel onderwerkt (of bijv. een sloot dichtgooit zonder de humus er uit te halen) gaat de vertering zelfs anaeroob verder, methaan dus, ben je nog verder van huis...

Er is trouwens een groot verschil tussen naaldsnippers en loofsnippers. Die houd ik strikt gescheiden: alleen naald onder naald, loof onder loof. Naaldsnippers voor paden werkt super goed; ze verteren heel langzaam (vanwege gebrek aan geschikte schimmels in de tuin) en houden het dus lang vol.
PlantageBohémien

Bericht door PlantageBohémien »

Bedankt voor de reacties, wat komt er bij mij op de composthoop?
Voornamelijk van coniferen, ik heb meer dan 100m coniferenhaag, dus de heggeschaar heeft veel werk, dan 14 esdoorn bomen, dus ieder jaar uitlopers knippen, dan wat er overblijft van tuinplanten, en de bessentuin, en natuurlijk van onkruid plukken, keukenafval heb ik nauwelijks, alles kortgeknipt , 10 -15cm, dus dat is wel houtachtig, maar jong materiaal.
Dan dit jaar bomen gezaagd, stammen voor brandhout, dikke takken haal ik er uit voor aanmaakhout met de grote snoeischaar, de rest, kleine takken en naalden gaan op de composthoop, dan heb ik nog ieder jaar 3 kruiwagens vol met dennenappels.
Bij het opzetten meng ik er altijd grond door, paar jaar geleden werd er hier een bouwput gegraven, en die grond heb ik mij laten brengen, lichte klei tot zand, naar gelang de diepte, dit is natuurlijk dode grond, vandaar het mengen, en ik doe er altijd wat kalk door, en soms wat potgrond , een paar zakken om de boel aan de gang te krijgen.
Welnu is dat materiaal twee / drie jaar oud, nu heb ik een zeef op de kruiwagen gemaakt, en wat daar op blijft liggen zijn voornamelijk korte onverteerde stokjes, en dennenappels, wat er door valt ziet er goed uit, natuurlijk die grond die ik er door heb gemengd, regelmatig kom ik regenwormen tegen, en ook een paar keer emelten, minder leuk, hebben het niet overleeft, hoeveel onkruidzaad er nog in zit moet ik afwachten, ik heb de hoop maar één keer omgezet, daar had ik waarschijnlijk meer moeten doen, ik heb nu ongeveer 20 kruiwagens vol compost, en 3 kruiwagens met materiaal dat een volgende ronde moet maken.
Plaats reactie