Heatpipes, waar op letten bij aanschaf

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doubjj20

Heatpipes, waar op letten bij aanschaf

Bericht door doubjj20 »

Ik ben aan het overwegen om een aantal heatpipes te kopen, in totaal ongeveer 120stuks.
Deze wil ik gebruiken voor tapwatertank van 300l, buffervat van 1000 ltr voor de verwarming, en voor de toekomst (circa over 3 jaar) voor een zwembad van 50m2.
De heatpipes zouden komen liggen op het zuid oosten, onder een hoek van denk ik 45 graden.

Na veel zoekterm kom ik tot de conclusie dat er in de basis 2 soorten heatpipes zijn.
Normale en pipes die een beveiliging hebben op te hoge temperatuur.
Voor normale pipes overweeg de versie van installtek, als ik de oververhittingsbeveiliging zou nemen, dan overweeg ik de pipes van Remon-techniek.

Ik kan weinig ervaringen vinden over de werking en het daadwerkelijke nut van de temperatuurbeveiliging.
Wat is jullie ervaring daarmee?

Zolang ik geen zwembad zou die temperatuurbeveiliging wel handig zijn lijkt me zo in de zomer.

Ik hoor het graag.
LeaD

Re: Heatpipes, waar op letten bij aanschaf

Bericht door LeaD »

Heatpipes voor een zwembad zijn een beetje overkill . Als de Euro's dan toch de deur uit moeten, ga je gang .

Als de energie in de heatpipes niet weg kan gaan deze in stagnatie . Dit zijn temperaturen boven de 200°C . Op zich niets mis mee . Wel met de nodige aandacht en voorzichtigheid behandelen . Zelfs deze met een ingebouwde temperatuur beveiliging, verhinderen niet dat er nog meer energie in de vacuümbuizen gaat opstapelen in het geval van stagnatie . Het voorkomt alleen dat de collector gaat koken en zo de levensduur van de vloeistof wat verlengt .

Tijdens de wintermaanden doet dit niets, op een paar zonnige vriesdagen na . Verwacht niet dat het water meer dan 30°C wordt . Eerder 20°C . Zelfs voor vloerverwarming niet bruikbaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

72 buizen, 300L sww boiler, zuid gericht onder 45gr, dan heb ik doorgaans in maart en oktober een paar weken wat overgang tussen wel/niet bijverwarmen. Tussen die periode in de winter is het bij verwarmen, tussen die periode in de zomer heb ik er geen omkijken naar en is het zelf voorzienend.
Beveiliging heb ik niet. het draait op zichzelf zonder besturing, meer dan 10 jaar probleemloos.
LeaD

Bericht door LeaD »

Zelfde ervaring als JantjeV8, ik heb slechts 24 buizen maar dan rechtstaand( 80 °), zuid gericht en aangesloten met een spiraal onderin een boiler van 350 L . Om geen gedoe te hebben met vervuiling zijn de leidingen gevuld met water en geen glycol of ander antivries . Dit vereist dan wel een goede controller die de leidingen ijsvrij houdt in de winter . In maart blijft de cv-kachel zo goed als uit en is er verder geen omkijken meer naar .
Laatst gewijzigd door LeaD op 13 feb 2024, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Als je ruimte hebt voor een zwembad, zul je ook wel ruimte hebben voor PV. Ruimte is het enige argument om voor buizen te kiezen, elke andere afweging valt aan de kant van PV.

Zo, nooit gedacht dat ik dit zou zeggen.
doubjj20

Bericht door doubjj20 »

Dank voor de reacties zover.

Ik begrijp nog niet helemaal waarom pv de betere keuze zou zijn.
Het rendement van heatpipes ligt vele malen hoger oké daar staat tegenover dat in de zomer er overcapaciteit aan warmte is, maar met een zwembad kan ik die warmte goed inzetten.
Voor een zwembad zou ik anders een aparte warmtepomp moeten kopen met pv panelen, die bijna net zo duur zijn als de heatpipes.
Als salderen eraf gaat, heb ik niks meer aan de te veel aan stroom die ik opwek.

Voor het huis loop ik nu nog op een gasketel. Is het zo irreëel om te verwachten dat het gasverbruik flink zal afnemen met 120 heatpipes voor verwarming en warm water?

Ter info we gebruiken ongeveer 1250 kuub gas voor verwarming en 400 kuub voor tapwater.
Gezin bestaat uit 4 personen en het huis oppervlak is ongeveer 275m2 vloeroppervlak, over 2 woonlagen.

Natuurlijk is terug verdienen heel fijn, maar het speelt ook mee dat ik minder afhankelijk wil zijn van de grillen van de energiemarkt.
Daar wil.ik best wat voor uitgeven wat niet binnen 15 jaar terug verdient kan worden.

Maar mogelijk zie ik het te rooskleurig in, vandaar dat ik zoek naar ervaringen met het liefst een onderbouwing.
pelletpower

Ok, voortschrijdend inzicht, verkregen op ditforum.

Heel kort,
1 overtollige warmte moet je affakkele,, overtollige pv stroom gebruik je zelf of verkoop je.
2 pv kost geen dr@l en heb je binnen max vijf jaar terug. Hoe zit dat met een collector?
3 installatie collector is aardig complex en heb je twee rechtse handen voor nodig. Tov pv is een enkele rechterhand genoeg.
4 collector moet in de burt van je buffer staan. Pv zet je waar jij het wil. Kabeltje ernaar toe is voldoende.

Salderingsregeling? Die blijft nog een aantal jaren, maar twijfel je daaraan dan betekent het morgen beginnen enniet overmorgen. Zonder deze regling zal tvt toenemen maar bij diy onder de tien jaar blijven. Collector tvt?

Moet ik nog doorgaan of is het voldoende zo?

Edit, ik praat niet over warmtepomp maar verwrmingelement om je buffer te vullen.
LeaD

Bericht door LeaD »

En onderschat ook het elektrisch verbruik van de filterpomp van het zwembad niet . 24/24 en 7/7 .
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

In mijn persoonlijke visie zou het zwembad verdwijnen of aangepast worden....

Het wordt een reden ook dingen anders te doen...

Net als mn goedkope kilometers draaiende auto...
Als ik op Marktplaats zoek kijk ik in heel Nederland
Vervolgens kon ik niet zonder goedkope kilometer vreter.

Vast niet wat je wil horen, maar het is wel een van mijn conclusies over dit forum, en aantal breed gedragen meningen zijn hier ontstaan door toepassen en uitproberen, niet door louter theorie.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD

Bericht door LeaD »

Denk aleer ge doende zijt en doende denkt dan nog .
doubjj20 schreef: 11 feb 2024, 20:03 Ik ben aan het overwegen om ...
Het is maar net wat de TS nu doet . Nu dit nog eens combineren met de titel van dit forum . :lol:
pelletpower

Ja inderdaad, zwembad is voor mij ook een zinloze uitgave, tenzij het een natuurbadje zou zijn. Maar daar is verwarming weer niet nodig. Discussie over zwembad ga ik niet eens aan.
doubjj20

Bericht door doubjj20 »

Los van het feit dat een zwembad misschien in iemands ogen niet ecologisch is, is het de bedoeling om een biologisch zwembad te maken, zonder toevoeging van chemicaliën om de waterkwaliteit in op niveau te houden. .
Hoe iemand ecologie in zijn eigen leefsituatie toepast is een interessante vraagstelling, waarbij iedereen dat met zijn eigen waarde en normen of referentie kader probeert in te vullen. Ook daar valt veel over te filosoferen en van gedachten over te wisselen.

Mijn vraag in dit topic is hoe ik met een zon klein mogelijke impact een zwembad kan verwarmen en is mijn wens om niet alleen afhankelijk te zijn van elektrische grootverbruikers, zoals een warmtepomp is.
Daarnaast dacht ik met de heatpipes twee slagen te slaan, verwarming van tapwater en cv ondersteuning enerzijds (waardoor de toekomstige warmtepomp minder hoeft te draaien en mogelijk zelfs minder kw uitvoering kan zijn) en verwarming zwembad anderzijds.

Of heb ik dit bij het verkeerde einde en is de aanschaf van PV panelen en een extra warmtepomp de beste keuze?
pelletpower

pv panelen en een verwarmingselement. Misschien een warmtepomp mits propaan als koelmiddel gebruikt wordt. Warmtepomp valt in dezelfde categorie als zwembad. Propaan gaat dan nog enigszins en CO2 is misschien ook haalbaar voor een zwembad.

Met pv sla je drie vliegen in een klap zoals boven al aangegeven.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ehh, bij ons staat ook een zwembad. Ook de voordelen er van moeten wel gezien worden. Op warme zomerdagen is het heel erg prima om in plaats van bezweet en afgemat aan de avondmaal aan te schuiven, eerst even een paar minuten met de kop onder in een fris badje te duiken. Je gaat veel fitter de avond in. En ga je voor het slapen gaan nog even met de kop onder, dan hoef je ook niet te douchen.

Chemicalien? Nee, elk voorjaar 3 zakken met zout er in kieperen en de electrolysche doet de rest. Zwembadpomp met electrolyse apparaat draait van ongeveer eind april tot half september dagelijks een uurtje of 4. Dat zijn de verbruikscijfers waar pv-opwek op dat moment (!!!) ook tegenover staat.

Zwembad wordt niet verwarmd, anders dan door de zon. Inderdaad, in het vroege voorjaar wat frisser.
Plaats reactie