Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ernest Dubois

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Ernest Dubois »

WilfredT2 schreef: 15 jan 2024, 09:09 Zo even de topic titel veranderd, naar de naam van mijn bedrijf. Het Voedselparadijs. Dat is het nu nog zeker niet, maar moet het wel worden.
Wallace Creek loopt door mijn land dus heb ik besloten om het, WC Ranch te noemen. :shock: Afbeelding
Bijlagen
P5223238.jpeg
Werken, das leuk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

:mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wim1953

Bericht door wim1953 »

WilfredT2 schreef: 15 jan 2024, 09:09 ik ben een leek op dit gebied, dus waarschijnlijk wordt dit vooral een voorbeeld hoe het niet te doen.

deze vrolijke vrienden hebben inmiddels een kleine hectare helemaal omgeploegd:
Fantastisch, zo moet het dus wel. Mooi voorbeeld voor jullie: https://www.boereninhetbos.nl/
Ik hoop dat jullie bij het planten van de fruitbomen ook gekeken hebben naar oogsttijden en bewaarmogelijkheden.
PlantageBohémien

Bericht door PlantageBohémien »

Het boeren leven, boer zijn ben ik mee bekend, het heeft zo zijn voor en tegen, en uitspraak onder boeren die ik nog goed herinner is "boeren met geld is makkelijker als boeren om het geld", hangt er ook vanaf in welke richting de plannen gaan, soms kun je met weinig geld iets beginnen, in sommige richtingen heb je veel geld nodig.
Dan is er nog het thema subsidie, sommige sectoren kunnen alleen bestaan door subsidie, valt die weg of wordt die minder heb je een probleem.
Dan is er nog het spreekwoord "de kost gaat voor de baat" er komen op TV en op internet regelmatig mensen voorbij die met weinig techniek iets beginnen, dat moet je dan compenseren met hard werken, wat men ook niet eeuwig vol kan houden.
Nu wil ik je niet de put in praten, ik weet ook niet in welke richting de plannen gaan, maar wikken en wegen, en goed voorbereiden geeft meer kans op succes.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Achteruit boeren is ook boeren. :?

Ik denk dat dat subsidie en geld verhaal hier boven vooral gaat spelen als het commercieel moet worden. Voor eigen gebruik, of zelfvoorzienend zal dat plaatje er heel anders uit zien.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Ja we hebben wat verschillende soorten gezocht die op verschillende momenten rijp zijn en goed bewaarbaar.

Ik ben me wel bewust van de zakelijke kant. Ik start vanuit een luxe positie. Mijn inkomen is op dit moment niet nodig voor ons gezin. Dat geeft tijd om de boel op te starten. Maar we hebben onderling heel duidelijke afspraken gemaakt over hoeveel het boeren op moet leveren in de komende jaren. Zodra ik dat niet haal, gaat de stekker eruit.
wim1953

Bericht door wim1953 »

WilfredT2 schreef: 18 jan 2024, 20:29 Dat geeft tijd om de boel op te starten. Maar we hebben onderling heel duidelijke afspraken gemaakt over hoeveel het boeren op moet leveren in de komende jaren. Zodra ik dat niet haal, gaat de stekker eruit.
Ligt ook een beetje eraan hoeveel m2 bedden je kunt aanleggen, of je wel of geen kas gaat plaatsen. Zonder kas kun je afhankelijk hoe zuidelijk je zit tussen max 25-30 weken produceren, met kas red je 35 weken. Ook telt mee of je groenten gaat opslaan om het seizoen te verlengen als je voldoende plaats hebt. Ga je een zelfoogsttuin beginnen, start je een boederijwinkel, ga je leveren aan horeca of aan tussenhandel zoals Odin of Hofweb, sta je op een markt etc. De oppervlakte van je bedden en je kas bepaald je omzet. Ga jezelf zaaien of koop je het plantgoed in bij b.v. Jongerius in houten.

Ik zit op een tuindersapp met 360 tuinders en leerlingen van Warmonderhof. Daar wordt veel gedeeld met elkaar. ( soms teveel ) Er valt veel te leren over mogelijkheden en onmogelijkheden, ziektes en plagen. Verder worden er bijeenkomsten georganiseerd en zijn ze bezig om te onderzoeken of ze een eigen plantenkweekbedrijf kunnen opzetten.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

WilfredT2 schreef: 18 jan 2024, 20:29 Maar we hebben onderling heel duidelijke afspraken gemaakt over hoeveel het boeren op moet leveren in de komende jaren. Zodra ik dat niet haal, gaat de stekker eruit.
Wat drijft je nou precies Wilfred? Zoek je naar een methode die buiten de tabellen valt om te kunnen bewijzen dat het wel uit kan? Of een manier van leven, zonder winstoogmerk. Onafhankelijkheid?
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

goeie vraag. Korte versie van het antwoord: De overtuiging dat voedselproductie op huidige wijze niet volhoudbaar is en buiten alle proportie ten koste gaat van natuur en biodiversiteit.

Lange antwoord:

De overtuiging die ik hierboven deel is natuurlijk niet zomaar op een dag gekomen. er zijn een aantal stappen geweest in mijn leven die hiertoe geleid hebben.

In mijn eerste werkjaren werkte ik als consultant in subsidie advies. veelal in de agri-food sector. Los van dat er heel veel subsidie naar deze sector gaat, viel op hoeveel er ingezet werd op technologie. En destijds was ik daar ook groot voorstander van. Drones inzetten om akkers te inspecteren om zo nauwkeurig gewasbescherming toe te passen. GPS op alle machines om exact je land te bewerken. Schaalvergroting om efficienter te werken. etc etc. Gemene deler was echter wel: Zwaar leunen op techniek en beschikbaarheid van veel en goedkope energie.

Later ben ik zelf, met 3 compagnons, een bedrijf gestart waarbij ik groeisubstraten produceerde voor vertical Farms. Vertical farms zijn een schoolvoorbeeld van efficientie. minimaal water benodigd, extreem effectief gebruik van vierkante meters. De plant wordt terug gebracht tot een organisme wat water, en NPK nodig heeft en na 6 weken staat er een prachtige krop sla waar geen mens, dier of bacterie aangezeten heeft. Je hoeft het thuis niet eens te wassen, zo schoon is het geteeld.
Maar ook hier. Alleen al de technologie die ik zelf nodig had om het groeisubstraat te maken. En dan nog eens de automatisering en installatie die nodig is in de vertical farms. Er werden miljarden in geinvesteerd, en dat was nodig ook want de fabrieken waren peperduur, bomvol technologie. We waren onder andere toeleverancier voor een Vertical farm in Nederland. na jarenlange investeringen was in 2021 de fabriek eindelijk zover dat er opgestart kon worden. natuurlijk waren er opstart problemen maar het zag er veelbelovend uit. Toen werd het 2022, en in het voorjaar gingen de energieprijzen omhoog. Einde verhaal, deuren van de fabriek gesloten want het is niet meer rendabel met deze energieprijzen... er staat daar voor miljoenen aan techniek...

en ik kom zelf uit familie van melkveehouders. Zelf in mijn studententijd bijgeklust bij het bouwen van de nieuwe melkstal van mijn schoonouders. enorm ding. Mega putten in de grond, nieuwe melkrobots erin. Helemaal top. Nog geen 15 jaren later zijn de melkrobots al 2 keer vervangen door nieuwere.

en natuurlijk zag ik ook wel in het algemeen dat het met de natuur niet goed gaat. in NL niet, maar wereldwijd ook niet.

Al deze dingen bij elkaar deden mij zoeken naar andere methoden en zo kwam ik min of meer per toeval uit bij zaken als Permacultuur, het proefschrift van Meino Smit en nog veel andere literatuur. Dit zette me aan het denken. Ongeveer een jaar lang ben ik toen in mijn vrije tijd gaan studeren en rekenen aan de landbouw. 1 van de dingen die mij al snel opviel was dat het rendement van mijn moestuin van destijds, van 25m2 , hoger was dan de dat van de gemiddelde landbouw in NL. En die moestuin was voor mij een lust voor het oog en er leefde vanalles:

Afbeelding

Ik zou er nog lang over door kunnen gaan, maar bovenstaande leidde bij mij tot de overtuiging dat voedselproductie veel duurzamer moest kunnen. Nagenoeg zonder gebruik te maken van techniek en energie van buitenaf. En de hele wereld zou op die manier volgens mij gevoed moeten kunnen worden.

Dus heb ik mezelf dat als doel gestelt. Laten zien dat voedselproductie nagenoeg zonder techniek mogelijk moet zijn en toch eenzelfde rendement kan halen als traditionele landbouw. In euro's per m2 en in voedingswaarde per m2.

Dus dat heb ik me ten doel gesteld en toen heb ik de boerderij gekocht en nu moet ik het laten zien.

Het is een wat lang verhaal, en misschien valt er nog meer over te zeggen, maar ben het typen nu wel zat :D
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het feest der herkenning Wilfred, alleen ziet mijn tuin er niet zo mooi uit....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Meino Smit heeft voor mij bewezen wat mijn onderbuik al jaren vermoedde. Maar dat het zo erg was, dat was nieuw voor me.
WilfredT2 schreef: 22 jan 2024, 12:05 1 van de dingen die mij al snel opviel was dat het rendement van mijn moestuin van destijds, van 25m2 , hoger was dan de dat van de gemiddelde landbouw in NL.
Welk rendement bedoel je precies? Arbeid of energie ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
PlantageBohémien

Bericht door PlantageBohémien »

Geluk of het gevoel langdurig gelukkig te zijn is ook een vorm van rendement, misschien is er een formule voor omdat om te rekenen, zo ja zou men dat vaker moeten doen.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

hoi mensen,

bij onze buren zijn schapen doodgebeten door een wolf. Als ik het de berichtgeven erover mag geloven zou die ook bij ons door het land gegaan zijn.

Lopen onze Mangalitza varkentjes nog risico door deze wolf? Voor zover ik weet liggen de varkens snachts meestal wel in het hok, maar soms zijn ze ook nog wel laat wat aan het knorren in de wei.
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

De wolf zou inderdaad je varkens kunnen pakken maar zolang er schapen in de buurt zijn zal dat makkelijker prooi zijn dus hun eerste keuze. Het beste is om varkens veilig in de hok op te sluiten ‘s nachts.
Werken, das leuk.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

ja, dat was ik ook van plan. er zit nu nog geen deur in het hok, gewoon een opening maar dan moet ik er maar iets voor maken.

Varkens bevuilen normaal hun hok niet, hoe gaat dat als ik ze in de nacht opsluit? vind het wel prettig eigenlijk dat ik dat hok nu nooit hoef schoon te maken.

Overigens zijn er wel veel schapen in de buurt, dus mogelijk dat ze die wel eerst pakken.
Plaats reactie