Ecodorp ( wie kan ons helpen aan informatie )

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim1953

Ecodorp ( wie kan ons helpen aan informatie )

Bericht door wim1953 »

Beste allen,

Afgelopen vier jaar zijn wij bezig geweest met het realiseren van een ecologische nieuwbouwwoning in Makkum met in het verlengde daarvan een eetbare (tevens ecologische ) tuin. Deze woning hebben wij gerealiseerd n een nieuwbouwiijk in Makkum. We wonen er nu een kleine vier jaar maar wat wij missen is de verbinding met gelijkgestemden. Onze vraag is wie kent een nieuw ecodorp in Nederland in oprichting waarvan de realisatie binnen een jaar plaats heeft en waar nog belangstelling is voor nieuwe bewoners.

We zijn erg benieuwd naar reacties !!
Roelie

Re: Ecodorp ( wie kan ons helpen aan informatie )

Bericht door Roelie »

"Land van aine" in ter Apel kan volgens mij nog wel wat mensen bergen...
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Roelie,

Bedankt voor je reactie. We gaan het even bekijken. :o
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Roelie,

Ik heb de site bekeken van "Land van Aine". Het project kent een entreegeld van 15.000 euro en een instroomporocedure van anderhalfjaar. Lijkt me wel een project om in het voorjaar een aantal meewerkdagen te doen om ook eens kennis te maken met de bewoners. Er zijn inmiddels een aantal huizen gebouwd. Als er ook nog andere projecten de revue passeren houden we ons aanbevolen.
Roelie

Bericht door Roelie »

Ik weet het Wim, ze zijn nog aan het opbouwen, maar dat laat tevens ruimte voor persoonlijke wensen. Ik bezoek ze zo nu en dan om te zien of ze het tuingereedschap dat ze van me hebben gekregen, goed benutten... :lol: Zoiets opbouwen gaar niet zonder slag of stoot, maar ze zijn in die paar jaar flink opgeschoten.
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

In Boekel, Noord Brabant, wordt ook een ecodorp gerealiseerd dat inmiddels bijna klaar is. Het bestaat uit drie cirkelvormige huizenblokken met elk, ik dacht, twaalf huizen. Ik verwacht eigenlijk niet dat daar nog plaats is voor nieuwkomers. Het bijzondere van dit dorp is dat men daar een bazaltaccu bouwt waarin 's zomers opgewekt warmte bij een hoge temperatuur opgeslagen wordt voor de winter.

Wij kennen dat gevoel om als nieuwkomer met afwijkende ideeën ergens te gaan wonen. Wij zijn ooit als vegetariër een biologisch groenten- en fruitbedrijfje begonnen in een klein dorpje. Tegen beide ideeën was in het begin veel verzet; tegen biologisch telen door fruittelers en boeren die toen nog maar raak spoten en mijn kinderen werden, vanwege het feit dat wij vegetariër waren, op de katholieke basisschool zo gepest dat we ze naar de openbare school hebben laten gaan. Maar in de loop van de tijd zijn ideeën die 50 jaar geleden baanbrekend waren gemeengoed geworden en is de animositeit verdwenen. Je moet het dus niet al te snel opgeven.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Adriaan,

Bedankt voor je openhartige respons. Waar woon jij ergens ? We kennen het ecodorp in Boekel. Dat was onze eerste optie om in een woongroep te gaan deelnemen. Echter toen ( inmiddels zo'n 6 jaar geleden ) waren ze net bezig hadden tijdelijk woonunits op het terrein geplaatst en wisten nog niet of de gemeente hun het terrein waar ze op bivakkeerden zouden gunnen om te bouwen. Inmiddels is de wijk gerealiseerd en slaan ze inderdaad de warmte van zonnepanelen op in een basaltaccu van vele kuubs om in de winter mee te verwarmen. Topidee !! Ik heb ook kortstondig bij de woongroep Iewan in Lent Nijmegen meegeholpen met basisleem op te zetten. Dat vond ik ook een mooi project wel een drukke wijk.

In onze situatie hebben we niet het gevoel dat de buurtbewoners het maf vinden wat we doen, sterker nog velen vinden ons huis en onze tuin fantastisch en toch is er geen echte verbinding voelen we. Iedereen zit in zijn eigen bubbel. We wonen in een buurt met jonge gezinnen die s'morgens in sneltreinvaart de wijk uitrijden met de kinderen om s'avonds weer terug te keren.

Waar wel verbinding mee is zijn de leden van de voedselgemeenschap die ik twee jaar geleden heb opgezet. Een zelfoogsttuin voor groenten en fruit die vanaf het begin 80 leden kent en die bestiert word door een boer met vrijwiligers waarvan mijn vrouw en ik er twee van zijn. Daar hebben we meer verbinding. Volgend jaar ga ik ook bij een biologisch melkveebedrijf helpen een dorp verderop zolang we hier nog wonen.

Ik kan de pijn voelen van de pesterijen waar je kinderen en waarschijnlijk jullie onder leden. Helaas zijn veel mensen nog ver weg van gezonde voeding en hebben ze nog een lange weg te gaan. ( overigens respecteer ik ieders keuze daarin ) Groenten en fruit achter de tuindeuren bevatten ( indien goed geteeld ) de benodigde voedingsstoffen en hoef je niet aan te vullen met voedingssupplementen. Daar staan veel mensen niet bij stil, wat je niet uit je voeding haalt moet je aanvullen.
Plaats reactie