Temperatuur meten met 1-wire

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ruuben

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door Ruuben »

Ik weet inmiddels wel dat veel als ds18b20 sensors worden verkocht het niet zijn; met gedoe en onbetrouwbaarheid kado. Verbaas me dat niemand al eerder daar hier over begonnen is. Blijkbaar programmeren veel mensen niet anders dan heel basic met de senors; dan valt het inderdaad niet snel op.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Mwa, niet te hard roepen, maar hier gaat het eigenlijk al jaren goed. Een enkele sensor van de tien geeft te weinig aan. Verder lijkt de rest toch wel aardig nauwkeurig te zijn.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Bij mij is de moed in de schoenen gezakt en heb het uitgebreide sensor project maar even in een doos gedaan. Onbetrouwbare nep zooi voelt niet goed.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Die sensor kreeg ik ook niet betrouwbaar aan een Raspberry. Zal ongetwijfeld aan mij liggen. Die op een Wenos achtig iets doen t nu al een jaar of vier zonder hikken ( 😀niet te hard roepen)
LeaD

Bericht door LeaD »

RPi werkt op 3,5 V . Die dallassen ds18b20 of de clonen hebben 5 V nodig . Ook de afsluitweerstand is van groot belang, je werkt met pulsen, reflecties heb je dan zeker en vast . De afsluitweerstand niet te groot nemen . Maak ook gebruik van twisted pair kabel om instraling in de kabel te voorkomen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Moet het wel een echte dalles zijn... dat blijkt bij geen enkele goedkoop ding uit China zo te zijn
.
Plaats reactie