Even een korte update van de IBC’s
We laten de IBC’s twee keer per jaar om-en-om helemaal leeg lopen, dit doen we wanneer er een regenachtige periode wordt verwacht. Tot nu toe komt het water er nog steeds kraakhelder uit.
Vanochtend heb ik een IBC geleegd en even bovenin gekeken naar eventueel slib in de tank. Er ligt een klein laagje onderin de tank, 2 á 3 mm. Tank loskoppelen even de tuinslang er door en dan kan ie er weer een jaar tegenaan.
Tot nu toe valt het me erg mee met het bezinksel, de dakgoot borstels helpen hierin veel.
Ik vindt (in onze situatie) het 100% van het regenwater opvangen t.o.v. een vuilafscheider tot nu toe een groot voordeel, zeker in de droge maanden.
IBC regenwater opslag
Moderator: Moderators
-
Re: IBC regenwater opslag
- Word geen slaaf van je bezit -
Wij zijn stalen drums aan het inkopen bij een lokale sappenfabriek. De drums zijn gepoedercoat en daardoor zeer gemakkelijk schoon te houden. Kraantje onderin met Gardena-koppeling en de drums kunnen zo onderling gekoppeld/afgetapt worden. Nu de regenperiode begonnen is kunnen we elke dag de tuin besproeien, ook als het enkele weken niet regent. Daarnaast vangen we het condenswater van de airco's op (50 liter per airco per dag).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. Vanaf mei 2025 komt daar een studio bij...
Hoe werken die overlopen?Brutus Groenus schreef: ↑21 sep 2022, 17:22 Gewoon buiten geplaatst naast de schuur , overloop de sloot in.
Geen vulautomaat, maar rechtstreeks de IBC in om in de droge maanden ook maximale opbrengst te hebben.
5F05656C-5C55-4D47-9086-C7B083EB92CD.jpeg
Loopt het overtollige niet rechtstreeks de IBC uit vóór het via de pijp eruit komt, of zijn ze waterdicht aangesloten?
Tegen uitzetting probleem vorst; wat slappe tennisballen erin.
-
Waterdicht aangesloten inderdaad
Werkt tot nu toe prima
- Word geen slaaf van je bezit -