Tapwater van zonneboiler in laag energiewoning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower

Re: Tapwater van zonneboiler in laag energiewoning

Bericht door pelletpower »

😀😀😀. Ben ik t toch echt niet mee eens. Kan de fabrikant rekenen wat ie wil. Warmte wordt teruggewonnen waar je het weer meteen gebruikt. Douche uit ww uit. Bij A ben je vooral leidingen in de muur aan het verwarmen tenzij je uren onder de douche staat.

Wij hebben hyg buffertje in de kelder en doyche op eerste verdieping. Ik schat dat de eerste 10 liter koud is en zo het putje in gaat. Ga je de warmte oogsten en naar een andere verdieping transporteren krijg je hetzelfde verhaal. Onnodig complex en onnodig rendemtsverlies dus als je niet voor B gaat. Maar nogmaals, mijn mening, jouw keuze.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik stem ook voor B, geen onnodige leiding te verwarmen en maar een klein beetje warm water nodig om comfortabel te douchen. De rest komt uit het voorverwarmde koude water. Enige nadeel is dat wanneer je van wisseldouches houdt, het water niet echt koud wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Hoe wordt haar douchewater warm?
Zonneboiler of naverwarmen.
Het warme wtw water wordt alleen in thermostatisch douchekraan goed gemengd met heetwater aanvoer, wat vooral veel meer fijne flow geeft omdat er veel wtw water bij moet om terug te brengen naar 38 graden douchewater. Ze moet dus nog steeds warm water maken. En in oplossing b die alleen als het installatie technisch niet anders kan als voorbeeld wordt gaat er dus bijna nul verwarmd wtw water gebruikt worden. En moet ze ijskoudwater met propaan volledig op temperatuur brengen omdat jullie niet het beste advies gaven.
Zuiver oerzonde. Ze heeft maar kleine zonneboiler. Al het wtw water wordt van 12 naar 23 minimaal opgewarmd en dat is gratis warmte voor de rest of de levensduur.
A is de enige ecologische en financieel zuivere oplossing. En als je alles nog moet aanleggen is de perfecte oplossing van A gewoon mogelijk. Er is geen reden te bedenken om redelijk in haar omstandigheden voor b of c te kiezen.
Beetje gek om in deze situatie van onaavaardbare redementsverliezen te spreken als je met wtw enorme winst maakt
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Met systeem B heb je veel minder warm water nodig, omdat je koude water niet zo koud is. Misschien is het (leidingverliezen niet meegerekend) wel lood om oud ijzer. Wat ik nog wel kan bedenken is dat in een langere koudwaterleiding -die nu dus lauw is- meer legionella kan groeien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben

Bericht door Ruuben »

pelletpower

Ruuben schreef: 18 sep 2023, 19:22 Alle antwoorden staan hier.

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop ... 09524.html
Dankje Ruuben, helaas blijf ik bij mijn mening. Standvastig ben ik niet, als er een duidelijke berekening is waarom schema A beter is, pas ik mijn mening gelijk aan. Ergens in je link wordt gezegd dat A 15% beter is, waarom? Geen idee, naar mijn idee 15% slechter dan B om de redenen die Kockie aangaf.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ja kom op pelletpower en Maarten, jullie stellen me wel wat teleur nou hoor. Moet ik nou echt gaan verwijzen exact naar de citaten in de pdf-s op de pagina waar ik naar link?
Dit is geen wedstrijd gelijk hebben maar laten we nou wel iedereen gewoon serieus nemen en voorzien van goed advies.

Onderin de link pagina staat de technische beschrijving. Daarin staat volgens welke nen standaard de rendement berekening volgens a b c heeft plaatsgevonden en de verslepings verliezen. (Zie onder). B is 15% minder. C 25% minder.

Onderste pdf op de link pagins een zeer cijfermatige uiteenzetting van feitelijke rendementen. Met vertaling naar praktische situaties. Zelfs epc berekeningen.
Screenshot_20230918_202622_Adobe Acrobat.jpg
pelletpower

Nogmaals dank Ruuben, dat is een stelling geen berekening. Die had ik inderdaad zien staan. Een mededeling is niet direct voldoende om mijn mening te veranderen.

Maar, inderdaad, het wordt geen verpis wedstrijd. Douche wtw is bijzonder zinvol, zeker de vertikale variant. Ik dacht eigenlijk dat het rendement nog wat hoger was. Verder laat ik het in het midden wat de beste manier is, als hij maar geinstalleerd wordt.
Claasje

Bericht door Claasje »

Bedankt voor de info weer! In beide opvattingen zit een kern van waarheid. Later voor de stort van de 1e verdiepingsvloer hak ik de knoop door of het systeem A of B wordt. Wordt vervolgt. Voor nu kan ik vooruit met de leidingen op de begane grond tot aan de meterkast.

Ik zal de warmwaterleidingen isoleren met 2 cm losse buisisolatie ipv de standaardisolatie die je door de buis kunst schuiven. Isolatiewaarde is dan inderdaad beter.

Het leidingverloop voor warmwater wordt zoals aangegeven op plattegrond.

Een leiding van een tappunt wordt doorgaans gekoppeld aan de stijgleiding. Ik zit even te denken. Je wilt zo min mogelijk koppelstukken dus ik kan de warmwaterleiding naar meterkast aanleggen en deze nog op rol laten met de strekkende meters die nodig is om naar het boilervat te komen? Rol is misschien onhandig tijdens de bouw, maar hier verzin ik wel iets op zodat dit toch geen last is of is dit ver gezocht?

Nu de vraag hoe ik de tappunten kan maken bij de douche, wastafel en het toilet op de badkamer? Het boilervat komt op de zoldervloer recht boven de badkamer en het leidingverloop is dus heel kort.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Mag je ook stellen dat als je een heel lange aanvoerleiding naar het tappunt hebt, je het rendement van een warmteterugwinner in de doucheafvoer ook weer de kop omdraait? Want het in 1e instantie koude (ongebruikte afvoer)water doet het voorverwarmde aanvoer eigenlijk eerst weer terug koelen.
pelletpower

Precies. Ik kan me echt niet voorstellen dat rendement met 15% verbetert als het hele huis vol met leidingen ligt. Gelijk warmte weer hergebruiken waar je het nodig hebt met korte leidingen.
Claasje

Bericht door Claasje »

Even voor de goede orde. De WTW komt bij mij rechts in de meterkast. We hebben het dan over een leidinglengte van ca. 3 meter naar douchemengkraan. Vanaf douchemengkraan naar buffervat op zolder (recht boven de douche) is nog eens ca. 3 meter.

Gevoelsmatig is de opvatting van Ruuben zo slecht nog niet denk ik. Met een klein stukje extra leiding is het buffervat ook weer aangevuld.
Claasje

Bericht door Claasje »

Bij deze een vraagje. Ik heb een vloer op zand met de volgende vloeropbouw:

- vulzand
- PE-folie
- 2x150 mm EPS, geschrankt
- 100 mm betonvloer
- 70 mm cementdekvloer

De koudwaterleidingen leg ik sowieso op het zandpakket ter hoogte van bovenkant fundering (ca. 950 mm onder peil). Zal ik de warmwaterleidingen op de isolatie leggen in de betonvloer met buisisolatie voor minder warmteverlies? Of maakt dat niet zo heel veel uit. Ik heb geen vloerverwarming, maar weet niet of die in de toekomst erin gaat als ik hem ooit verkoop.

Droog zand isoleert beter dan beton, maar dan ligt de leiding wel onder de isolatieschil. Grondwaterpeil is bij mij tijdens de winter zo laag dat tussen het peilwerkmetselwerk nagenoeg geen water komt.

Graag jullie advies.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waarom houdt je ze niet bij elkaar? Dus OF allebei op het zand, OF allebei in/op de isolatie? Dat bouwt toch veel logischer.
Plaats reactie