Extreem hoge zonnewortel en aardpeer.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus

Extreem hoge zonnewortel en aardpeer.

Bericht door Brutus Groenus »

In ons knollenveld hebben wij (oa) zonnewortel en aardpeer staan. Het lijkt dat het een goed groei jaar is voor deze soorten want ze schieten enorm de hoogte in.

De aardpeer zit inmiddels op 3+ meter en de zonnewortel gaat de 4 meter makkelijk halen met dit mooie weer in het vooruitzicht. Ik vermoed dat dit komt door het droge voorjaar (dieper wortel gestel) gevolgd door de natte zomer.

Allemaal heel mooi natuurlijk maar met een matige oktoberstorm zal alles bij de grond omknakken. Ik heb de planten tot op 1.80m kunnen opbinden maar meer zit er niet in.

Uit voorzorg te planten maar toppen? We zijn er wel naar geneigd maar het komt dan wel uit m’n tenen om zulke mooie planten en de daarbij behorende extra oogst in te korten.

Iemand dezelfde ervaringen?
- Word geen slaaf van je bezit -
Krelis

Re: Extreem hoge zonnewortel en aardpeer.

Bericht door Krelis »

Brutus Groenus schreef: 06 sep 2023, 13:28 In ons knollenveld hebben wij (oa) zonnewortel en aardpeer staan. Het lijkt dat het een goed groei jaar is voor deze soorten want ze schieten enorm de hoogte in.

De aardpeer zit inmiddels op 3+ meter en de zonnewortel gaat de 4 meter makkelijk halen met dit mooie weer in het vooruitzicht. Ik vermoed dat dit komt door het droge voorjaar (dieper wortel gestel) gevolgd door de natte zomer.

Allemaal heel mooi natuurlijk maar met een matige oktoberstorm zal alles bij de grond omknakken. Ik heb de planten tot op 1.80m kunnen opbinden maar meer zit er niet in.

Uit voorzorg te planten maar toppen? We zijn er wel naar geneigd maar het komt dan wel uit m’n tenen om zulke mooie planten en de daarbij behorende extra oogst in te korten.

Iemand dezelfde ervaringen?
een stok naast de stengel zetten? Of ommuren met steigerdoek.
Brutus Groenus

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb de planten vandaag maar getopt op 210cm

De hoogste stengel was 420cm, terwijl ze normaal gesproken maar 200-250cm worden

Een staak de grond in durfde ik niet aan ivm de knollen ons e grond.

Deze hele week kans op 7bft. we hopen op het beste
- Word geen slaaf van je bezit -
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

Wij hebben ook ooit een rijtje aardpeer gezet maar ik vond de geproduceerde knollen geen succes. Ze waren erg knobbelig en lastig te schillen en ook niet echt lekker. We hebben toen het restant niet geoogst maar laten zitten. Het jaar daarop groeide dat uit tot een enorm dichte bos met een gigantische hoeveelheid knollen en het was veel werk om die weer op te ruimen. Aardpeer in de moestuin kan dus een plaag worden als je niet aan het eind van het seizoen alle knollen oogst.
Plaats reactie