Vragen over lemen en pleisteren van houten huisje

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
daanvanvelsen

Vragen over lemen en pleisteren van houten huisje

Bericht door daanvanvelsen »

Hoi allen. Ik ben samen met een vriendin op onze tuin een huisje aan het bouwen. De constructie is af en we hebben strobalen om de wanden mee te maken. We zouden de binnen en buitenmuren willen lemen. We hebben een dakoverstek dus er zal niet direct regen op komen. Alleen vragen we ons af of lemen en afwerken nog kan nu het al eind augustus is. Daarnaast heb ik veel gelezen over dampopen afwerken van leem. Ik zag dat (hydraat) luchtkalk met tras een goede optie is. Om deze als een soort dunne pleister op te brengen zodat het vocht uit de muur wordt gepompt. Ik vraag me ook af of het stro niet te vochtig zal worden door de houten vloer etc. We willen natuurlijk niet dat het gaat rotten. Ik hoop dat er kenners zijn die ons tips kunnen geven.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Vragen over lemen en pleisteren van houten huisje

Bericht door Pietje »

Als er een kacheltje binnen staat, dan is het prima te doen om binnen te stuken. De kachel zorgt er voor dat de leem ook s nachts nog verder droogt. Zet er een ventilator bij om het drogen te versnellen. Als er schimmel komt, dan is dat aan de toplaag van de leem, en dat veeg je er zo vanaf. Ik heb in 2018 tot in oktober buiten gestuukt, dat ging helemaal goed omdat het toen nog belachelijk warm en zonnig was.

Ik zou me om de stro niet al te veel zorgen maken. Natte leemstuc is wel heel gevoelig voor regen, dus wel afdekken bij regen tijdens het drogen. En kies inderdaad wat droge, winderige dagen uit.

Kalkstuc kan zeker ook, maar is duurder en vervelender te verwerken. Voordeel is wel weer dat het helemaal watervast is, als het droog is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie