bouw eigen zonnen / warmte paneel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door Ingir »

Correct... ook luchtcollectoren zijn interessant. Ik wil zo'n collector maken als voorverwarming voor de lucht/waterwarmtepomp.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door Johndc »

Ingir schreef:Onze zelfbouw-collector is weinig meer dan een lange EPDM-buis die onder zwarte betonpannen is gelegd. Voordeel daarvan is dat je niets ziet van de collector en hoewel het energierendement veel lager is dan de professionele collectoren wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de lage aanlegkosten waardoor deze zonneboiler/collector wél terugverdiend gaat worden.
Dat systeem heb ik méér dan 10 jaar geleden aangelegd onder mijn pannendak. Dik 250 a 300 meter van die darm onder rood-bruine pannen. En inderdaad, in de zomer geeft dit makkelijk 65° warm water continu. Ik heb dit toendertijd getest door de waterleiding er op aan te sluiten en er een bad mee te vullen. Echter het water was zo heet dat mijn voetje zeer snel terug uit dat bad was! :mrgreen:
Nu heb ik oude Velux ramen voorzien van 45 lopende meter tube (X 5 stuks) Maar het is nog steeds niet werkend. Simpelweg omdat mijn SZ brander meer dan genoeg opbrengst geeft om ook het SWW te verzorgen. (gratis) Als het ooit in bedrijf gaat zal dit systeem zeker voldoen om tijdens de warmere maanden meer dan genoeg SWW te geven.
Het systeem van TS is zeker niet slecht. Maar je hebt er plaats voor nodig.
JaidynGlover
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2023, 02:10

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door JaidynGlover »

Het zelf bouwen van zonnepanelen of warmtepanelen kan een uitdagend project zijn, maar het biedt ook de mogelijkheid om kosten te besparen en duurzame energie op te wekken. Zorg ervoor dat je grondig onderzoek doet, de benodigde kennis en vaardigheden hebt, en de juiste veiligheidsmaatregelen neemt voordat je begint met het bouwen van je eigen panelen.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, dat zijn nog eens tips.
JaidynGlover
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2023, 02:10

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door JaidynGlover »

Ik zit te denken om een pelletkachel in het tuinhuis te doen, maar ik hoor vaak dat het lastig is om echt goede kwaliteit pellets te vinden. Daarom zit ik te overwegen om ipv een kacheltje gewoon zonnepanelen op het dak te doen. Het is een klein dakje, maar ik denk dat het voldoende zonne-energie zal opleveren voor dat kleine huisje. Ik heb ook nog wat epdm lijm liggen dus daarmee kan ik mooi het dak van het tuinhuis voorbereiden. De enige reden waarom ik twijfel is omdat de warmte van een pelletkachel natuurlijk wel wat gezelliger en knusser is dan een elektrische verwarming. Nu ben ik benieuwd of jullie nogmaals een pelletkachel zouden nemen, wetende wat je nu weet?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door pelletpower »

Pelletkachel is knap prijzig in aanschaf en je verplicht jezelf pellets te kopen.

PV voor verwarming? Stroom gaan gebruiken als de zon niet schijnt?

Wat is er mis met een klein hout kacheltje?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door JantjeV8 »

Gevalletje Sesamstraat?? :?:
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: bouw eigen zonnen / warmte paneel

Bericht door LeaD »

AI
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie