opzoek naar leem en klei

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aysegul
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2023, 14:04

opzoek naar leem en klei

Bericht door Aysegul »

hey hey! Ik ben opzoek naar 300kg leem en 300kg klei. Waar kan ik die vinden?

dank!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opzoek naar leem en klei

Bericht door kockie »

flauw antwoord; onder je voeten

serieuze tegenvraag, waar heb je al gezocht?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Op zoek naar leem en klei

Bericht door Ingir »

Zo'n 10 jaar geleden heb ik leemwanden met wandverwarming aangelegd in enkele slaapkamers. Lang verhaal kort: huisgenoten van de vrouwelijke soort hadden het koud op de slaapkamers. Na aanleg van de wandverwarming was dat verholpen.

Om aan de benodigde basisleem te komen kun je bigbags kopen voor vele honderden euro's. Wordt thuis afgeleverd en is kant-en-klaar met fijne strovezels. Maar ook veel te duur. Op Marktplaats zag ik echter dat regelmatig restanten werden aangeboden, soms wel een halve bigbag. Veelal werd daar geld voor gevraagd maar ik wist dat er weinig interesse is voor basisleem, men sowieso van de enorme zak met leem af wilde komen en zo kon ik het leem doorgaans gratis meenemen of voor een heel zacht prijsje.

Kijk eens naar deze links:
https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... leem-grond
https://www.marktplaats.nl/q/basisleem/

Nadeel van deze methode is dat je wat geduld moet hebben, stukje bij beetje het leem verzamelen maar ook even wachten als een nieuwe partij wordt aangeboden. Als na 3 weken geen enkel bod is gedaan dan wordt het tijd om contact op te nemen met de verkoper die dan bereidwilliger is om het leem gratis mee te geven.

Na het verwerken van het leem op de slaapkamers hadden we zelf ook nog wat leem over en dat heb ik gratis aangeboden via Marktplaats maar geen reacties. En dus het leem gebruikt om de trampolinekuil wat verder op te vullen. De nieuwe bewoners van onze woning in NL kunnen zo kant-en-klare basisleem onder hun voeten vinden... :D
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie