Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Potverdrie, je hebt gelijk :-).
Meteen besteld.
Dank !!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Krelis »

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Graangeluk dat je hier kan bestellen kan je beter niet zaaien :D (maar beter opdrinken)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Dat opdrinken laat ik graag over aan de liefhebbers.
Er zit nogal verschil tussen de triticale-rassen, als iemand nog andere bronnen voor triticale-zaaizaad weet dan Vreeken, dan hou ik me aanbevolen. :-)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Veel biologische boeren hebben het in hun zaaiplan. Gerjo Koskamp in Halle gok ik. Van John Arink in Lievelde weet ik het zeker.

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Krelis »

ik heb er een, maar nooit gebruikt. Ben gestopt met graanprodukten te eten. Het beste idee sinds de uitvinding van het gesneden brood. Wel vlees, na 30 jaar vega.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Krelis »

Gerda van den Bergh schreef: 21 nov 2022, 21:46 Dat opdrinken laat ik graag over aan de liefhebbers.
Er zit nogal verschil tussen de triticale-rassen, als iemand nog andere bronnen voor triticale-zaaizaad weet dan Vreeken, dan hou ik me aanbevolen. :-)
kan mijnheer graangeluk je niet verder helpen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

https://www.poldergraan.nl/ hier kan je ook zaaigoed kopen .
Ik zou zelf tarwe verkiesen ,mooi stevig gewas ,en makelijk te dorsen ,enals je dan de bak kwalietijd neemt ,kun je er veel lol mee hebben .
Ik heb ong 20 are gezaaid ,maar heb ook rogge staan .mooie combie voor een overheerlijk broodje .
Veder zaai ik graag een stuk in met haver ,had afgelopen jaar ong een half ha ,een gedeelte gedorst en de rest voer ik in schoven .
heb op het eind van de zomer weer haver gezaaid met wat voerknollen ,hier maai ik nu elke dag een stukje van en gebruik het als groenvoer .
met hooi een schoof haver en overdag in de wei ,onze koe geeft zo elke dag voldoende melk voor kaas ,boter en andere benodigdheden .
en het scheelt een hoop centjes aan krachtvoer en ik krijg van haar een kruilwagen mest ,deze schep ik in de mestbak en gaat met paardekracht weer terug naar het bouwland .De rogge gebruik ik grootendeels als voer voor de varkens .
verder eten de kippen een menging van graanen ,en omdat we i v m de wolf nu ook de schapen snachts op stal hebben krijgen zij ook een schepje haver .
Dit jaar een are of 10 zonnebloemen ,deze gaan grotendeels naar de kippen ,elke dag een paar bloemen ,de stokken heb ik opgebonden om te drogen ,k wil eens kijken hoe deze zich houden in de kachel .
Veder aardapelen en voerbieten ,eerse eten we zelf ,de bieten zijn voor de lammer periode ,maar tegen die tijd ben ik al weer druk met het bouwland voor de volgende teeld .Houd je van de straat .
jeroendobbelsteen
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2023, 00:29

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jeroendobbelsteen »

jwardenier schreef: 03 nov 2019, 20:18 Ik ben van de zaaimachine afgestapt ,zaai nu al de granen breedwerpig ,na het ploegen eggen we de akker ,hierna zaaien en daarna eggen we nog een keer ,hiervoor heb ik een zaai eg .Indien nodig eggen we in het voorjaar met de onkruideg ,maar dat vernield ook de korenbloem en klaproos ,wat melden mogen van mij ook in het koren zitten evenals windhalm .Op de dorsmachine zit een zeef waar fijne zaden door vallen en dit gaat dan in de opslag voor kippenvoer .
Ik werk voornamelijk met een paard ,en beschik ook over een zelfbinder ,maar ik hou erg van het maaien met de zeis en vaak maai ik het koren hiermee .Grote stukken zoals de gerst en haver pak ik dan wel de binder voor .
Naakte haver heb ik ook wel gehad maar vond dat deze de korren te snel liet vallen ,dus heb afgelopen jaar een zak voerhaver gekocht en gezaaid ,hiervan geef ik elke dag per koe 1 schoof ,ze eten het stro ook gedeeltelijk op wat weer mooi een tegenhanger is voor vers gemaaid gras ,en straks voerknollen met hooi en haver .Wat de koeien laten liggen gaat naar de varkens ,samen met de keukenemmer en 1,5 kg gemalen rogge per dag en wat melkresten groeien deze voorspoedig .Ik had eerst ook 2 fokzeugen en een beer ,maar het aantal mensen die een eigen varken af mest is behoorlijk afgenomen ,en mijn beer was voor het stamboek uit gedekt ,na wat onenigheid binnen de stamboek vereniging ben ik ook gestopt met de fokkerij .
Voorlopig haal ik bij een collega elke keer 2 biggen in ruil voor wat werk .Ik castreer beer biggen
Ik ken alleen de oude dors kasten ,chinees spul mijt ik .Voor jou granen zou je een slaglijsten dorser kunnen nemen ,daar zijn kleine machines van zonder reiniging ,stond laatst op M P kosten 100 euro , een wanmolen ben je dan ook nodig die vind je daar ook wel .
Je hebt het over 300 l graan ,dit zou je ook wel met de stok kunnen dorsen mits je tijd hebt .
Met de dors ploeg dorsen we op een paar avondjes oefenen wel meer .
Ik heb onlangs het boek over Evert gelezen ,oud mannetje met een geit en wat kippen die al zijn eten zelf verbouwde ,hij dorste 30 are rogge per winter en spit de akker met de spade, eggen met een handeg aan een touw over de schouder .
Ik had afgelopen jaar 250 kg rogge ,heb dit in een dag door de dorsmachine gehaald ,je moet de muizen voor zien te blijven .
Het graan sla ik in kunststof tonnen op ,kan per ton 300 kg in en er staan nu wel 20 tonnen vol graan ,rogge, tarwe en gerst.Afgelopen voorjaar had ik 20 are koolzaad ,zaaigoed v d voerknol ,daar hou je net aan 10 kg zaad aan over .
Teven heb ik een grote kast gebouwd zoveel mogelijk muis dicht,had hier zak goed in staan ,dit ging afgelopen zomer mis, kreeg opeens graanklanters in de tarwe ,brood met extra eiwit ,maar daar dit niet gewenst is voer ik het nu op aan de varkens .
Verder hebben we een moestuin, boomgaard en al wat meer om in de dagelijkse voedsel behoefte ons te voorzien .
Brood bak ik in de winter periode wel in een houtoven ,we hebben de kachel nog niet elke dag aan .
Verder maken we gebruik van een elektra oven .er staat nog een takkenoven gepland maar voorlopig heb ik nog wat projectjes onderdoor en ook levert mijn houtopstand nog niet volledig ons hakhout .
Deze winter hoop ik een paar honderd essen aan te planten ,veder plant ik elk jaar wilgen bij .
Ik houd wel van een eigen gebrouwd biertje ,heb er nu ook een voor me staan ,maar dit is ook een heel proces om eigen grondstoffen te gebruiken
Koe heb ik van het ras Jersey , melk producten maak ik ook graag .
Ik ben zelfvoorzienend dan ook al meer dan 30 jaar onderweg ,heb veel kennis opgedaan met dorsmachines ik reviseerde ze en verkocht ze weer ,Heb ook wel met combines gewerkt en had ooit een getrokken glaas na de laatste met verlies verkocht te hebben heb ik nu alleen nog de hekel dorser . Heb nu wat minder graan ,nu nog een totaal van 70 are in verschillend soorten en een stuk aardappelen .
Kleding zelf maken ,heb wel de spullen als weefgetouw en spinnewiel ,maar kom er niet echt aan toe

je was weken bezig voor 3 emmers graan ,als je een legger maakt van 2 x 8 bossen kun je deze gemakkelijk in een avond dorsen met een dorststok,hierna stro opbinden en dan het graan uit harken met een houten hooihark daarna in een jutte zak voorlopig opslaan ,per dors beurt heb je dan 20 of meer l ongeschoond zaad ,later over de winde halen of op de wind wannen ,emmer boven een grote bak leeg gieten in de wind ,hierna heb je schoon zaad en kun je haar malen .of laten malen indien je een molen in de buurt hebt .

Mooi dat je ook het streven hebt om jezelf te kunnen redden ,er zijn er meer op het forum die meer of minder zelfredzaam zijn ,buiten het forum ken ik er ook nog een paar.
Vaak kun je veel van elkaar leren of als je in elkaars buurt woont wat samen werken .

Hallo.

Ik ben me ook aan het verdiepen in zelf wintertarwe zaaien, Maaien, dorsen etc.. zou ik je wat mogen vragen hierover?
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Jeroen, denk je aan de schaal waarop John boert of ben je al blij met een paar kilo opbrengst. Op die kleine schaal heb ik een beetje ervaring :D .
jeroendobbelsteen
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2023, 00:29

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jeroendobbelsteen »

Ik zou het liefst 1 hectare wintertarwe telen. Om daar zelf brood van te maken en voer voor de dieren. En stro natuurlijk. Hoelang kun je tarwe bewaren? Kan dat in bigbags? Wat heb je allemaal nodig om de tarwe te oogsten? Ik heb laatst van iemand n wanmolen gekregen. Dus die heb ik al. Bedankt voor je reactie!
jeroendobbelsteen
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2023, 00:29

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jeroendobbelsteen »

En Gerda, hoeveel m2 had jij gezaaid?
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Ik ben heel kleinschalig, handmatig bezig. Ik heb nu 25 m2 wintertarwe, 25 m2 winterrogge en 25 m2 naakte haver staan. Dat is hand- en voetmatig te verwerken. Ik ben al heel tevreden met 10-12 kg schoon graan / 25 m2, dat past in een box van 25 liter. Komt overeen met ongeveer 500 g/m2, dat is 5 ton/ha.
De tarwe en rogge eten we regelmatig als graan/rijst bij de warme maaltijd en als ik tijd over heb verdwijnt er wat in een brood of koek. De haver heeft als bestemming havermout voor het ontbijt en havermeel voor baksels. De opbrengst is ruim voldoende voor 2 personen, ik koop nog wel 2-3 broden / maand, maar verder geen graanproducten meer.

Droge tarwe bewaren kan oneindig lang, zolang zich er geen andere beestjes / schimmels mee bemoeien. De vraag moet zijn hoe je de tarwe droog krijgt / houdt en hoe je beestjes weghoudt.
In 2022 was mijn werkwijze:
- bij rijp, droog graan + zonnig weer: aren afbreken, stro laten staan
- aren meteen dorsen, wannen en 2 weken in de diepvries, -18, om beestjes / eitjes / larven te doden. Gaat prima In zo'n grote afwasbak 35 x 35 cm.
- daarna bij lage RV in de zon ontdooien en drogen (er condenseert toch wat lucht-vocht tegen die bevroren korrels)
- opslaan in lucht- en beestdichte boxen
- regelmatig controleren of het nog droog en beestjes-vrij is.
De werkwijze is nog niet 100% effectief, maar ik heb al veel minder vaak beestjes dan eerder toen het graan 'gewoon' in een ton ging.

Voor veevoer kun je evt. de beestjes accepteren en de meest aangetaste partij als eerste voeren. Scheelt heel veel werk :-).
Hier werd vroeger het graan los gestort op de zolder van het woongedeelte. Kat erbij, bakje water erbij en verder moest-ie muizen vangen. Als er graan naar de molen moest, werden de kattendrollen er even uit gewipt. Niet moeilijk over doen :-).

Voor de oogst van 1 ha kun je een loonwerker / maaidorser laten komen, na een paar uur heb je schoon graan in een of andere kar, omscheppen naar big bags (stuk of 10) en het land vol gemaaid stro. De laatste 50 kg neemt de maaidorser mee, maar dat is op 5 ton te accepteren.
Je kunt handmatig met zeis / zicht / sikkel maaien en het ongedorste graan opslaan (zolder, hooiberg).
Daarna moet je dorsen, dat kan ook later als het graan droog is opgeslagen. Leuk voor je kat :-).
Er bestaan oude dorsmachines die je met een riem aandrijft, liefhebbers kun je vinden op demo-dagen van de 'oude trekker en motoren vereniging'.
Dorsen kan ook handmatig met de vlegel. Daar ben je even mee bezig. Lees in Oud Achterhoeks boerenleven van H.W. Heuvel hoe dat vroeger ging. Er zijn dorsgroepen die ms wel blij zijn met een ha tarwe waar ze mee mogen oefenen.
Wannen gaat echt heel goed met zo'n wannemolen.
Mijn manier van werken gaat niet lukken voor 1 ha, daar is de zomer niet lang genoeg voor :).

O ja, vers geoogst graan niet opeten / voeren voor half oktober maar eerst laten besterven. Bepaalde vezels (xylanen en beta-glucanen) zijn de eerste maanden nog (te) oplosbaar en veroorzaken verteringsproblemen (pijn in de darmen, dunne mest). Na half oktober langzaam omschakelen om de darmflora gelegenheid te geven om zich op het nieuwe graan aan te passen.
jeroendobbelsteen
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2023, 00:29

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jeroendobbelsteen »

Gerda van den Bergh schreef: 01 jun 2023, 13:12 Ik ben heel kleinschalig, handmatig bezig. Ik heb nu 25 m2 wintertarwe, 25 m2 winterrogge en 25 m2 naakte haver staan. Dat is hand- en voetmatig te verwerken. Ik ben al heel tevreden met 10-12 kg schoon graan / 25 m2, dat past in een box van 25 liter. Komt overeen met ongeveer 500 g/m2, dat is 5 ton/ha.
De tarwe en rogge eten we regelmatig als graan/rijst bij de warme maaltijd en als ik tijd over heb verdwijnt er wat in een brood of koek. De haver heeft als bestemming havermout voor het ontbijt en havermeel voor baksels. De opbrengst is ruim voldoende voor 2 personen, ik koop nog wel 2-3 broden / maand, maar verder geen graanproducten meer.

Droge tarwe bewaren kan oneindig lang, zolang zich er geen andere beestjes / schimmels mee bemoeien. De vraag moet zijn hoe je de tarwe droog krijgt / houdt en hoe je beestjes weghoudt.
In 2022 was mijn werkwijze:
- bij rijp, droog graan + zonnig weer: aren afbreken, stro laten staan
- aren meteen dorsen, wannen en 2 weken in de diepvries, -18, om beestjes / eitjes / larven te doden. Gaat prima In zo'n grote afwasbak 35 x 35 cm.
- daarna bij lage RV in de zon ontdooien en drogen (er condenseert toch wat lucht-vocht tegen die bevroren korrels)
- opslaan in lucht- en beestdichte boxen
- regelmatig controleren of het nog droog en beestjes-vrij is.
De werkwijze is nog niet 100% effectief, maar ik heb al veel minder vaak beestjes dan eerder toen het graan 'gewoon' in een ton ging.

Voor veevoer kun je evt. de beestjes accepteren en de meest aangetaste partij als eerste voeren. Scheelt heel veel werk :-).
Hier werd vroeger het graan los gestort op de zolder van het woongedeelte. Kat erbij, bakje water erbij en verder moest-ie muizen vangen. Als er graan naar de molen moest, werden de kattendrollen er even uit gewipt. Niet moeilijk over doen :-).

Voor de oogst van 1 ha kun je een loonwerker / maaidorser laten komen, na een paar uur heb je schoon graan in een of andere kar, omscheppen naar big bags (stuk of 10) en het land vol gemaaid stro. De laatste 50 kg neemt de maaidorser mee, maar dat is op 5 ton te accepteren.
Je kunt handmatig met zeis / zicht / sikkel maaien en het ongedorste graan opslaan (zolder, hooiberg).
Daarna moet je dorsen, dat kan ook later als het graan droog is opgeslagen. Leuk voor je kat :-).
Er bestaan oude dorsmachines die je met een riem aandrijft, liefhebbers kun je vinden op demo-dagen van de 'oude trekker en motoren vereniging'.
Dorsen kan ook handmatig met de vlegel. Daar ben je even mee bezig. Lees in Oud Achterhoeks boerenleven van H.W. Heuvel hoe dat vroeger ging. Er zijn dorsgroepen die ms wel blij zijn met een ha tarwe waar ze mee mogen oefenen.
Wannen gaat echt heel goed met zo'n wannemolen.
Mijn manier van werken gaat niet lukken voor 1 ha, daar is de zomer niet lang genoeg voor :).

O ja, vers geoogst graan niet opeten / voeren voor half oktober maar eerst laten besterven. Bepaalde vezels (xylanen en beta-glucanen) zijn de eerste maanden nog (te) oplosbaar en veroorzaken verteringsproblemen (pijn in de darmen, dunne mest). Na half oktober langzaam omschakelen om de darmflora gelegenheid te geven om zich op het nieuwe graan aan te passen.

Hoi Gerda,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zou ik je mogen bellen. Zit met zoveel vragen nog. Lijkt me wat makkelijker. Mijn nummer is verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door kockie »

Het doel van een forum is om informatie te delen zodat jij, maar ook anderen er wat aan hebben. Telefoonnummers plaatsen op openbare, voor iedereen leesbare sites is erg onverstandig ivm spam. Daarom heb ik het nummer verwijderd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie