Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door doddel »

Bestaat er een bron voor bouwdetails voor een passiefhuis zoals je op http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html#Gent_tertiair kunt vinden, maar dan voor de 'Nederlandse' methode?

Ik ben vooral geinteresseerd in de volgende 3 details:

- opbouw met betonplaat bovenop EPS of XPS (en dus niet de beton onder de isolatie zoals in Belgie gangbaar is)
- idem maar dan met een kelder
- muuropbouw met houten gevelbekleding (dus niet met metselwerk)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door Krelis »

doddel schreef: 30 jan 2023, 14:02 Bestaat er een bron voor bouwdetails voor een passiefhuis zoals je op http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html#Gent_tertiair kunt vinden, maar dan voor de 'Nederlandse' methode?

Ik ben vooral geinteresseerd in de volgende 3 details:

- opbouw met betonplaat bovenop EPS of XPS (en dus niet de beton onder de isolatie zoals in Belgie gangbaar is)
- idem maar dan met een kelder
- muuropbouw met houten gevelbekleding (dus niet met metselwerk)
https://www.joostdevree.nl/index.shtml

de site van ecomat.be

in Be is er ook nog Livos geloof ik.
Claasje
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2023, 22:46

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door Claasje »

Ik denk wel dat ik weet waar je naartoe wilt. Je wilt de isolatie onder de beton met geïsoleerde randkist tegen het binnenblad aan, waar de gevelisolatie later weer naadloos op kan aansluiten. Dan heb je een volledige thermische schil en geen lijnvormige koudebruggen meer.

Isolatie onder een plaatfundering is in NL helaas niet gebruikelijk. In Duitsland zijn ze op dit gebied veel verder en daar worden ook meer kelders onder woningen gemaakt dan hier.

Op deze site vind je enkele interessante aansluitdetails: https://www.lohrelement.de/produkte/dae ... ungen.html
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door peterberg »

Ons huis is in 2013/2014 gebouwd, volgens de methode die in Duitsland gangbaar is. Er is ook een uitgebreid onderwerp over geschreven op dit forum. Zie viewtopic.php?t=2778. Wij wonen 3,5 meter onder NAP, de grondsoort is samen te vatten onder de noemer prut. We hebben geen kelder maar de aannemer kon dat wel leveren. In twee verschillende soorten, met isolatie er omheen of juist niet.

De opbouw van de buitenwanden van binnen naar buiten: 15 mm Fermacell plaat, 10 cm leidingspouw gevuld met glaswol, 18 mm OSB plaat met de naden afgeplakt, 26 cm glaswol tussen staanders, 12 mm dampdoorlatende houtwol plaat, 10 cm luchtspouw, houten gevelbekleding met de lariks planken verticaal aangebracht. Zowel de leidingspouw als de luchtspouw zijn met twee latten geconstrueerd en kruislings op elkaar. De luchtspouw is daardoor helemaal open, in de leidingspouw is de koudebrug, voor zover aanwezig, alleen op de kruispunten van de latten blijven bestaan. En de leidingen kunnen er overal tussendoor zonder gaten boren.

Wij vinden het na 9 jaar nog steeds een heel comfortabel huis. Gasloos, en nul op de meter.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door WilfredT2 »

hoi Peter,

ik heb twee vraagjes. Is er geen enkele laag folie gebruik in jullie geval? bijv achter de gevelbekleding?

En die leidingspouw kan ik me nog niet helemaal voorstellen. kun je dat nog iets beter beschrijven?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door peterberg »

WilfredT2 schreef: 23 mei 2023, 09:35 hoi Peter,

ik heb twee vraagjes. Is er geen enkele laag folie gebruik in jullie geval? bijv achter de gevelbekleding?
Inderdaad, er zit nergens folie in de gevel. De OSB plaat met afgeplakte naden is de enige dampwerende laag in de gevel die wat voorstelt. Hoe verder naar buiten toe, hoe beter dampdoorlatend is het idee er achter. Folie achter de gevel bekleding heeft alleen nut tegen regen doorslag. In ons geval bevindt zich een ventilatie spouw van 10 cm achter de gevelbekleding. Die bekleding eindigt 10 mm boven de waterslag dorpel die op de gevelplint ligt, water dat erdoor komt druipt naar beneden en wordt door de waterslag dorpel naar de buitenkant van de gevel afgevoerd. Alle resterende vocht wordt weg geventileerd omdat de spouw boven en onder open is.
Er zit overigens wél folie in de platte dak constructie. Dat is een folie die sterk damp remmend is van beneden naar boven en damp doorlatend van boven naar beneden. Damp beweegt zich altijd van warm naar koud, dat is de dampdruk. In de winter komt er een beetje vocht in de vorm van damp in het dak, in de zomer is het zwarte dak warmer dan in huis en is alles weer weg in een paar weken. Dus is er geen opbouw van damp in de isolatie en dus ook geen condensatie.
WilfredT2 schreef: 23 mei 2023, 09:35En die leidingspouw kan ik me nog niet helemaal voorstellen. kun je dat nog iets beter beschrijven?
Beide spouwen bestaan uit twee latten van 4x6 cm die kruislings op elkaar bevestigd zijn. Samen zijn ze in ons geval 10 cm, de verticale latten eerst aangebracht en de horizontale er overheen. Je kunt met deze latten combinatie dus spouwen maken van 8, 10 of 12 cm. In de leidingspouw zitten de waterleidingen, afvoeren, luchtbehandelings- kanalen en elektriciteitsleidingen. Op deze manier blijven alle leidingen aan de binnenkant van de hoofdstructuur. Om het nog erger te maken, ook alle plafonds en vloeren hebben zo'n spouw. Nadat alle installatie werk is aangebracht dan wordt de spouw verder volgestopt met glaswol en gaan de fermacell platen er overheen.
Uiteraard blijft de ventilatie spouw aan de buitengevel leeg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Passiefhuis bouwdetails Nederland?

Bericht door WilfredT2 »

Bedankt voor de toelichting.

we mogen zelf komend zomer weer beginnen met bouwen. Oude boerderij, waarbij we in het achterhuis willen wonen dus eigenlijk compleet opnieuw beginnen behalve de rieten kap.

Ik mik op een vergelijkbare situatie als bij jouw. 1 massakachel in de leefruimte, en de rest gewoon goed geisoleerd. ook hier is de woning dan op het zuiden gericht.


jouw input is dus zeer waardevol. Dank daarvoor.
Plaats reactie