Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

KoningDuurzaam schreef: 05 mei 2023, 12:24 Wat een mooie stap hebben jullie genomen en wat fijn dat jullie nu kunnen genieten van jullie vervroegde "pensioen". Het is begrijpelijk dat jullie interesse hebben in het wonen op Curaçao, vooral gezien de voordelen van het constante zonnige weer. Zoals jullie hebben ervaren, brengen zonnepanelen op Curaçao veel meer op dan in Nederland. Het is dan ook verstandig dat jullie hebben gekozen voor zonnepanelen met accu's, gezien de gebrekkige capaciteit en achterstallig onderhoud van het elektriciteitsnetwerk. Het is mooi om te zien dat jullie door slimmer gebruik van diverse stroomverbruikers nog meer stroom kunnen besparen en dat jullie genoeg ruimte hebben om groente te verbouwen en kippen te houden. Wie weet, misschien kunnen jullie in de toekomst samen met uw vrouw genieten van deze levensstijl. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en veel geluk en plezier in jullie nieuwe leven op Curaçao! :D
Wat leuk om op deze site voor de verandering eens een positieve reactie te lezen... bedankt daarvoor!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

Ingir schreef: 09 mei 2023, 23:27
KoningDuurzaam schreef: 05 mei 2023, 12:24 Wat een mooie stap hebben jullie genomen en wat fijn dat jullie nu kunnen genieten van jullie vervroegde "pensioen". Het is begrijpelijk dat jullie interesse hebben in het wonen op Curaçao, vooral gezien de voordelen van het constante zonnige weer. Zoals jullie hebben ervaren, brengen zonnepanelen op Curaçao veel meer op dan in Nederland. Het is dan ook verstandig dat jullie hebben gekozen voor zonnepanelen met accu's, gezien de gebrekkige capaciteit en achterstallig onderhoud van het elektriciteitsnetwerk. Het is mooi om te zien dat jullie door slimmer gebruik van diverse stroomverbruikers nog meer stroom kunnen besparen en dat jullie genoeg ruimte hebben om groente te verbouwen en kippen te houden. Wie weet, misschien kunnen jullie in de toekomst samen met uw vrouw genieten van deze levensstijl. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en veel geluk en plezier in jullie nieuwe leven op Curaçao! :D
Wat leuk om op deze site voor de verandering eens een positieve reactie te lezen... bedankt daarvoor!
Heeft enkel de bedoeling om reklame te maken voor het promoten van thuisbatterijen . Op andere sites komt deze ook met zoveel lovende woorden . Heeft enkel zijn verwijzing naar zijn website vergeten te vermelden . :fff
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door kockie »

Nee hoor, die heb ik verwijderd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

kockie schreef: 10 mei 2023, 07:42 Nee hoor, die heb ik verwijderd.
Waarvoor dank . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

kockie schreef: 10 mei 2023, 07:42 Nee hoor, die heb ik verwijderd.
Pardon, op jouw verzoek heb ik de link naar de Airbnb van onze vakantiewoning op Curaçao zelf verwijderd en dat heeft niets met zonnepanelen of accu's te maken. De naam Bisento Hill blijkt overigens goed gekozen want uniek op Google zodat de link niet nodig is.

Op Curaçao is één nutbedrijf, Aqualectra, semi-overheid, en die vindt het blijkbaar niet leuk dat wij maandelijks enkele honderden euro's minder hoeven af te tikken. Vorige week was de meteropnemer langsgekomen en heeft vanaf de straat waarschijnlijk wel de zonnepanelen gezien. Maar ze kunnen niets uitrichten want ik lever niet terug aan het netwerk. Voordat je wilt terugleveren moet je eerst je elektrische installatie laten keuren door Aqualectra en dan met allerlei procedures die zo enkele maanden in beslag nemen mag je dan bij Gods gratie de zonnepanelen aansluiten. Maar niet bij ons want terugleveren brengt vrijwel niets op, alleen maar gedoe en op de koop toe valt je PV-systeem uit bij de vrijwel maandelijkse blackout.

De water- en stroommeters worden hier elke maand opgenomen en elke maand apart afgerekend. De tarieven zijn gestaffeld.

Stroom:
t/m 250 kWh per maand -> € 0,32 per kWh
251 t/m 350 kWh per maand -> € 0,38 per kWh
351 kWh en hoger per maand -> € 0,40 per kWh

Een gemiddeld maandelijks stroomverbruik van 300 kWh geeft dus een rekening van 250x0,32 + 50x0,38 = € 99,00. Wij verbruiken nu naast ca. 900 kWh via de zonnepanelen/accu nog zo'n 20-30 kWh aan netstroom per maand.

Water:
t/m 9 m³ per maand -> € 4,66 per m³
10 t/m 12 m³ per maand -> € 7,24 per m³
13 t/m 20 m³ per maand -> € 8,21 per m³
21 m³ en hoger per maand -> € 9,19 per m³

Op zich een goed systeem om zuinig gebruik van water en stroom te stimuleren. Maar hopeloos ouderwets met die meteropnemer die elke maand de slimme stroommeter komt aflezen.

Normaal gebruiken wij met 2 personen zo'n 8 m³ per maand ofwel een waterrekening van € 38 maar in april hadden we veel Amerikaanse gasten voor de vakantiewoning en familie die langskwam (2e appartement in woning) en bovendien is in april geen druppel regen gevallen zodat we de tuin regelmatig besproeid hebben... 33 m³ met een waterrekening van € 249... dat was effe schrikken. Gelukkig wordt die hoge waterrekening ruimschoots gecompenseerd met de lage stroomrekening en de inkomsten van de Airbnb.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

Ingir schreef: 13 mei 2023, 03:57
kockie schreef: 10 mei 2023, 07:42 Nee hoor, die heb ik verwijderd.
Pardon, op jouw verzoek heb ik de link naar de Airbnb van onze vakantiewoning op Curaçao zelf verwijderd en dat heeft niets met zonnepanelen of accu's te maken. De naam Bisento Hill blijkt overigens goed gekozen want uniek op Google zodat de link niet nodig is.
U hoeft zich niet aangesproken te voelen . De censuurmachine werkt feilloos, zeker voor wie dacht reclame te maken zonder retributie te betalen . Gierigheid bedriegt de wijsheid .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

LeaD schreef: 13 mei 2023, 06:13 De censuurmachine werkt feilloos, zeker voor wie dacht reclame te maken zonder retributie te betalen .
Ik heb een offer you can't refuse gedaan om deze site te sponsoren maar daar hoort ook een beetje reclame bij, niks opdringerigs met pop-ups, slechts een Airbnb-link in mijn onderschrift. Maar zoals gezegd is de naam Bisento Hill Curaçao akelig google gekozen en heb ik geen link nodig na het afslaan van mijn aanbod.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door benthuis »

Ingir schreef: 13 mei 2023, 20:15
LeaD schreef: 13 mei 2023, 06:13 De censuurmachine werkt feilloos, zeker voor wie dacht reclame te maken zonder retributie te betalen .
Ik heb een offer you can't refuse gedaan om deze site te sponsoren ....na het afslaan van mijn aanbod.
Wouw! Bijna alles is te koop!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

En nog gratis ook... :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Afgelopen week is hier een bak Sahara-zand neergedaald, elke dag de ramen van de auto schoonmaken anders zie je niks. Ik wacht even tot de wolk helemaal is verdwenen dan zal ik de zonnepanelen ook schoonmaken. Ik merkte dat de opbrengst wat terugliep tijdens de piekuren. Afgelopen dagen slechts 30 kWh ipv 35...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Vandaag hebben we voor het eerst sinds juli 2022 geen zon gezien... dikke bewolking... zonnepanelen hebben op diffuus daglicht alsnog 15 kWh geproduceerd, voldoende om de accu volledig op te laden en voor ons aangepaste dagverbruik. Geen zon en dus ook geen airco nodig.

Het Hollandse weer was ideaal om wat schilderklussen uit te voeren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door dormos »

Pardon, op jouw verzoek heb ik de link naar de Airbnb van onze vakantiewoning op Curaçao zelf verwijderd en dat heeft niets met zonnepanelen of accu's te maken. De naam Bisento Hill blijkt overigens goed gekozen want uniek op Google zodat de link niet nodig is.
Lees dit item nog eens terug. Niet alles draait om Ingir, de verwijderde link was van KoningDuurzaam....
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

en daarna niets meer van Duurzaam gehoord ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

We hebben hier vrijwel wekelijks stroomonderbrekingen i.v.m met onderhoud aan het netwerk. Bovengrondse kabels zijn best onderhoudsgevoelig. Maar vandaag was er een echte black-out, totale eiland zonder netstroom. Het is hier momenteel erg warm met 37°C dus in de middag draaien alle airco's op vol vermogen waardoor het net overbelast raakt. Vervelend, maar hier is men dat wel gewend. In NL kunnen we ook regelmatig black-outs verwachten als de CV-ketels verplicht vervangen worden door (hybride-)warmtepompen. Maar dan zit je in de kou en bij strenge vorst kan dat dodelijk zijn.

https://curacao.nu/totale-black-out-treft-curacao/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

En vandaag, precies een week later, opnieuw een volledige black-out op het eiland maar nu al vanaf 6 uur in de morgen. Daardoor hadden we zelf ook een uurtje geen stroom omdat de accu leeg was. Maar om 7 uur was het daglicht voldoende om de accu deels op te laden en het systeem weer automatisch over te laten schakelen naar zonnestroom. We zijn nu 2 uur verder en het netwerk ligt nog steeds plat. Volgens nieuwsberichten is het spitsverkeer in Willemstad compleet vastgelopen.

Op sociale media wordt al gegrapt: Black Thursday... now available every week.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie