Energieheuvel

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Energieheuvel

Bericht door Sandman79 »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/12/energieheuvel/

Er komt een energieheuvel in het gebied waar ik woon. Kan een mooie natuurlijke batterij zijn om het net te helpen balanceren....
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Energieheuvel

Bericht door LeaD »

En dat gewicht in combinatie met de ondergrondse schachten van de koolmijnen van destijds . Leuke vooruitzichten voor de stabiliteit op lange termijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energieheuvel

Bericht door pelletpower »

Als het maar geen Groningen verhaal wordt inderdaad. Van de andere kant, gebruik de mijnschachten om het water verder te laten vallen. Gemiste kans om dat niet te gebruiken lijkt me. Het gaat hier wel om een enorm basis neem ik aan.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Energieheuvel

Bericht door Paul Joosten »

Al decennia zijn o.a. in Luxemburg dergelijke op hoogteverschillen gebaseerde centrales in gebruik. In Nederland hebben we weinig geschikte locaties maar in de Ardennen en elders zijn er toch zeker wel bestaande hoogteverschillen bruikbaar te maken zonder dat er zoveel grond verplaatst moet worden. Wat maakt dat zoiets juist bij dit project wel gebeurt? Is het innemen van grond een wezenlijk deel van het verdienmodel wellicht?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energieheuvel

Bericht door pelletpower »

Die conclusie durf ik ook wel te trekken. Energetisch kan dat toch nooit uit? Maar ja, regeltjes, die grond gaat toch verplaatst worden. Is het niet linksom danwel rechtsom.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieheuvel

Bericht door Sandman79 »

LeaD schreef: 13 mei 2023, 07:11 En dat gewicht in combinatie met de ondergrondse schachten van de koolmijnen van destijds . Leuke vooruitzichten voor de stabiliteit op lange termijn .
Toch een kilometer of tien van waar de mijnschachten liggen
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieheuvel

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef: 13 mei 2023, 10:27 Als het maar geen Groningen verhaal wordt inderdaad. Van de andere kant, gebruik de mijnschachten om het water verder te laten vallen. Gemiste kans om dat niet te gebruiken lijkt me. Het gaat hier wel om een enorm basis neem ik aan.
De mijnschachten zijn redelijk goed afgesloten. qua hoogteverschil zou het wel tof zijn, want dan zou je zowathetzelfde verschilk hebbbe alsin Coo, daar hebben we zo een installatie met 240 meter verval gebruik makend van het natuurlijk relief. Er is sprakegeweest om de installatie daar nog eens met de helft uit te breiden, maar uiteindelijk hebben ze dat destijds niet laten doorgaan. Misschien dat men daar in de nabije toekomst weer over gaat denken, als we meer energie moeten bufferen uit wind en zon.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieheuvel

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef: 14 mei 2023, 10:37 Die conclusie durf ik ook wel te trekken. Energetisch kan dat toch nooit uit? Maar ja, regeltjes, die grond gaat toch verplaatst worden. Is het niet linksom danwel rechtsom.

Geen idee of het energetisch uitkan. het meest conrete wat ik heb gelezen is dat dit een installatie is van 1 megawat, maar wat ze hier precies mee bedoelen... ;) Zulke hydro installaties bestaan al decennia, en hebben een rendement rond de 80%. Niet slecht. In dit geval moet men inderdaad sowieso ergens naartoe met de grond uit de werven, en probeert men er op deze manier een win-win uit te maken.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Energieheuvel

Bericht door Slooij »

Ja nieuwe energie bronnen het evoluweert in de loop van de tijd het gaat dan om een eeuw en als ik aan een energie heuvel zit te denken dan denk ik aan Breda. Daar hebben ze dus een groot deel van de eclips van al de funderingen op 1 hoop gemaakt en daar en zonne heuvel gemaakt. Haha een Venus heuvel ja zo is het en het is zoals het is. :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Energieheuvel

Bericht door Slooij »

Oké het grappige is dat hier in Nederland ook nog dijken liggen aan te verbranden grondstof en dit is een dijk die van een heuvel afkomt.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Energieheuvel

Bericht door Slooij »

Een eclips bedoel ik dan een uitgraving uit de aarde en die berg die daarnaast ontstaat is een eclips en of het proces wat daar heeft plaats gevonden. Haha mischien heb ik het verkeerd begrepen. :lol: :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie