groen dak - zonder plastic

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

groen dak - zonder plastic

Bericht door Johan Jonker »

geacht forum,

Ik ben van plan een sedumdak aan te leggen en vind dat er al genoeg plastic (EPDM) en bitumen op mijn daken ligt. Nu blijkt dat er voor een groen dak of kunststof cassettes nodig zijn of een drainagelaag van plastic met een filterdoek (bij gebruik van sedum matten).

Zijn er bio-based alternatieven?

Ik dacht een cm of 2 kleikorrels met daarover een worteldoek? Is dat een werkbare optie?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door pelletpower »

Kijk, dat is weer een leuke, deze ga ik volgen. Hier is nog een dakje dat op dezelfde nominatie staat. Al is het alleen maar om mijn EPDM plakkunsten te camoufleren. Isolatiewaarde schijn tegen te vallen met een sedum dak. Desalniettemin lijkt het me een aangename oplossing voor de zomerdagen.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Johan Jonker »

Ik kreeg van iemand dit door: https://secalflor.de/
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Johan Jonker »

pelletpower schreef: 27 mar 2023, 22:00 Kijk, dat is weer een leuke, deze ga ik volgen. Hier is nog een dakje dat op dezelfde nominatie staat. Al is het alleen maar om mijn EPDM plakkunsten te camoufleren. Isolatiewaarde schijn tegen te vallen met een sedum dak. Desalniettemin lijkt het me een aangename oplossing voor de zomerdagen.
Ik hoop ook wat meer vogels naar de tuin te lokken. Deze winter rotten mijn vetbollen gewoon weg. Geen interesse. :( Ik denk ook wel vanwege de actieve kattenbende hier :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Pietje »

Ik heb ooit op een proef-huis met 4 dak-vlakken een proef gedaan: 1 vlak met kunststof grindroosters met daarin substraat gedaan, 1 vlak alleen substraat, 1 vlak alleen dun laagje zand (3cm) en 1 vlak met sedum gewoven matten.
Hellingshoek ca 20 graden, redelijk vlak dus. Na 4 jaar bleek het zand het beste te werken, heel bizar.
Geen enkel vlak had drainage, ik kan me voorstellen dat dat voor heel grote daken wel belangrijk wordt.
Zaai een mengel in met in elk geval S. spurium, S acre en S album. Die laatste groeit zelfs als er geen regen komt (onder een overstek, stond te floreren daar!)

Oftewel: gewoon doen.

Onkruid: als het dak heet genoeg wordt in het voorjaar, dan verdroogt het onkruid voor het in het zaad schiet en heb je er geen onderhoud aan. Komt er veel schaduw op het dak, dan heb je een geit nodig om het gras weg te halen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Slooij »

:lol: een geit op het dak
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Slooij »

Ik heb ook wel is gezien dat vetplanten goed groeien tussen grind dit was ook op een dak.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: groen dak - zonder plastic

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef: 27 mar 2023, 22:00 Al is het alleen maar om mijn EPDM plakkunsten te camoufleren. Isolatiewaarde schijnt tegen te vallen met een sedum dak.
Herkenbaar... mooie plooien in de hoeken, daktrim er over en je ziet er niets meer van. Mijn broer struikelde over de lijmbus waardoor er een grote vlek op het dak kwam. Een jaartje UV was genoeg om die weg te werken.

Voor thermische isolatie doet een sedumdak vrijwel niets, te dun. Alleen in de zomer heb je iets minder opwarming door de zon. Met een dakvlonder of tegels heb je hetzelfde effect en is makkelijker beloopbaar.

Naast het platte dak van onze dubbele carport met tuinberging heb ik ook de omtimmerde goten van de woning bekleed met EPDM.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie