Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gijsvangemerden
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2023, 10:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door gijsvangemerden »

Mijn verwachtingen waren: een fijn vuur zonder rookoverlast voor buren. Maar mijn vuur werd minder fijn en er was meer rook. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn verlies nemen denk ik. Kan het kreng nu moeilijk door gaan verkopen met goed gemoed.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Nu kom je op het punt dat je je probleem in de groep kan gooien . Geef zoveel mogelijk informatie en het forum zorgt voor jouw oplossing, er is hier veel know how aanwezig maar het moet soms eens wakker geschud worden .

Waar het altijd mee begint : de opstartfase .

Eén foto zegt meer dan duizend woorden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Slooij »

Ik heb gekeken naar de ABCAT die bij Google word aangeboden bij welke website heb jij de ABCAT gekocht dan?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

gijsvangemerden schreef: 12 mar 2023, 11:57 Mijn verwachtingen waren: een fijn vuur zonder rookoverlast voor buren. Maar mijn vuur werd minder fijn en er was meer rook. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn verlies nemen denk ik. Kan het kreng nu moeilijk door gaan verkopen met goed gemoed.
Gijs,
Als de Abcat goed is dan kan je hem te koop aanbieden met de reden: geen voldoende schoorsteentrek, en de koper daar nadrukkelijk op wijzen.
Geen probleem met je gemoed, en de beschrijving kan de koper ook nog inzien.
Groet.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 11 mar 2023, 13:39 En als er gevraagd wordt waarom een negatieve recensie niet geplaatst wordt, dan wordt er niet gereageerd. Blijkbaar mag er alleen een negatieve recensie geplaatst worden als de vertegenwoordiger overtuigd moet zijn dat zijn product niet werkt. Nooit dus.
Ramon, de recensie waarover je spreekt staat al bijna een jaar online.
Laatst gewijzigd door Michiel_F op 13 mar 2023, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

gijsvangemerden schreef: 12 mar 2023, 11:57 Mijn verwachtingen waren: een fijn vuur zonder rookoverlast voor buren. Maar mijn vuur werd minder fijn en er was meer rook. Ik weet niet wat ik nu moet doen.
Hallo gijsvangemerden,

Ter verduidelijking; mijn bedrijf heeft de ABCAT ontwikkeld en verzorgt de productie, daarom ben ik geïnteresseerd in ervaringen en wil ik op mijn beurt graag kennis en ervaringen omtrent houtstook op dit forum delen. Een ABCAT is echter niet direct bij ons te koop, dus wanneer u over ' gekocht bij ABCAT' spreekt, heeft u het over een haardenzaak, installateur, ...?

Ik weet zo ook niet wat te doen, maar dat kunnen we dus samen onderzoeken. Die handreiking doe ik, maar ook anderen zoals LeaD denken graag oplossingsgericht mee. Daarvoor is het wel handig om antwoorden te krijgen op de eerder gestelde vragen. Helaas mist er nu nog veel informatie over uw situatie, meer verduidelijking is zeer welkom want nu blijft het gissen.
Op basis van het beetje informatie (een geremd vuur en zwarte ruit): Dit duidt in het algemeen op onvoldoende schoorsteentrek, onvoldoende aanvoer van verbrandingslucht naar de kachel of luchttoevoeren van de kachel die te ver dicht staan. Het kan in geval van een ABCAT ook zijn dat deze pas actief is gezet bij een volop brandend vuur, waar dit direct na het top-down aansteken van het vuur en het sluiten van de kacheldeur moet gebeuren. Dit staat ook zo in de documentatie beschreven en wordt zo in de video's uitgelegd. Wat het bij u precies is, blijft nu echter giswerk.

Het klopt dat de ABCAT een stukje weerstand toevoegt aan de installatie, maar dit mag geen probleem vormen. Is dat wel het geval, dan is er vaak sprake van een onderliggend probleem dat tot dan toe niet zo merkbaar was, of een mismatch kachel-schoorsteen-ABCAT. Hierom doen wij ook ons uiterste best om te zorgen dat er veel informatie beschikbaar is zodat mensen geïnformeerd een ABCAT kunnen aanschaffen en problemen worden voorkomen. De basis-situatie moet op orde zijn, ook om goed te kunnen stoken zonder ABCAT. Is dat niet het geval, dan komen problemen soms aan het licht wanneer er iets van weerstand wordt toegevoegd (ABCAT, maar ook andere kachel met rookgasomleiding, warmtewisselaar in het kanaal, enz).

Graag wil ik met u zoeken naar een verklaring waarom de ABCAT bij u niet lekker werkt, bij voorkeur via dit forum zodat andere lezers het proces en de uitkomsten kunnen volgen. Mogelijk kunt u hierna wel met plezier de ABCAT gebruiken, of doet u kennis op die ook voor het stoken zonder ABCAT interessant is.

Ik begrijp dat de aanleiding om een ABCAT aan te schaffen, overlast naar de buren was? Kunt u de stookinstallatie beschrijven?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Kijk, in ieder geval achter je product blijven staan en zoeken naar een oplossing. Geen snelle handel, mooi.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door benthuis »

Het lijkt mij ook interessant als er hier verder onderzocht wordt! (naar de wel/niet werking van de ABCAT en zn mogelijkheden en beperkingen)

Of we willen of niet, voor menigeen zal stoken steeds beperkter mogelijk gaan zijn als we niet zorgen voor een zo schoon mogelijke complete verbranding. Als een product als ABCAT helpt met het reduceren van uitstoot, dan is dit volgens mij de moeite!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie