zeespiegelstijging

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

Wanneer gaat er een klimaatmars georganiseerd worden vanuit het forum? Of moet de postcodeloterij eerst een donatie doen? :D

‘Vaststaand feit’ :mrgreen:

Tuinvereniging Velt wandelt ook met ouwe knarren in Brussel. Doe het voor de subsidie.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

Ingir schreef: 28 feb 2023, 18:47
WilfredT2 schreef: 27 feb 2023, 21:20 Ingir, eerst geef je aan dat de zeespiegel met 0.1-0.2 mm per jaar stijgt, en nu zeg je dat ie al decennia met 2mm per jaar stijgt. Dat zijn andere getallen dan die van het KNMI en de ipcc.

Zou je eens willen delen waar je de getallen vandaan haalt?
Volgens het KNMI is de zeespiegel in de 20e eeuw ongeveer met 20 cm gestegen. Dat is dus 2cm per 10 jaar of 2mm per jaar. Waar het hier om gaat is niet de stijging op zich maar de versnelling daarvan. En die is alleen te zien in klimaatmodellen, niet in in werkelijkheid.
Gerrit Hiemstra woont aan het water.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zeespiegelstijging

Bericht door kockie »

Krelis schreef: 01 mar 2023, 21:58 Wanneer gaat er een klimaatmars georganiseerd worden vanuit het forum? Of moet de postcodeloterij eerst een donatie doen? :D

‘Vaststaand feit’ :mrgreen:

Tuinvereniging Velt wandelt ook met ouwe knarren in Brussel. Doe het voor de subsidie.
Wat let je, je bent hierbij benoemd tot initiatiefnemer en regelaar van de eerste ecologieforum klimaatmars oftewel de EEK. Heeft iemand betere voorstellen voor een naam, reageer!

Bij voldoende belangstelling zal ik het onderwerp splitsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zeespiegelstijging

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 28 feb 2023, 20:39
JantjeV8 schreef: 28 feb 2023, 17:10.... 140m¹ boven de zeespiegel was ooit de zeebodem.
Ook dat zegt niet alles. Steenlagen kunnen ook naar boven gedrukt worden...
Ook dat.

En de Utrechtse Heuvelrug is ook ontstaan door duwende ijsmassa's.

Verandering hoort er bij, iets van alle tijden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 01 mar 2023, 23:25
Krelis schreef: 01 mar 2023, 21:58 Wanneer gaat er een klimaatmars georganiseerd worden vanuit het forum? Of moet de postcodeloterij eerst een donatie doen? :D

‘Vaststaand feit’ :mrgreen:

Tuinvereniging Velt wandelt ook met ouwe knarren in Brussel. Doe het voor de subsidie.
Wat let je, je bent hierbij benoemd tot initiatiefnemer en regelaar van de eerste ecologieforum klimaatmars oftewel de EEK. Heeft iemand betere voorstellen voor een naam, reageer!

Bij voldoende belangstelling zal ik het onderwerp splitsen.
Wel met de e-tractor en omgekeerde NL vlag. Wel opschieten, EU heeft misschien haar langste dagen gehad. Maar eerst even herkauwen op ‘Clarkson’s farm’ deel 2.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 01 mar 2023, 23:25
Krelis schreef: 01 mar 2023, 21:58 Wanneer gaat er een klimaatmars georganiseerd worden vanuit het forum? Of moet de postcodeloterij eerst een donatie doen? :D

‘Vaststaand feit’ :mrgreen:

Tuinvereniging Velt wandelt ook met ouwe knarren in Brussel. Doe het voor de subsidie.
Wat let je, je bent hierbij benoemd tot initiatiefnemer en regelaar van de eerste ecologieforum klimaatmars oftewel de EEK. Heeft iemand betere voorstellen voor een naam, reageer!

Bij voldoende belangstelling zal ik het onderwerp splitsen.
Als jij nu voor die sponsor zorgt cq de postcodeloterij :mrgreen: Dan kan het forum ook wat woke-punten binnenharken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zeespiegelstijging

Bericht door kockie »

Ik faciliteer dit forum, dat vind ik werk genoeg. Jij kunt wel iemand vinden die dat doet. Anders gaan we gewoon carpoolen, heeft vaker goed gewerkt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zeespiegelstijging

Bericht door JantjeV8 »

Krelis schreef: 02 mar 2023, 08:42 Maar eerst even herkauwen op ‘Clarkson’s farm’ deel 2.
Ge-wel-di-ge serie! Heb 'm met plezier gekeken. 1 vond ik al goed, 2 maakt het verhaal nog completer.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zeespiegelstijging

Bericht door pelletpower »

Net even gekeken, hilarisch. Maar het is nog maar de vraag of er van valt te leren. :lol: :lol: :roll:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zeespiegelstijging

Bericht door JantjeV8 »

Nou, er wordt op heel ludieke wijze weer gegeven wat er allemaal niet deugd, dat het aan regeltjes volledig door de rem is geschoten, en dat er veelal op vooroordelen en principes besloten wordt. Daar valt heel erg veel van te leren. Het zou de stropdassen eens aan het denken moeten zetten.
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Roelie »

Ja, wat zul je er van zeggen. Nog niet zolang geleden stond de zeespiegel op -12o meter en kon je bij wijze van spreken op de fiets naar Londen. Iets langer geleden, pl/min.120.000 jr geleden lag Amersfoort, zoals de sommigen nu ook voorspellen, inderdaad aan zee. Zes meter hogere zeespiegel zonder enige bemoeienis van de mens. Dat houd dus weer in dat zelfs al stoppen we op dit moment wereldwijd met uitstoten van Co2 en stoppen we al dat spul vlug onder de grond, er geen garantie is dat de zeespiegel niet tóch zes meter zal stijgen, dat is eerder namelijk ook al gebeurd. Dus, zoals ik al zei, wat zul je er van zeggen. De modellen zijn niet eensluidend en de metingen niet in voldoende mate gelijk gestemd. Ik denk dat het nog wel een hele tijd goed zal blijven gaan en we hebben onze jongens geleerd om hun gezond verstand te gebruiken, ik hoef ze niet te vertellen dat er in de toekomst wel eens hoog water zou kunnen ontstaan, dat zien ze dan zelf ook wel aankomen en er hun conclusies uit trekken. Hier houden we het nog wel even droog.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 27 mar 2023, 22:14 Net even gekeken, hilarisch. Maar het is nog maar de vraag of er van valt te leren. :lol: :lol: :roll:
De bullshit detector heeft geen lerend vermogen?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Krelis »

Roelie schreef: 28 mar 2023, 18:34 Ja, wat zul je er van zeggen. Nog niet zolang geleden stond de zeespiegel op -12o meter en kon je bij wijze van spreken op de fiets naar Londen. Iets langer geleden, pl/min.120.000 jr geleden lag Amersfoort, zoals de sommigen nu ook voorspellen, inderdaad aan zee. Zes meter hogere zeespiegel zonder enige bemoeienis van de mens. Dat houd dus weer in dat zelfs al stoppen we op dit moment wereldwijd met uitstoten van Co2 en stoppen we al dat spul vlug onder de grond, er geen garantie is dat de zeespiegel niet tóch zes meter zal stijgen, dat is eerder namelijk ook al gebeurd. Dus, zoals ik al zei, wat zul je er van zeggen. De modellen zijn niet eensluidend en de metingen niet in voldoende mate gelijk gestemd. Ik denk dat het nog wel een hele tijd goed zal blijven gaan en we hebben onze jongens geleerd om hun gezond verstand te gebruiken, ik hoef ze niet te vertellen dat er in de toekomst wel eens hoog water zou kunnen ontstaan, dat zien ze dan zelf ook wel aankomen en er hun conclusies uit trekken. Hier houden we het nog wel even droog.
We kunnen nu al bijna 50 jaar op de fiets van Enkhuizen naar Lelystad…..Nog een paar windmolens in de Noordzee en we hoppen naar Londen. ‘Wij zijn in oorlog met het water’of ‘het water is ook onze oorlog’ en daarbij past een Brusselse belasting ;-)
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Slooij »

Haha het zou wel grappig zijn met een houten touwen brug tussen de molens door naar Engeland te lopen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie