renovatie project

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piet91
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2023, 23:06

renovatie project

Bericht door Piet91 »

Hoi, Ik ben Piet, 31 jaar, en ben na 7 jaar in een rijtjeshuis te hebben gewoond met mijn partner in een vervallen woonboerderij uit minimaal 1910 in het noorden van Limburg gaan wonen. Na de oorlog is de boel helaas noodgedwongen stevig gerenoveerd omdat een deel van de gevel eruit lag en het hele dak eraf was, in de jaren 70 is er nog een keer geschilderd en verder is er met cement wat houtrot opgevuld, de laatste jaren zijn zelfs kapotte pannen niet meer vervangen en is er een lekke houtkachel gestookt, dus veel roet en water schade, in de keuken staat nog een antieke pomp voor water... We zochten iets buiten de stad met een grote tuin omdat ik graag met planten werk, en binnen ons budget was dit een van de weinige opties, na niet heel lang nadenken omdat er wat druk was vanuit de verkopende partij(vorig jaar februari, dus zo'n beetje op het hoogtepunt van de huizenmarkt) hebben we een bod gedaan en na een lang proces met erfgenamen en dergelijke wonen we er nu dan eindelijk. De eerste maanden hebben we vooral lekkages verholpen en wat noodvoorzieningen getroffen als een waterleiding met een boiler op flessengas zodat we nu de afwas kunnen doen en douchen en dergelijke. Riolering is er ook niet, dus we zijn erg gelukkig met ons compost toilet. Nu wil ik dit jaar de boel gaan isoleren, in iedergeval een begin maken. We willen dit allemaal zo ecologisch mogelijk doen. In overleg met een leverancier van ecologische bouwmaterialen is het plan nu om de een-steens muren te gaan isoleren met kalkhennep, en deze af te werken met leen met daaronder muurverwarming, deze willen we liefst gaan verwarmen met een leemkachel. van het dak willen we de sporen vervangen door ESB(elka strong board) platen en hierop gutex Ultratherm platen leggen als isolatie welke ook meteen goed waterdicht zijn.
Voor de muren adviseren ze van die gemaakte kalkhennep blokken, maar omdat het allemaal behoorlijk prijzig word wil ik toch graag zelf de kalkhennep gaan maken, als ik het dan zelf doe dan hoeft het denk ik ook niet perse alleen met hennep, ik las dat er hier ook olifantengras gebruikt wordt, als ik dat nu aanplant kan ik er over 2 jaar al redelijk wat van oogsten begrijp ik(het huis is 15 meter lang, dus we willen het stap voor stap van voor naar achter isoleren gedurende een aantal jaar), en ik denk dat ik me niet hoef te beperken tot een materiaal, dus ik kan ook twijgen van fruitbomen en hazelaars hakselen, drogen en erdoor mengen, ik vroeg me af of hier iemand ervaring mee heeft?
Het dak lijkt me zoals voorgesteld wel verstandig omdat het fijn is als dat een beetje opschiet en qua prijs nog enigszins te behappen is, maar misschien heeft er iemand een ander idee wat ook interessant kan zijn?
Wat de kachel betreft weet ik nog helemaal niet hoe we dat aan gaan pakken, vooralsnog zitten alle bouwers voor dit jaar vol en vinden ze onze locatie maar ver weg, mochten hier tips voor zijn hoor ik ze graag. Ook willen we een helofytenfilter maken voor afvalwater en in de toekomst ook graag water weer tot drinkwater gaan zuiveren, we willen zoveel mogelijk offgrid gaan.

Nou misschien is dit wel meer dan een beetje voorstellen, maargoed...

Een goed weekend gewenst,
Piet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: renovatie project

Bericht door kockie »

Even een kort antwoord, want het bed roept me: Dutch John heeft zijn muren met een glijbekisting met stroleem gemaakt, bevalt 'm volgens mij goed. Is hier helaas niet meer actief, dus via het forum vragen stellen gaat niet meer. Ik denk dat je met deze zoekactie wel wat kunt vinden: link

Als je zo'n kalkhennep of stroleem project begint, dan kun je vast ook wel een beetje metselen. Kijk dan voor een kachel eens op www.batchrocket.eu. Bespaart je zo 5000-10.000 euro ten opzichte van een bouwer. Kun je weer mooi steken in isolatie van je woning.

Waar woont je huis ongeveer?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Piet91
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2023, 23:06

Re: renovatie project

Bericht door Piet91 »

Bedankt, ik dacht het ook met een glijbekisting te doen, langzaam steeds een laagje zodat er zo min mogelijk kalk nodig is, ik zal eens kijken wat Dutch John erover te melden heeft. Met metselen heb ik geen ervaring en een kachel bouwen lijkt me best spannend, daarom dacht ik dat het goed is hierbij iets van begeleiding te hebben, maar bedankt voor de link, ik heb ook een boek, the rocket mass heater builders guide, maar heb nog niet echt tijd gevonden er rustig voor te gaan zitten.

Ons huis woont vlak bij Venray, op het randje van de peel.
Plaats reactie