Ondergrondse warmtebuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Paide »

Vanochtend las ik een artikel over Borg Energy:
4000 liter water omringt door 50cm isolatie ingegraven in je tuin, bij voorkeur te plaatsen bij nieuwbouw.
Het zou 210 kwh aan warmte kunnen bevatten.
Slim te koppelen aan warmtepomp, zonnepanelen en flexibele stroomtarieven.
Niet gek, maar meer dan 20.000 euro incl installatie.

Heeft iemand zoiets als dit al eens overwogen om zelf te maken?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Mijn buffer is twee m3. Ook iets van 100 kWh bij dT 30 geaden. Dus er is wel een bruikbaar uitgangspunt gebruikt. Ingraven is niet per se noodzakelijk. Seizoenen overbruggen blijft onmogelijk.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Paide »

Dan klopt het getal van de capaciteit in ieder geval.
Is het zelfbouw? Hoe heb je het geisoleerd? Enig idee van stilstandverlies?
100 kwh is ongeveer 1 dag in de winter voor me, seizoensopslag is ook niet het doel, eerder wat beter gebruik maken van de systemen die ik al heb.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door dormos »

Seizoenen overbruggen gaat inderdaad niet lukken, maar anticiperend op flexibele tarieven icm met een warmtepomp kunnen buffers best interessant worden. Warmtepomp kan dan draaien als stroom goedkoop, gratis of met geld toe is. Zou wel eerder gaan voor een buffer in de verwarmde schil (als daar ruimte voor is) om verliezen nog meer te beperken.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

Dat kan toch ook gewoon met de vloerverwarming?

Bij goedkope stroomprijzen laat je de warmtepomp wat harder draaien en op dure momenten wacht je even.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel temperatuurvariatie je wil accepteren in je woning.
Hoe meer variatie je toelaat hoe meer warmte je kan profiteren van dynamische uurtarieven.

Een variatie van bvb min. 19gr tot max 24gr zou voor mij niet onoverkomelijk lijken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Mmmm, staar je niet blind op dynamische tarieven. Die zijn namelijk al aardig uitgevlakt. Een jaar geleden zag je nog enorme pieken naar boven en naar beneden. Op de grote jongens markt beginnen die verdienmodellen ook al aardig terug te lopen laat staan voor de particulier. Ik denk dat er ondertussen aardig wat opslagcapaciteit geplaatst is, nog lang niet voldoende, maar het gaat de goede kant op. Slim aansturen van apparaten is lager fruit dan een buffer voor dit doel opbouwen.

100 kWh is inderdaad ook onze warmtevraag op een dag. Stilstandsverliezen zijn ook ongeveer 100 kWh in een week. In de zomer , bij geen warmtevraag (het sanitair water was toen nog niet aangesloten) moest de kachel eens in de week opgestookt worden om de buffer vol te houden. In de winter bij lagere buiten temperaturen kan dit natuurlijk hoger zijn. De buffer is van Oeg en verdient dus wel wat naisolatie. Fikkiestoken heeft dat bij zijn buffer gedaan en dat scheelde nogal. Hier staat het ook op de lijst maar eerst nog wat aanpassingen aan het leidingwerk en dan alles inpakken.

Binnen in de warmteschil is natuurlijk veel beter dan buiten in de grond.

Wanneer de buffer laden met goedkope stroom? In de winter, anders heb je geen 4m3 warmte nodig. Wanneer in de winter met een warmtepomp? Overdag beste rendement van WP. Wanneer goedkope stroom in de winter? S'nachts als het hard waait. Die dingen bijten elkaar dus nogal. Temperatuur is ook zon ding. Buffer 60 graden en een WP in putje winternacht is ook geen fijne combi.

Dus, op papier leuk bedacht. Praktijk? Als je geen buffer nodig hebt voor je kachel, zou ik er niet aan beginnen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

Idd,

Eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer: hoe meer energie je verbruikt hoe meer je mogelijk potentieel zou kunnen besparen met meer techniek.

Ten koste van de prijs dat die techniek kost én dat je je woning weer een stukje meer complexer maakt dus dat je er mogelijk weer tijd moet insteken als er iets aan de hand is.


In België wordt binnenkort (weeral) een hervorming doorgevoerd op gebied van energieprijs en bijhorende belastingen.

Er zal gewerkt worden met een basispakket en een meerverbruikpakket.

Lager tarief tot 3000kWh elektriciteit en 1200m³ gas.

Nou verbruiken wij geen gas meer en wat betreft elektriciteit voor verwarming, sww, allerlei zitten we nog een stuk onder die 3000kWh op jaarbasis.

Ik volg de nieuwe technieken die opkomen op de voet en ik maak telkens enkele sommetjes om te evalueren of dit voor ons mogelijk interessant zou kunnen zijn maar het komt nooit uit.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

Paide schreef: 09 feb 2023, 09:16 100 kwh is ongeveer 1 dag in de winter voor me
:shock: uit interesse -> waar spendeer je 100kWh per dag aan als ik vragen mag?

Wij verbruiken voor onze elektrische verwarming 100kWh per maand
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Dat is de warmtevraag in kWh, gestookt met hout, niet op elektriciteit. De warmtevraag van je huis dus. Enig idee wat jouw warmtevraag/gebruik is? Of is die 100 kWh per maand zonder hout bijstook? Warmtepomp of zo? Dat is wel erg weinig.
KachelKoekwous
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2023, 14:43

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door KachelKoekwous »

Brutus Groenus schreef: 10 feb 2023, 14:05
Paide schreef: 09 feb 2023, 09:16 100 kwh is ongeveer 1 dag in de winter voor me
:shock: uit interesse -> waar spendeer je 100kWh per dag aan als ik vragen mag?

Wij verbruiken voor onze elektrische verwarming 100kWh per maand
100 kWh staat gelijk aan ongeveer 10 kuub gas. Dat heeft mijn huis in de winter per dag nodig als met gasketel alleen de benedenverdieping stook.

Dus die 100 kWh per maand is inderdaad wel heel weinig als je daarmee je hele huis een maand kan stoken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Ramon »

Brutus Groenus schreef: 10 feb 2023, 14:05
Paide schreef: 09 feb 2023, 09:16 100 kwh is ongeveer 1 dag in de winter voor me
:shock: uit interesse -> waar spendeer je 100kWh per dag aan als ik vragen mag?

Wij verbruiken voor onze elektrische verwarming 100kWh per maand
100000 wh per maand / 30 / 24 = 139 watt....

Ik ken geen kachels met een verbruik van 139 watt :lol:

Nee sorry Brutus, ook al is je huis top geïsoleerd, en al heb je een wp met zeer goede COP, en al hou je van 17 graden, dan nog wordt het lastig uitleggen dat je maar 100kWh per maand aan verwarmen spendeert...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

4000l is niks, als je die weg uit gaat plaats je die veel beter binnen in de woning, slechts 3m² vloer-oppervlak, goedkoper, en je stilstandsverliezen gaan niet verloren.

Ik heb hier een 1500l (met alles koppelbare)technische buffer staan die ik kan opstoken met WP en goedkope tarieven, maar ik had al snel door dat dat niet goed werkt. Het effect van een lagere COP (lucht-water WP) 's nachts als het kouder is, is véél dominanter dan prijsverschil op energiemarkt. Daarbij komt dat een juist gedimensioneerde WP niet zomaar even een veelvoud van vermogen kan boosten, die moet gewoon lange uren draaien en liefst op laag compressor-toerental. Soms als m'n CV-kachel brandt, wordt de buffer te heet en moet ik dumpen in de vloer; 1500l van 60°C naar 30°C: je voelt de vloer nauwelijks warmer worden....

Ik vind het veel beter om de thermische inertie van de woning te gebruiken, als je je tevreden kan stellen met 22-23°C 's avonds, en 19°C 's morgens, dan kan de WP meestal gewoon af staan 's nachts. Overdag draaien op zonnestroom zoals deze dagen mogelijk is, en bij vorst een vuurtje bijstoken is voor mij the way to go.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

Ik heb zelf overal vloerverwarming liggen. Momenteel gebruik ik deze niet omdat we verwarmen met de airco. Als er geen echte koudedip meer aankomt dan lijkt het er op dat we onze woning kunnen warmhouden(19gr) van 1 oktober tot 31 maart met <1000kWh.

Ik zou wel willen experimenteren met een elektrische weerstand in de verdeler van de vloerverwarming in combinatie met een sturing die rekening houdt met de dynamische tarieven.
Dus gewoon circulatiepompje en verwarmingselement inschakelen als de stroomprijs goedkoop is. Iedere kWh die zo in de woning terechtkomt is er eentje die de airco niet moet leveren.

Het verwarmingselement heb ik al. Eentje van 1200W, heeft 80€ gekost. Inbouwen zal ook geen probleem zijn. De sturing zal ook wel ongeveer zoiets kosten

Nu is het nog even wachten op de digitale teller, dan kan ik het dynamische contract aanvragen bij mijn leverancier en dan kunnen we daar voor een paar honderd euro eens mee experimenteren.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

Ik weet niet goed met welke temperaturen je airco's kunnen werken. LW warmtepomp gaat vermoedelijk een stuk beter rendement hebben dan je airco's (LL WP) omdat het te overbruggen temp verschil lager is met een LW WP, vloertemp ~30-35°C volstaat. het comfort van vloerverwarming is wat mij betreft ook niet te overtreffen met straal of blaas-systemen; onze kachel moet het kwa comfort afleggen tegen de vloerverwarming, op gezelligheid wint ie dan wel weer.

Ik twijfel eraan of je het effect van die weerstanden gaat voelen als die geen constant significant vermogen kunnen steken. vloerwerwarming komt pas in regime na 24u.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

Het is een experiment. Ik hoef er geen +20.000€ voor te investeert zoals bij die warmtebuffer.


Een l/w warmtepomp installeren is ook nog altijd een optie. Kost ook wel weer meer.

Comfort zal inderdaad hoger zijn maar de vraag is dan weer hoeveel kWh ik er nog zal afkrijgen van de huidige 1000kWh? 10 á 20% misschien?


Een monoblokje zou ik in principe nog zelf kunnen installeren. Maar het heeft eigenlijk allemaal geen haast.
Plaats reactie