Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Julie-France
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2023, 10:08

Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Julie-France »

Goedemorgen!

Wij krijgen als het goed is zeer binnenkort de sleutel van ons huis in Frankrijk (Normandie) en na akkoord van onze bank weten wij nu ook het budget voor onze verbouwing. Nu dus gericht zoeken naar wat wij willen, ipv gewoon informatie vergaren.

Wij willen graag een nieuwe verwarmingsinstallatie, er ligt nu een gastank in de tuin en er staat een versleten oude Engelse ketel. Echt gestookt werd er niet omdat het een vakantiehuis was van Engelse mensen. Het beetje warmte wat ze nodig hadden kwam uit elektrische kacheltjes.

Wij willen dit uiteraard aanpakken, en willen eigenlijk een combinatie ketel, waar zowel stukhout als granule in gestookt kunnen worden.
Het huis is niet geïsoleerd, maar dit gaat wel gebeuren, in etappes.

Het woonhuis zelf heeft ongeveer een inhoud van 900/1000m3, maar hieraan komen ook nog Gites die wij ook willen kunnen verwarmen en voorzien van warm water. (evenals een toekomstige sanitaire ruimte)

Door de bomen is het lastig om het bos nog te zien soms, qua merken. Ik denk dat wij naar een ketel moeten kijken boven de 40 kw?
En natuurlijk willen wij hier ook een buffervat op met genoeg capaciteit.

Ik hoor graag ervaringen over bepaalde merken, en eventuele verkrijgbaarheid in Frankrijk of Europese leveringen.

Leer graag, bedankt voor het lezen!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Kaat »

Als je een Facebook account hebt zou ik deze vraag ook eens in de groep Raad en Daad Frankrijk stellen.
Daar komen veel vragen (en zeker zo veel reacties) langs mbt isolatie en verwarming. Schijnt dat la douce ook de nodige subsidiemogelijkheden kent.
Plus de ervaringen van Nederlanders en Belgen die er al jaren wonen lijkt me ook niet verkeerd.
Succes !
Julie-France
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2023, 10:08

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Julie-France »

Kaat schreef: 03 feb 2023, 13:56 Als je een Facebook account hebt zou ik deze vraag ook eens in de groep Raad en Daad Frankrijk stellen.
Daar komen veel vragen (en zeker zo veel reacties) langs mbt isolatie en verwarming. Schijnt dat la douce ook de nodige subsidiemogelijkheden kent.
Plus de ervaringen van Nederlanders en Belgen die er al jaren wonen lijkt me ook niet verkeerd.
Succes !


Dankjewel voor je reactie, ben lid geworden en het lijntje uitgegooid. :) Ik dacht probeer het hier eerst, aangezien de mensen vriendelijke lijken in hun respons dan het merendeel wat je leest in Facebook groepen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Kaat »

Julie-France schreef: 03 feb 2023, 15:44
Dankjewel voor je reactie, ben lid geworden en het lijntje uitgegooid. :) Ik dacht probeer het hier eerst, aangezien de mensen vriendelijke lijken in hun respons dan het merendeel wat je leest in Facebook groepen.
Die raad en daad groep is een leuke en actieve groep met veel mensen die je echt goed zullen kunnen helpen. Er komen ook veel zaken langs die je als nieuwe bewoners van Frankrijk zou kunnen missen in al het geregel wat er bij een emigratie komt kijken.
Wat ik daar wel veel langs zie komen is dat heel veel mensen overstappen op warmtepompen omdat deze flink gesubsidieerd worden blijkbaar maar met wat zoekwerk via het loepje in die groep kom je zeker vanalles tegen.
Succes nogmaals en veel geluk, woongenot en plezier in Normandie !
Julie-France
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2023, 10:08

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Julie-France »

Ja zit ondertussen lekker te struinen tussen de onderwerpen.
Zoals met alles wel tussen het welles-nietus doorlezen, want 1 ervaring maakt iets nog niet waarschijnlijk of feitelijk.

Warmtepompen worden goed gesubsidieerd inderdaad, maar volgens mij ook biomassa en houtvergassers. Ik lees net ook dat een warmtepomp niet altijd evengoed werkt, ivm de dikke muren die bijna niet warm te krijgen zijn.

Dankjewel, wij zijn nu 3 maanden weg uit nl. Alles verkocht zonder iets te hebben, maar nu kunnen we echt verder. Leuk uitzoekwerk, maar het is ook best veel informatie soms om te behappen.. :)
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door Kaat »

Klopt met (hybride) warmtepompen zijn ze er ook nog niet. Las afgelopen week ook nog een artikel uit de UK dat er van het miljoenenpotje voor subsidie voor de warmtepomp zo goed als geen gebruik gemaakt wordt. Mede door de alsnog hoge kosten maar ook door de storingen en geluidsoverlast van hybride pompen.

Ik zag je berichtje op FB langskomen en even gespiekt op jullie pagina. Wat een schitterend pand zeg.
Knap om je huis en haard te verkopen en zo af te reizen naar Frankrijk. Petje af ! Diverse vrienden van ons hebben hetzelfde gedaan.
En ja dat geloof ik dat het soms door de bomen het bos niet meer zien is. Amerikaanse vrienden zijn afgelopen juli naar NL gekomen ook met een paar dozen en andere vrienden gingen met 70 dozen in de aanhanger naar hun aangekochte Finca in Spanje. Het is bizar hoeveel mensen NL verlaten. En ja ook wij denken er wel eens over :D
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Oud huis in Frankrijk, zoektocht naar de juiste ketel

Bericht door alefarendsen »

Welkom in Normandië Julie. Waar zitten jullie? Wij zitten in de buurt van Granville.

Paar dingen:
  • Granules zijn flink duurder geworden de laatste jaren, ik zie 11 tot 13 euro per 15kg
  • In tegenstelling tot de prijs van granules (of hout) is de prijs van elektriciteit gereguleerd, betrekkelijk laag in vergelijking met Nederland en de prijzen stijgen niet extreem hard. Dat komt natuurlijk door de kerncentrales. Zonder de discussie over de pros en cons van kernenergie op te starten verwacht ik dat die kosten daardoor de komende jaren niet hard omhoog zullen gaan
  • Voor hout en granules was afgelopen december een eenmalig 'subsidie' van 150 euro geloof ik (niet op de kachels, maar gewoon op het hout zelf)
  • Ik vertel je waarschijnlijk niks nieuws, maar toch nog even: vanuit technisch oogpunt de beste volgorde is eerst isoleren, dan pas je verwarmingssysteem aanpakken. Andersom heb je (grote) kans dat je het systeem verkeerd dimensioneert. Je weet wat echt wat je gaat gebruiken in de toekomst als je eerst isoleert.
  • Met de juiste aanpak is er behoorlijk wat subsidie te krijgen. Je moet vlgs mij dan wel een fiscaal nummer hebben (en ik denk maar zo dat als je nog maar kort in Frankrijk zit dat je dat nog niet hebt?). Veel van de subsidies zijn afhankelijk van je revenu fiscale de référence, dat is pas bekend bij de Franse belastingdienst als je één keer aangifte gedaan hebt.
Voor jouw idee, niet vergelijkbaar, maar toch: wij zijn op het moment onze renovatie aan het afronden. Het huis bestaat uit 2 delen (ik denk zo'n 700m3).

Een groot deel nieuw (houtskelet, sterk geïsoleerd rondom).

Het (kleinere) oude deel is opgetrokken uit steen (55cm natuursteen). Dit hebben we helemaal gestript en op de eerste etage (slaapkamers van kinderen) langs de wanden, plafonds en muren geïsoleerd met houtwol (2 goed geïsoleerde doosjes gemaakt). De begane grond van het oude deel wordt as we speak geïsoleerd met kalkhennep. Minder isolatiewaarde, maar deze ruimtes hoeven niet erg warm te zijn.

Het geheel gaan we verwarmen met een warmtepomp van 10kw. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vanwege gezondheid, mijn vrouw en mijn dochter hebben allebei asthma en ik wil het risico op verminderde luchtkwaliteit binnenshuis niet nemen. Vanuit verschillende opzichten (ecologisch, ik heb het voor handen, ik vind het leuk) had ik liever hout gestookt, maar ik moet zeggen het niet hoeven slepen vind ik ook wel heel aantrekkelijk.

Ik kan je eind volgend jaar pas vertellen hoe het allemaal werkt. Tegen de tijd dat we erin wonen (eind maart) hebben we bijna geen verwarming meer nodig denk ik.

Mocht je meer info willen laat vooral weten. Als er dingen zijn die met emigratie te maken hebben kan ook, maar dan misschien beter via een PB'tje.

gr.,
Alef
Plaats reactie