Grote vraag - boer worden.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Woz

Re: Grote vraag - boer worden.

Bericht door Woz »

Het betreft hier opensource software, gemaakt door landbouwers zelf.
Tim

Bericht door Tim »

Woz,

Dat had ik gelezen. Maar ik zie nog steeds hetzelfde als toen ie een trekker kreeg. Over 10jr is die boer ook hier afhankelijk van en gebruikt ie nog meer energie (satellieten/datacenters/apparatuur). En kan dochter- of zoonlief een beginnende ziekte niet meer zelf herkennen (want dat doet dan ook een app op het zelfrijdende gps ding) en zakt de efficiëntie naar 10% en het energiegebruik naar 625% (https://ecologieforum.eu/viewtopic.php?p=120911#p120911).

Want het doel is wederom efficiënte. Meer meer meer.

Tim
Woz

Bericht door Woz »

Ja, dat klopt wel natuurlijk.

Maar streven naar meer efficiëntie is op zich niet slecht, dat doet de natuur al miljarden jaren.

Wij als mens moeten onszelf welvoortdurend de vraag stellen of ons gevoel van dat we efficiënter bezig zijn wel klopt. Hebben we niets over het hoofd gezien?

En we mogen mogelijke efficiëntiewinst niet gebruiken als excuus om dan maar ergens anders meer te gaan verspillen.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

benthuis schreef: 20 jan 2023, 08:35 Mocht iemand trouwens toepassing hebben voor een dikke LORA zender. Ik heb hier nog een Kerlink zender met antenne liggen.
Ben, Tell me more? Ik heb een kleine lora zender liggen, voor te proberen een lora netwerk op te zetten voor mijn bijenkasten te monitoren met beep.

Wat is het bereik?
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Is afkomstig uit een serie van 4 die de hele Achterhoek moest afdekken.... (Hoe hoger geplaatst....)
Inclusief 1,5m antenne...
Heb het doosje nooit gereset, maar zou zo moeten werken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

benthuis schreef: 18 jan 2023, 22:24 Cijfers zwamrn bij mij keihard door..

Ik herinner me dat we met het clubje "Meino boeren" hadden vergaderd en er heerste een jubel stemming. Komen op de boerderij bij de hellingstal, kijken naar de hoeveelheid werk ZONDER trekker met voorlader en de moed zonk behoorlijk in de schoenen...bl we draaien dit niet zomaar terug/om Uit de lengte its de breedte, ergens wordt het anders.
herkenbaar, en toch is dat precies waar ik voor wil gaan. Geen trekkers, geen mechanisatie. kijken hoe ver ik kom.
Woz

Bericht door Woz »

Dan zal je toch goed moeten kijken naar hoe de natuur de dingen aanpakt.

Geen menstechniek maar natuurtechniek*

Onlangs een boek gelezen over hoe de natuur oplossingen zoekt voor problemen/uitdagingen. Zoveel geniale oplossingen die er bedacht zijn, de tranen komen er van in je ogen.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

mooi gezegd.

ik weet echt wel dat de praktijd weerbarstig is, en dat het niet per se makkelijk zal zijn. Maar ik geloof er tegelijkertijd in dat het kan, en daar ga ik voor.
Plaats reactie