Stilstandverlies close-in boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Ries van Herwaarden »

Hallo,

Wij hebben een half jaar geleden een woning gekocht en ik ben eens kritisch naar alle verbruikers aan het kijken. Er zit bijvoorbeeld een 5-liter close-in boiler in de keuken voor het warme water en ik merkte al dat die best warm wordt. Het is er een van het merk Itho daalderop. De kunststoffen behuizing is lauw en de leiding is bij de aansluiting zo warm dat ik hem maar net kan aanraken. Ik heb er een verbruiksmeter op aangesloten en in een periode van precies 12 uur gemeten dat hij 450 Wh heeft verbruikt. We hebben in deze periode geen water getapt en hij was al op temperatuur aan het begin van de meting dus dit is puur stilstandsverlies. Dit is dus een vermogen van 37,5 W en dat vind ik best een boel. 0,9 kWh per dag / 330 kWh per jaar.

Op zich is het principe van een close-in boiler wel goed voor deze toepassing. We pakken geregeld kleine beetjes warm water en de cv ketel hangt ongeveer 10 meter leiding verderop.

Ik ben aan het kijken of het de moeite loont om een zuinigere boiler aan te schaffen maar helaas is er weinig te vinden over de stilstandsverliezen. De energielabels zijn allemaal A of B maar ik zou het graag nauwkeuriger weten om de afweging te maken.

Zou het bijvoorbeeld schelen om een exemplaar te hebben die op een lagere temperatuur ingesteld kan worden? Die we nu hebben is niet in te stellen en het water mag van ons best een stuk minder heet zijn.
Leidingen isoleren zal vast ook helpen maar ik merk bij deze dat de behuizing dus óók warm is. Is dat bij andere boilers ook zo?
Luc6580
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Luc6580 »

Kan je niet de ganse boiler inpakken in isolatiemateriaal?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Adriaan Kragten »

Er heeft op dit forum een keer een foto gestaan van een elektrische boiler met een kleine eigen warmtepomp maar ik kan de post niet meer terugvinden. De warmtepomp werd geplaatst is de retourlucht van het ventilatiesysteem. Alleen als de warmtepomp niet in staat is om de vereiste watertemperatuur te leveren dan wordt het water in de boiler rechtstreeks met elektriciteit uit het net verwarmd. Meestal lukt het wel om met de warmtepomp een voldoende hoge watertemperatuur te halen en het elektriciteitsverbruik is dan veel lager dan wanneer het water elektrisch verwarmd wordt. Hiervoor moet je dus wel een ruimte hebben die voldoende warm is en waarvoor het niet erg is dat de warmtepomp de temperatuur in deze ruimte verlaagt.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door fireblade »

wij hebben ook zo'n ding, maar deze hebben we aangesloten op de warm waterleiding, dwz op de koudwaterinlaat van de boiler, en de kraan op de warme uitgang. Als je dan veel water nodig hebt is de boiler niet "leeg" Ook al is het geen hotfill uitvoering, het werkt prima.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Stapel op Hout »

Ik zat aan een zelfde constructie te denken als Fireblade aangeeft voor een aanrecht in een bijgebouw op 15 meter afstand van de warmwaterbron. (Combiketel)
Het voordeel is dan dat je gelijk warm water kunt tappen, maar het stilstand verlies in de leiding tussen combiketel en boiler blijf hetzelfde als zonder boiler.
Nu de vraag welk stilstandverlies is groter..., het stilstandverlies van het water in de boiler via de isolatie, of het stilstand verlies in de leiding tussen warmwaterbron en boiler na iedere waterafname... :?:
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door JantjeV8 »

Komt de warmte in de (verwarmde) woning terecht? Dan is het niet direct een verlies van 330kWh, maar daar weer een deel van.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Gargouille »

Lange lauwe (afkoelende) leidingen verhogen het gevaar op legionella.
Fluitketel werkt ook prima voor het vullen van de afwasbak. Geen stilstandsverliezen en geen legionella.
Enorme terugverdientijden. Geweldig rendement.
G
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door fireblade »

@ stapel op hout, het stilstandsverlies blijft denk ik hetzelfde, maar wat je wel uitspaart is het weglopen van het koude water uit de leiding voordat je warm water hebt. Qua water bespaar je, is meer voor comfort
Yele Mike
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2023, 16:49

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Yele Mike »

Ik heb een tijdschakelaar ertussen gezet, sluit rond 2100uur tot 0900uur.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Stapel op Hout »

Hi Yele Mike, de boiler hoeft dan minder vaak aan te gaan om het water op temperatuur te houden, maar moet om 09.00 uur wel flink aan de bak om de boiler weer tot 60 graden te verwarmen.
Kwestie van meten om er achter te komen of dat rendabel is, ben bang van niet...
Maar ik doe trouwens bijna hetzelfde..., maar laat de boiler door een slimme stekker inschakelen op de uren waarop het tarief het laagst is, met een dynamisch energiecontract is dat een mooie sport!
En voor het netwerk is het ook weer gunstig dat je verbruikt als de piek op het netwerk het hoogst is!
Vandaag overdag was de gemiddelde kwh prijs 32 cent en vanacht van 02.00 tot 04.00 met dit winderig weer daalt prijs naar 16 cent per kwh, dus tussen 02.00 en 04.00 wordt mijn boiler tot 65 graden verwarmd.
Als de zon meer gaat schijnen dan stel ik de slimme stekker overdag ook nog zo in dat hij pas inschakelt als er meer dan 2kwh wordt terug geleverd aan het net.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door pelletpower »

Homey? Domoticz? HA? Of zelf aan de knoppen?
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Stapel op Hout »

HomeWizard P1 meter en HomeWizard EnergySockets
Wel zelf aan de knoppen om in te stellen natuurlijk. :wink:
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door pelletpower »

Aha, dank je. Energietarieven zijn te downloaden. Verwerken tot acties heb ik nog niet op een makkelijke manier gezien.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door remco d »

Lijkt me toch een kwestie van tijd voordat die slimme stekkers zelf kunnen "zien" wanneer de prijs laag is? Lijkt me zeer nuttig zeker met het afschaffen van salderen. Diepvries, boiler, wasmachine vaatwasser en vast nog meer behoorlijke verbruikers kunnen zo mooi pieken uit het stroomaanbod afvlakken. En wat te denken van de e auto of fiets?

Mvg Remco
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Stilstandverlies close-in boiler

Bericht door Stapel op Hout »

Je hebt dan wel een slimme meter nodig en minimaal 3 x 25 ah is ook wel zo verstandig.
De uur tarieven krijg ik een dag van tevoren door van mijn energieleverancier, kwestie van tijden aanpassen in de HomeWizard app (en de app van de slimme EV lader).
Straks met veel zon zullen de pieken (dus goedkope uren ) vaker in de middag liggen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Plaats reactie