Waterstof voor transport

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof voor transport

Bericht door pelletpower »

Net de solar 365 nieuwsbrief beetje doorgenomen. Daar wordt verwezen naar een artikel van Bloomberg waar ook kernenergie ter sprake komt en dit onder een kopje hernieuwbare energie!!!??? Hoezo hernieuwbaar? Hoezo oogkleppen?
In ieder geval ben ik me bewust van ons te grote verbruik, maar om nou een kerncentrale in de achtertuin te zetten en dat als hernieuwbaar te bestempelen gaat me toch echt te ver. Schoon is discutabel, maar hernieuwbaar??!! Slecht begin van de dag.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof voor transport

Bericht door JantjeV8 »

Tim schreef: 02 dec 2022, 13:23 Hey,

Het is interessant. Maar het blijft in de gedachte dat we willen blijven slepen (lees transport) met een enorme hoeveelheid troep. Is dat nou echt nodig?
In dat geval is het gunstig dat China weer een Covid-pauze heeft. Er ontstaat momenteel wederom een 'tekort' aan producten op alle gebied. Wellicht leidt dat tot lokale(re) oplossingen. Dus die Covid is zo verkeerd nog niet. :?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof voor transport

Bericht door pelletpower »

Nou, er is meer aan de hand Jan. Amerikanen en Engelsen bestellen niets meer in China, de vraag is totaal ingedonderd. Containerprijzen zijn weer op pre Corona nivo, lees factor 5 lager. Een buurman hiero koopt wereldwijd in en vertelt dit. Prijzen zijn weer zeer goed onderhandelbaar in plaats van alles betalen als je iets wil hebben. Of die Covid pauze die je noemt ook aanbod gaat beperken is nog maar de vraag. Chinezen pikken die onzin niet langer. Denk erom dat quarantaine in China betekent met je gezin je leven op een studentenkamer doorbrengt en aan plaatselijke agent je boodschappen kunt doorgeven als ie al aan de deur komt. Dat gaat niet lang meer goed zo. Corona zorgt in ieder geval voor een hoop onrust en de internationale handel is daar ook de dupe van. Schijnbaar is die goed ingestort, en dat idee krijg ik ook van andere kanten terug. Overschot in plaats van schaarste.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof voor transport

Bericht door JantjeV8 »

En zo geschiedde het PP. Veelste dure voorraden nu. Allemaal paniekwerk. Men reageert niet geleidelijk aan, maar direct mee pieken, dus ook direct de dalen. Idem met de energiekosten bij pietjeparticulier.

Er wordt aangekondigd dat ze hoger worden, alles direct in opstand. Den Haag lammert gelijk die € 190 bij, en maar Netflixen iedere avond...
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof voor transport

Bericht door pelletpower »

Ja. De directie heeft gisteren wc papier besteld, €16 of €8 per pakhe dat normaal €3 is. Aanbieding tweede halve prijs werkte niet. Boeven. Ik zoek wel een plekje op t weiland ergens. Helemaal gek geworden. Die pieken en dalen zijn ingezet door Corona autisten. Dat duurt nog wel even voor dat uitgedempt is.

Tijdelijke prijsverhoging op mijn leidingwerk is er wel weer afgehaald door fabriek. Dat had ik niet verwacht. Ik ga het nog niet doen, mijn hok ligt nog vol met dure buizen.

Rare tijden, die zijn voorlopig nog niet voorbij.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 02 dec 2022, 16:39 Inderdaad Tim, en wat je niet nodig hebt hoef je niet op te wekken (dat is voor mij het lastigste om invulling aan te geven).

Hoe mooi kernenergie ook allemaal klinkt, en hoe veilig het allemaal is. De handling om eens per jaar de reactor van nieuwe brandstof te voorzien blijft. De troep wordt eruit gehaald, vervallen uranium of plutonium moet eruit gehaald worden, de uranium of plutonium die nog bruikbaar is wordt hergebruikt. Nou, ga er maar aan staan, zonder ook maar een stofdeeltje in dat proces te verliezen. Ik heb het al vaker gezegd: de centrale is het probleem niet, de verwerking van het afval en daarna de reststroom die voor altijd en eeuwig afval blijft. En dat wordt vandaag de dag als groene energie gezien. Over greenwash gesproken?

Ik heb stage gelopen in Dodewaard toen dat nog open was. Enthousiast erheen en compleet omgedraaid na een half jaar toen ik wist hoe de zaken in elkaar steken. Maar ja, niet iedereen heeft de kans dergelijke inzichten te verwerven. Als je in Den Haag werkt, is het beter een paar oogkleppen op te hebben en naar de hardst schreeuwende te luisteren....niet gehinderd door enige kennis van zaken. Achteraf zeg je dan gewoon, wir haben es ...
‘Take back the power’ (door de peupel) is geen Haagse slagzin. Carboncredits toewijzen aan het gepeupel doet het beter. Ik zag zojuist een stukje Duitse tv bij de intro van blckbx, beschikken over energie is een kwestie van genoeg geld om handen hebben.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 09 dec 2022, 11:52 Ja. De directie heeft gisteren wc papier besteld, €16 of €8 per pakhe dat normaal €3 is. Aanbieding tweede halve prijs werkte niet. Boeven. Ik zoek wel een plekje op t weiland ergens. Helemaal gek geworden. Die pieken en dalen zijn ingezet door Corona autisten. Dat duurt nog wel even voor dat uitgedempt is.

Tijdelijke prijsverhoging op mijn leidingwerk is er wel weer afgehaald door fabriek. Dat had ik niet verwacht. Ik ga het nog niet doen, mijn hok ligt nog vol met dure buizen.

Rare tijden, die zijn voorlopig nog niet voorbij.
Er wordt inmiddels reklame gemaakt voor het bidet…..voordat het de reklamejongens m/v/lbgtqwert dun door de broek loopt gaat er nog veel water door de rijn stromen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 08 dec 2022, 18:47 Nou, er is meer aan de hand Jan. Amerikanen en Engelsen bestellen niets meer in China, de vraag is totaal ingedonderd. Containerprijzen zijn weer op pre Corona nivo, lees factor 5 lager. Een buurman hiero koopt wereldwijd in en vertelt dit. Prijzen zijn weer zeer goed onderhandelbaar in plaats van alles betalen als je iets wil hebben. Of die Covid pauze die je noemt ook aanbod gaat beperken is nog maar de vraag. Chinezen pikken die onzin niet langer. Denk erom dat quarantaine in China betekent met je gezin je leven op een studentenkamer doorbrengt en aan plaatselijke agent je boodschappen :mrgreen: kunt doorgeven als ie al aan de deur komt. Dat gaat niet lang meer goed zo. Corona zorgt in ieder geval voor een hoop onrust en de internationale handel is daar ook de dupe van. Schijnbaar is die goed ingestort, en dat idee krijg ik ook van andere kanten terug. Overschot in plaats van schaarste.
De remmen zijn daar los, maar EU wil de Chinese bezoekers testen.

China heeft wel een interne markt van 1,4 miljard inwoners, bijna 3x Europa en goede banden met Afrika en ook Rusland. Wij, EU hebben geen grondstoffen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 08 dec 2022, 18:47 Nou, er is meer aan de hand Jan. Amerikanen en Engelsen bestellen niets meer in China, de vraag is totaal ingedonderd. Containerprijzen zijn weer op pre Corona nivo, lees factor 5 lager. Een buurman hiero koopt wereldwijd in en vertelt dit. Prijzen zijn weer zeer goed onderhandelbaar in plaats van alles betalen als je iets wil hebben. Of die Covid pauze die je noemt ook aanbod gaat beperken is nog maar de vraag. Chinezen pikken die onzin niet langer. Denk erom dat quarantaine in China betekent met je gezin je leven op een studentenkamer doorbrengt en aan plaatselijke agent je boodschappen kunt doorgeven als ie al aan de deur komt. Dat gaat niet lang meer goed zo. Corona zorgt in ieder geval voor een hoop onrust en de internationale handel is daar ook de dupe van. Schijnbaar is die goed ingestort, en dat idee krijg ik ook van andere kanten terug. Overschot in plaats van schaarste.
https://tradingeconomics.com/commodity/baltic

Deflatie in aantocht.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

In de jaren 1960 is besloten dat Europa met kernenergie (atoomkracht heette dat toen) naar een waterstofeconomie zou omvormen. Uranium uit Rusland?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Pietje »

Krelis schreef: 13 jan 2023, 19:51Uranium uit Rusland?
Ja, daar noem je iets. De enige uranium mijnen die operationeel zijn, liggen in rusland. Wat niet wil zeggen dat andere landen ook kunnen mijnen.

Maar goed, uranium is op een gegeven moment ook niet meer interessant door een dalende EROEI. De EROEI van de waterstofketen (brandstofcel daargelaten) is ver onder de 1, dus je kan beter direct diesel in de tank gooien.

Ik zag geregeld twee trolleybussen op een dieplader naar het noorden rijden. Het verhaal er achter is dat er in de achterhoek een gemeente is die graag waterstofbussen laat rijden want GROEN!. Maar dat ze daar in de buurt niet kunnen tanken, dat kan alleen in Helmond. Dus die dingen op een dieplader, 200km heen en 200km terug om vervolgens 200 km mensen te vervoeren. Zo groen! :lol:

We willen gewoon niet power down. Minder mensen, minder energie-per-mens. Dat zet zoden aan de dijk.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof voor transport

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 23 jan 2023, 23:47
Krelis schreef: 13 jan 2023, 19:51Uranium uit Rusland?
Ik zag geregeld twee trolleybussen op een dieplader naar het noorden rijden. Het verhaal er achter is dat er in de achterhoek een gemeente is die graag waterstofbussen laat rijden want GROEN!. Maar dat ze daar in de buurt niet kunnen tanken, dat kan alleen in Helmond. Dus die dingen op een dieplader, 200km heen en 200km terug om vervolgens 200 km mensen te vervoeren. Zo groen! :lol:
Ja, maar je moet iemand (gemeentes ook) wel de kans geven om zoiets op te starten. En die bussen waren eerder beschikbaar dan de tankinstallatie. In de technische toelevering heeft het nogal gehaperd de laatste paar jaar. (Ook niet goed, daar zo afhankelijk van zijn, maar zo'n gemeente probeert het wel goed te doen).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

Pietje schreef: 23 jan 2023, 23:47
Krelis schreef: 13 jan 2023, 19:51Uranium uit Rusland?
Ja, daar noem je iets. De enige uranium mijnen die operationeel zijn, liggen in rusland. Wat niet wil zeggen dat andere landen ook kunnen mijnen.

Maar goed, uranium is op een gegeven moment ook niet meer interessant door een dalende EROEI. De EROEI van de waterstofketen (brandstofcel daargelaten) is ver onder de 1, dus je kan beter direct diesel in de tank gooien.

Ik zag geregeld twee trolleybussen op een dieplader naar het noorden rijden. Het verhaal er achter is dat er in de achterhoek een gemeente is die graag waterstofbussen laat rijden want GROEN!. Maar dat ze daar in de buurt niet kunnen tanken, dat kan alleen in Helmond. Dus die dingen op een dieplader, 200km heen en 200km terug om vervolgens 200 km mensen te vervoeren. Zo groen! :lol:

We willen gewoon niet power down. Minder mensen, minder energie-per-mens. Dat zet zoden aan de dijk.
en lui als Schwab blijven ook maar doorleven -alsof ze het WEF zelf ten grave willen dragen. Om daar wat van te vinden? Arnhem heeft nu toch een energieplein? Ik zie daar erg veel tankauto’s. Waarom die trolleybuslijn nooit is doorgetrokken van Velp naar Dieren? Het middenmanagement van AKZO (over)stapte niet in de bus ;-)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 24 jan 2023, 10:11
Pietje schreef: 23 jan 2023, 23:47
Krelis schreef: 13 jan 2023, 19:51Uranium uit Rusland?
Ik zag geregeld twee trolleybussen op een dieplader naar het noorden rijden. Het verhaal er achter is dat er in de achterhoek een gemeente is die graag waterstofbussen laat rijden want GROEN!. Maar dat ze daar in de buurt niet kunnen tanken, dat kan alleen in Helmond. Dus die dingen op een dieplader, 200km heen en 200km terug om vervolgens 200 km mensen te vervoeren. Zo groen! :lol:
Ja, maar je moet iemand (gemeentes ook) wel de kans geven om zoiets op te starten. En die bussen waren eerder beschikbaar dan de tankinstallatie. In de technische toelevering heeft het nogal gehaperd de laatste paar jaar. (Ook niet goed, daar zo afhankelijk van zijn, maar zo'n gemeente probeert het wel goed te doen).
de wereld gaat ten onder aan goede intenties toch? -nu moet er extra geld komen voor de bewaking van de datakabels naar de Noordzee windparken. BASF moet beschermd worden in een gebied groter dan NL door onze jantjes. Ik woon in Den Helder en ga je een geheimpje vertellen: van de NL defensie moet je het echt niet hebben.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waterstof voor transport

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 08 dec 2022, 08:12
Tim schreef: 02 dec 2022, 13:23 Hey,

Het is interessant. Maar het blijft in de gedachte dat we willen blijven slepen (lees transport) met een enorme hoeveelheid troep. Is dat nou echt nodig?
In dat geval is het gunstig dat China weer een Covid-pauze heeft. Er ontstaat momenteel wederom een 'tekort' aan producten op alle gebied. Wellicht leidt dat tot lokale(re) oplossingen. Dus die Covid is zo verkeerd nog niet. :?
die produkten komen wel, alleen wat duurder.
Plaats reactie