Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Daar zou je economisch wat mee kunnen na einde salderen.
Het stilstandsverlies zit in de verwarmde schil dus niet heel erg mis.
Let wel bij een warmtepomp is het verschil aanvoer/retour max 5 graden dus een opslag van iets meer dan 5 kWh.
Maar in de wp zit een pomp met een erg groot debiet.
Daarnaast zijn er nog drie pompen nu, (aanname elk 50 W) dus behoorlijk verbruik per dag.
Daarnaast zijn mengverdelers met een aanvoer van 35 graden killing, de temperatuur in de slangen gaat dan naar beneden, ivm bijmengen retourwater.
De buffer kan ook in serie aangesloten dan heb je wel die opslag maar niet het extra elektra verbruik.
Het zal wel weer zo een CV boer zijn die nu ook warmtepompen verkoopt.
Weinig inzicht in CV land, helaas zo gaat dat CV boer is ineens koeltechnicus. (want dat is de basis van een warmtepomp)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Heren dank voor de kritiek. Ik ben nog lang niet uitgeleerd en kijk eerst eens even aan hoe de huidige situatie zal bevallen voordat ik grote aanpassingen ga doen. Het buffervat blijft sowieso, geeft misschien de mogelijkheid wat te spelen met wanneer (tegen welk tarief) de WP aan de slag gaat. Het ding staat binnen de thermische schil dus verliezen zijn er niet, ik beschouw dit als een niet zo best werkende radiator.

Of het vermogen van de WP (16kW) niet te groot is? Misschien wel maar vergeet niet dat dit een fors pand uit 1905 is. Het fornuis en daarvoor de CV-ketel hadden hogere vermogens, resp 19 en 23 kW.

Drie pompen inderdaad maar lang geen 50 W. Wanneer ik de aanduiding (led cijfers) mag geloven vaak nog geen 10% daarvan!

Vloerverwarmingsverdelers veranderen naar pomp-loos heb ik wel aan gedacht maar me nog onvoldoende in verdiept. Zoals je op de foto kunt zien zal het geen sinecure zijn vanwege de bijzonder krappe ruimte. Wie weet of een bestaande verdeler met pomp eenvoudig aangepast kan worden, of moeten ze totaal vervangen worden?

Het belang van de keuze voor een goede energieleverancier neemt alleen maar toe. Aan de vergelijkingssites heb je momenteel vrijwel niets maar ik heb een paar maanden geleden een leuke gevonden die voor levering en teruglevering simpelweg dezelfde tarieven hanteert, wel gedifferentieerd naar dal of piek, ook voor een onbeperkt overschot na salderen. Het is een coöperatie van postcoderoosprojecten en plaatselijke duurzaamheidsgroepen zonder grote commerciële club daarachter. Hopelijk blijven die hun principes trouw...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Einde van een mooi tijdperk...

Bericht door WilfredT2 »

Paul Joosten schreef: 08 okt 2022, 12:36 Het afgelopen stookseizoen kreeg ik af en toe wat kleine storingen die ik met kunst- en vliegwerk kon verhelpen.
Ik ben benieuwd waar je het over hebt. Wat zijn dingen die er mis gingen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Een defecte pomp, een brandgat in de zijwand van de vuurkamer, een echtgenote die 'flauw' werd van de zwarte aanslag op het plafond om er een paar te noemen. De pomp en het brandgat waren nog wel te vervangen resp. te repareren maar het werd al duidelijker dat het fornuis zijn beste tijd had gehad na acht jaar intensief gebruik.

Begin van het jaar kregen we, na erkende aardbevingsschade, uitsluitsel dat we in aanmerking kwamen voor €5000 subsidie waardevermeerdering. Prima timing! Dat bedrag moet echter wel aan een duurzaamheidproject besteed worden. Op de warmtepomp zelf zat ook nog €3600 ISDE subsidie. Daarmee werden de totale kosten van aanschaf en plaatsing van bijna €10.000 ineens een stuk minder bezwaarlijk en daarmee de warmtepomp een interessante vervanging van het fornuis. De subsidieregelingen zijn niet onbeperkt geldig en na flink zoeken en soebatten vonden we een bedrijf dat de pomp zou kunnen plaatsen voor het begin van het nieuwe stookseizoen. Dat bleek uiteindelijk nog wel een dingetje maar door ze steeds maar achter de vodden te blijven zitten is het uiteindelijk toch gelukt.

De ingestelde temperatuur van 35° bleek onvoldoende om de vloeren warm te krijgen met de bestaande verdelers. Ombouwen bleek niet goed mogelijk dus heb ik die inmiddels vervangen door pomploze lage temperatuur verdelers. Ben er wel drie dagen mee zoet geweest, door de bijzonder krappe ruimte kreeg ik teveel last van minder vaak gebruikte spieren om het allemaal achter elkaar door om te bouwen. Bovendien moest ik tot tweemaal toe extra onderdelen halen omdat bepaalde koppelingen niet pasten of ik nog een T-stukje tekort kwam. Het is uiteindelijk pas afgelopen donderdag helemaal gereed gekomen.
2022-10-22 11.40.33.jpg
Uiterst links op de voorgrond de 3-groeps verdeler voor de badkamer en de keuken, rechts naast het buffervat de 4-groeps verdeler voor de huiskamer. Daar ontbreekt nog de elektrische afsluiter, die is in bestelling. De bedoeling is dat via Home Assistant verschillende thermostaten de verschillende groepen onafhankelijk van elkaar kunnen laten verwarmen maar daarvoor is nog wat programmeerwerk nodig. Dat is niet mijn specialiteit maar komt uiteindelijk ook nog wel voor elkaar.

Het scheelt weer het verbruik van een paar pompen en de warmtepomp kan alsnog op een nog lagere temperatuur ingesteld worden, waardoor het rendement ook nog eens verbetert. Ik ben nu in de praktijk aan het uitproberen hoe laag we kunnen gaan. Dat zal wel afhankelijk zijn van de buitentemperatuur maar is uitermate simpel aan te passen op een soort thermostaat in het bedieningspaneeltje. Mogelijk is dat tzt ook nog via Home Assistant te automatiseren, blijft erg leuk om mee te spelen maar ik heb er nog een hoop over te leren.

Het is nog afwachten wat ons stroomverbruik uiteindelijk gaat doen, intussen probeer ik wel uit te vissen hoe ik mijn aantal zonnepanelen het beste kan verhogen. Er is alleen nog ruimte op mijn vijf jaar geleden aangelegde groendak op de schuur wat zo zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt. Ik heb er een nieuw draadje aan gewijd en wacht daar met grote belangstelling de reacties af.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Top,
Die mengverdelers eruit is een flinke stap in de goede richting.
Nu nog het buffervat in serie in plaats van parallel, dan kan er nog een pomp uit. Dat niet alleen, maar je flow is van een gewone cv pomp veel te klein voor een warmtepomp. Er moet nu zeker drie keer zoveel water rondgepompt worden om wat afgifte te krijgen. Het temperatuurverschil aanvoer/retour zou een 5 graden moeten zijn, voorheen was dat zomaar 15 graden, dus er moet meer water rondgepompt. In jouw warmtepomp zit een geschikte pomp hiervoor. Die zal ook zeker geen 8 W zijn maar zomaar
100 W. Bij een dermate grote warmtepomp is zomaar 40l/min nodig.
Ik gok dat het een monoblock is heb je wat gedaan aan vorstbescherming, voor als deze uit staat?
Ook gedacht aan afvoer defrostwater van de buitenunit? Met name tegen het vriespunt komt er nogal wat ater vanaf, zorg dat dat weg kan en niet veranderd in een ijsbaan rondom.
Over het vermogen van 16kW, belangrijkste is eigenlijk, hoever kan de unit terug in capaciteit, pendelen (aan/uit) wil je niet en komt de levensduur niet ten goede.
Even heel grof, 7 groepen vvw elke lus 100 meter slang, dat is 70 M2 of bij grotere hart op hart 100M2 maar veel meer dan 6 kW kun je hier niet in kwijt. De radiatoren doen bij 35 graden nog een 35% van de afgifte tov 80 graden.
Al hangt er van voor heen 15kW aan radiatoren, dan nog kom je op ergen 11a 12 kW uit aan afgifte.
Groepen gaan naregelen (ofwel knijpen) is geen goede strategie.
Geen kritiek enkel wat handvatten voor lager/efficiënter gebruik.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor het meedenken, ben er nog niet helemaal uit maar ga voorlopig geen overhaaste stappen zetten. De warmtepomp staat geheel vrij in de border naast het huis. Daar hebben we eerst tot 40 cm diep de grond verwijderd en het gat gevuld met een halve kuub schelpen die ik toevallig nog had staan. Condenswater uit de pomp (inderdaad monoblock) kan daar vrijelijk in wegstromen en de pomp regelt zelf dat hij niet bevriest heb ik begrepen. Hij moet daartoe alleen niet helemaal uitgezet (spanningsloos) worden. Pendelen lijkt me juist door het buffervat van 1000 liter onwaarschijnlijk. Die plons water verandert niet zo snel van temperatuur en de pomp zelf zal toch wel een zekere hysterese hebben?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door GTV6 »

Wat betreft hysterese, dat zal instelbaar zijn. Ook zal de compressor terugregelen tot het minimum vermogen, maar je werkt nu met hele andere temperaturen en temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, bij veel vraag is dit een 5 graden en bij warmer weer loopt dit terug.
Bij houtstook had je een opslag van zeg 60kWh, nu 6kWh, delta T 5 graden, 1000 liter x 1,16 W
De beste regelstrategie is weersafhankelijk stoken, dus een stooklijn deze zal de installateur wel ingesteld hebben.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder. Ik heb de WP ingesteld op 35°en hij houdt het buffervat probleemloos op die temperatuur. Zelfs in de week dat het 's nachts zo hard vroor bleek dat voldoende om aan onze warmtebehoefte te voldoen! Het systeem met aangepaste lage temperatuur vloerverwarmingsverdelers werkt boven verwachting goed. Mochten we eerdaags nog een Elfstedentocht krijgen kan ik de instelling van de WP altijd nog wat opschroeven (tot 55° meen ik) dus ook dan blijven we er warmpjes bij zitten (nou ja, thermostaat komt doorgaans niet hoger te staan dan 19° maar dat went snel).

Mocht er nog iemand belang hebben bij twee gewone vloerverwarmingsverdelers kijk dan hier even.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door pelletpower »

Mooi Paul, heb je ook een idee van de COP?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Niet uit eigen metingen, wel uit de documentatie. Die COP is o.a. afhankelijk van de ingestelde temperatuur; hoe lager hoe beter. Zit ik met mijn 35° dus wel goed ;)
2023-01-18 10.14.10.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Houtgestookt fornuis te koop

Bericht door Paul Joosten »

Het op hout gestookte fornuis heeft nu een jaar ongebruikt in huis gestaan en moet plaats maken voor een kleine pelletkachel. De vrouw mist toch de gezelligheid van wat vlammetjes af en toe en met pellets komt er geen rook in de huiskamer.

Hoewel het fornuis zeker niet meer nieuw is, is het (zeker na vervanging van een zijwandje in de verbrandingskamer, is los leverbaar) nog in werkende staat. Wanneer iemand er belangstelling voor heeft mag je me een PB sturen, de prijs komen we wel uit. Je moet wel zelf voor vervoer zorgen! Desgewenst zijn er ook nog wat stukken schoorsteenpijp (flexibele bochten) bij, daar heb ik ook geen belang meer bij.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door benthuis »

Na een prettige reis langs overvolle Vecht is de het fornuis inmiddels zonder kleerscheuren uitgeladen in 't Oostenrijk om te beginnen aan een nieuw leven!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Het was een genoegen jullie hier te ontvangen, meteen een gratis rondleiding gehad. Het inladen van ruim 200 kg nog-niet-zo-oud ijzer bleek uiteindelijk ook geen probleem. Veel plezier nog met het fornuis!

Dit is de nieuwe pelletkachel die hier de plek van het fornuis heeft ingenomen. De wandcontactdoos erachter paste mooi in het gat waar voorheen de stijgleiding naar het open expansievat door de wand ging.
Pelletkachel.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie