Ik snap echt werkelijk niets van je agressieve houding. Ik ben juist heel dankbaar voor alle hints en tips die hier gegeven werden. Die hebben zeker bijgedragen aan het begrip van dit systeem. Tot gisteren beschouwde ik dit forum daarom als iets positiefs, en je agressieve houding voelt wel een beetje als een domper om eerlijk te zijn. Je doet alsof alle adviezen genegeerd zijn en alsof de wereld helemaal zwart/wit is in het zoeken naar de juiste oplossing. Dat is in mijn beleving niet zo en ik vind daarom een persoonlijke belediging totaal misplaatst, nog even los van het feit dat ik dat echt vreselijk asociaal vind om te doen.
ONTOPIC:
We hebben samen logisch nagedacht over wat de reden van de lucht kan zijn en of de ontluchter aan de linkerzijde van de kachel daarvan de hoofdoorzaak kan zijn. Nu bleek dat die lucht daadwerkelijk in het pomphuis zelf zat waardoor dus niet verpompt werd, heb ik me met de monteur afgevraagd of het wel uit had gemaakt als er een extra ontluchter in had gezeten. Immers; Als de lucht in de pomp blijft zitten en blijkbaar niet naar boven gaat, dan komt het bij geen enkele ontluchter aan, al zet je er 5 op. Sterker; als de lucht vanuit de pomp naar boven zou trekken, dan is de ontluchter op de kachel zélf de eerste die je tegenkomt. Ik heb nog stééds het idee dat een extra ontluchter aan de rechterzijde van de kachel bij aanhoudende problemen misschien iets extra zou kunnen helpen, maar dat is dan ook alleen maar omdat die uitgaande leiding een paar cm hoger zit dan de leiding waarop de ontluchter nu zit, en misschien ook omdat dat de laatste plek is waar het hete water langs gaat alvorens het weer bij de pomp aankomt.
Het is niet zo dat er opeens iets heel anders wordt gedaan dan het oorspronkelijke idee was; Die extra ontluchter kan nog steeds als extra worden toegepast. De vraag is alleen vooral of je dat direct al wilt doen of dat je eerst even afwacht of het nu ook weg blijft. Het heeft hier vóór ook jarenlang goed gewerkt. Je kunt daarmee proberen uit te sluiten of de lucht er door een plotselinge gebeurtenis in terecht is gekomen (zou te maken kunnen hebben met die noodkoeling en dat het water te heet is geworden..) of dat er iets in het systeem zelf zit waardoor er toch blijkbaar lucht in terecht komt. Het moet immers ergens vandaan komen.
Wat me iets blijft verbazen (En daarom twijfel ik ook nog steeds wat) het hele systeem heeft twee hoge punten; aan de ene kant bovenop het buffervat en aan de andere kant bovenop de kachel. Als je op beide plekken één ontluchter toepast, dan zouden alle lager gelegen delen van dat systeem in theorie nooit lucht kunnen gaan bevatten. Het verbaast me dus vooral dat die lucht op de een of andere manier in die pomp blijft hangen en dus niet naar boven trekt. Dat is immers gewoon een open verbinding.
Dus wees gerust; we proberen het eerst even zo, en als hetzelfde probleem weer zou gaan ontstaan dan weten we zeker dat er nog iets niet in orde is.