IBC regenwater opslag

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Hallo,


Wij hebben voornemens om twee nieuwe 1000ltr zwarte IBC’s te gaan gebruiken als regenwater opslag.

Echter deze komen aan de oostzijde tegen de garage in de buitenlucht te staan.

In het najaar wordt er veel regenwater opgevangen, maar indien het hard gaat vriezen ben ik bang dat de IBC’s kapot zullen vriezen. Is dit een gegronde zorg? Of bevriest 1000ltr water niet zodanig dat de IBC stuk gaat?

Het lijkt me nogal zonde om net na de periode dat het meeste water word opgevangen je het heel systeem moet lozen ivm vorst.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door kockie »

Ik heb er afgelopen winter (of de winter daarvoor) vol met water laten bevriezen, is niets mee gebeurd (ymmv)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door pelletpower »

Valt weinig mee te doen natuurlijk als het bevroren is. Veel isolatie zal niet nodig met winters van de laatste jaren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door kockie »

Heb je wel genoeg ijs voor in je bier :wink: :fff :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Oké dus ik zou het kunnen proberen om de IBC buiten te plaatsen.

Desnoods zou er ook eentje binnen en eentje buiten kunnen geplaatst.

De vierkante meters zijn nogal gewild in de garage, dus ik plaats het liefst zoveel mogelijk buiten.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Paul Joosten »

Met de winters van de laatste jaren lijkt mij het risico op stukvriezen zo goed als uitgesloten, zeker wanneer je er voor zorgt dat ze niet teveel 'op de tocht' staan. Ik heb zelf jarenlang zo'n blauw 200L vat als regenton gebruikt. Daar kwam nooit meer dan een paar cm ijs in. Mijn vrouw vond hem niet mooi waardoor hij uiteindelijk vervangen is door een houten regenton. Ook die heeft (nog) geen problemen met ijsvorming.

Binnen is natuurlijk beter en wanneer ze nog leeg zijn is stapelen niet zo moeilijk wanneer de onderste in zo'n draadstaalkrat zit. Al overwogen om achterin een stevige stellage te maken (van wat steigerpijpen?) waardoor de IBC's weinig vloeroppervlak nodig zouden hebben?

Sinds kort heb ik een veel groter regenwater hergebruiksysteem in bedrijf genomen, met opslagmogelijkheid onder de schuur voor 35 m3. Stuur maar een PB voor een afspraak wanneer je eens wilt komen kijken op Zuidwending.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor de input

Ik heb de IBC’s inmiddels geplaatst

Nu maar hopen op wat regen (wat was dat ook alweer?..).
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Een paar dikke regenbuien en beide tanks zitten al vol :shock:

Het is een fijn gevoel om 2000ltr water op voorraad te hebben

Der rest gaat nu via een overloop de sloot in
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Paul Joosten »

Waar en hoe heb je de tanks uiteindelijk geplaatst?
:pp

Mijn opslag kon ook wel wat vulling gebruiken, dat is de laatste dagen aardig gelukt. Op een oppervlakte van 35 m2 heb ik nu ca. 30 cm staan. De onderste tien zijn zonder aanvullende maatregelen niet direct bruikbaar maar er is dus al zo'n 7 kuub direct voorhanden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Gewoon buiten geplaatst naast de schuur , overloop de sloot in.

Geen vulautomaat, maar rechtstreeks de IBC in om in de droge maanden ook maximale opbrengst te hebben.
5F05656C-5C55-4D47-9086-C7B083EB92CD.jpeg
- Word geen slaaf van je bezit -
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door LeaD »

Mooi gemaakt dat er geen bladeren of zand naar de sloot worden afgevoerd maar netjes worden opgevangen in de IBC's . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Brutus Groenus »

Nou dat valt wel mee hoor.

In de goot liggen borstels, mocht er na een jaar wat zand in de tank zitten (wat ik betwijfel want dit komt mee naar buiten tijdens het aftappen) kan ik hem altijd even spoelen , kleine moeite.

Ik hoop dat m’n planten tegen bladeren en zand kunnen, anders heb ik een probleem…
- Word geen slaaf van je bezit -
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door LeaD »

Brutus Groenus schreef: 03 okt 2022, 15:42 Ik hoop dat m’n planten tegen bladeren en zand kunnen, anders heb ik een probleem…
Gerijpt op plastic vaten, vinden ze heerlijk !
Mochten het witte vaten zijn geweest kon je nog een algenfarm beginnen en voor je het weet rijd je op biodiesel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Orbiter »

Heb hier een gelijkaardige opstelling. Het regenwater komt van het dak van een tuinkas. Na anderhalf jaar ligt er toch een centimeter troep/slib onderaan die IBC's. En dat vloeit er niet zomaar vanzelf uit ook als de kraan helemaal open gaat. Niks verkeerd voor de plantjes, wel beetje vervelend voor de gieters met kleine gaatjes, maar dat stelt niet zoveel voor. Wil nu toch ook een paar voorfilters maken.

Vriesweer hebben onze IBC's niet veel last van. Vijf stuks staan hier al jaren buiten zonder extra isolatie. Het heeft nooit lang en diep gevroren moet ik wel zeggen. Ooit eens 2 dagen -10°C of zo tijdens de nacht was de laagste temperatuur. Ik let wel een beetje op dat de IBC's niet helemaal tot boven gevuld zijn, een 10-tal cm ruimte voor de uitzetting stelt me gerust. Ook die grote kraan gaat dicht. Aan de uitgang zit via een adapter nog eens een gewone 3/4" kraan en dat deel laat ik leeglopen ivm die kraan beschermen tegen de vorst. Ben dat met de jaren wel al een paar keer vergeten, maar dat gaf ook nooit een probleem.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: IBC regenwater opslag

Bericht door Krelis »

Orbiter schreef: 11 okt 2022, 08:24 Heb hier een gelijkaardige opstelling. Het regenwater komt van het dak van een tuinkas. Na anderhalf jaar ligt er toch een centimeter troep/slib onderaan die IBC's. En dat vloeit er niet zomaar vanzelf uit ook als de kraan helemaal open gaat. Niks verkeerd voor de plantjes, wel beetje vervelend voor de gieters met kleine gaatjes, maar dat stelt niet zoveel voor. Wil nu toch ook een paar voorfilters maken.

Vriesweer hebben onze IBC's niet veel last van. Vijf stuks staan hier al jaren buiten zonder extra isolatie. Het heeft nooit lang en diep gevroren moet ik wel zeggen. Ooit eens 2 dagen -10°C of zo tijdens de nacht was de laagste temperatuur. Ik let wel een beetje op dat de IBC's niet helemaal tot boven gevuld zijn, een 10-tal cm ruimte voor de uitzetting stelt me gerust. Ook die grote kraan gaat dicht. Aan de uitgang zit via een adapter nog eens een gewone 3/4" kraan en dat deel laat ik leeglopen ivm die kraan beschermen tegen de vorst. Ben dat met de jaren wel al een paar keer vergeten, maar dat gaf ook nooit een probleem.
goeie tip om die 3/4 kraan af te tappen bij dreiging vorst.
Plaats reactie