Ervaringen met splijtkeil?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door FritsHoff »

Ik heb een dikke stalen beitel / wig om in een spleet te zetten van een stam, als je bijl vastzit of als je een boom omzaagt en naar een bepaalde kant wilt laten vallen.
Voor het splijten van een stammetje werkt hij niet goed, komt stevig vast te zitten en het vergt veel slagen om iets te splijten. Moet hij geslepen worden of zijn ze hiervoor niet bedoeld?
Fiskar heeft een draaisplijtkeil, wat een woord. Te gebruiken met een dikke voorhamer van 2 of 4 kg. Vanaf 39,-E te koop.
De Draaisplijtkeil Safe-T heeft een spiraalvorm: een speciaal geometrisch ontwerp waardoor het hout veel sneller barst en het gebruik van meerdere keilen overbodig wordt. Dit gereedschap heeft een zeer sterk slagoppervlak van polyamide en een metalen ring die het risico van rondvliegende spaanders verminderen. Hierdoor is onderhoud van het oppervlak om bramen te verwijderen onnodig. Het ontwerp vermindert het risico van RSI (Repetitive Strain Injury) en dempt de trillingen tijdens het slaan. De keil is gemaakt van gesmeed staal.
https://www.fiskars.nl/producten/tuinie ... -t-1001615
De kop is te vervangen.
Mij lijkt dat je juist niet moet dempen om maximaal energie over te dragen aan de keil?
Dan zou de versie zonder polyamide kop in aanmerking komen
https://www.fiskars.nl/producten/tuinie ... er-1000600
Wie heeft ervaring met deze producten?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door Erikvr »

Als je warrig hout hebt met een flinke knoest kan zo'n draaisplijtkeil helemaal vast gaan zitten. Vaak is het doorzagen met kettingzaag sneller (of knoest weggooien)
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door JantjeV8 »

De polyamide kop dempt de klap van het slaan. Zou beter voor je gewrichten zijn. Maar in feite doet het hout dat ook. Op het moment dat de wig in je hout drijft, absorbeert dat ook de klap. Als je op iets hards zou slaan met die wig, dan snap ik het, maar hier komt het mij een beetje over als een typisch stukje bouwmarkt-gereedschap voor de gemiddelde kantoormedewerker die op zaterdag, net nadat hij z'n caravan op de oprit heeft gewassen nog even met bruin blinkend gelakte puntschoentjes en zaterdag-pantalon nog een stapeltje hout door midden gaat jassen en dat als een avontuurlijk weekend ervaart... :wink:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door Erikvr »

polyamide kop is ook ter voorkoming van rondspringende metaalsplinters
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 21 jul 2022, 16:29 die op zaterdag, net nadat hij z'n caravan op de oprit heeft gewassen nog even met bruin blinkend gelakte puntschoentjes en zaterdag-pantalon nog een stapeltje hout door midden gaat jassen en dat als een avontuurlijk weekend ervaart... :wink:
Klinkt als mijn zaterdag. Je vergeet het wassen en in de was zetten van de -auto die net iets groter is als die van mijn buurman-
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef: 21 jul 2022, 17:10 polyamide kop is ook ter voorkoming van rondspringende metaalsplinters
En de gemiddelde beitel dan? Is toch altijd staal-op-staal. Spijkers krijgen ook geen plastic kop. Voor zo'n stuk gereedschap vind ik dat een onzin argument en daarmee bouwmarkt-spul.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: 21 jul 2022, 22:07 [Klinkt als mijn zaterdag. Je vergeet het wassen en in de was zetten van de -auto die net iets groter is als die van mijn buurman-
Gauw zo'n polyamide veilige wig bestellen en aan de gang Kockie.. Zal die buurman ook jaloers op zijn, nie numaol mir.. :roll:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 22 jul 2022, 16:10 nie numaol mir..
Deze koste even tijd, maar ik geloof dat ik snap wat je bedoelt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door markb »

Bij het splijten van een stam worden vaak ook meerdere wiggen naast elkaar gebruikt als het hout moeilijk te splijten is.

Dus eerst een aantal enkele wiggen waardoor er een naad ontstaat en dan iets verderop in de naad een dubbele wig er in slaan. En dan ook vaak op meerdere punten gelijkmatig de wiggen erin slaan.

En ja, sommige houtsoorten zijn moeilijker te splijten dan andere.

Je kunt ook zelf gezaagde houten wiggen gebruiken. Ze gaan niet zo lang mee maar ach dan zaag je gewoon weer even wat nieuwe.

Kijk zo leer je nog eens wat van de buurman die op zaterdagmiddag zijn stammen staat te splijten :lol:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door pelletpower »

kockie schreef: 22 jul 2022, 22:45
JantjeV8 schreef: 22 jul 2022, 16:10 nie numaol mir..
Deze koste even tijd, maar ik geloof dat ik snap wat je bedoelt....
Onlangs heb je je toelatingscursus Brabants met succes afgerond. Mag dus wel een beetje sneller 😀
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door Ramon »

Mij lijkt dat je juist niet moet dempen om maximaal energie over te dragen aan de keil?
Ik weet niet precies of het van toepassing is, maar...

Als je een voetbal ver weg wil schieten, moet hij niet te hard en niet te zacht zijn.

Stel je trapt met 50 km/h voetsnelheid, dan krijgt de te harde/zachte bal een snelheid van 100 km/h en de precies goede bal een snelheid van bijv 120 km/h.

Dat heeft alles te maken met de opbouw van kinetische energie. Bij staal op staal bouw je geen/nauwelijks kinetische energie op. Bij iets wat (meer) inveert wel.

Het is lastig uit te leggen.

Misschien kom ik ooit nog op een goed voorbeeld :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 23 jul 2022, 07:34 Onlangs heb je je toelatingscursus Brabants met succes afgerond. Mag dus wel een beetje sneller 😀
Ik heb m'n diploma nog niet binnen, misschien ligt het daaraan ... -vul random Brabants woord in-.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: 23 jul 2022, 21:12 -vul random Brabants woord in-.
Of nie war jonguh
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ervaringen met splijtkeil?

Bericht door pelletpower »

:D
Rustig aan Jantje, of je schrikt Kockie af.
Plaats reactie