ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door prensel »

Ik ben (al een tijdje) bezig om zelf een ESS te bedenken/bouwen/maken ipv iets te kopen.
Omdat ik van het gas af ben en stroom dus mijn enige vorm van energie is/blijft wil ik daar meer controle op hebben/houden.
Nog los van het feit dat de huidige toestand in de wereld er ook niet echt positief ziet als het om energieprijzen gaat maar dat terzijde.

Het is (nog) niet de bedoeling dat ik volledig autarkisch ga dus wel de netaansluiting (voorlopig) aanhoudt maar teruglevering vooralsnog zoveel mogelijk wil gaan beperken en het net alleen nog wil gebruiken als 'vangnet'.

Ik heb ongeveer 18000Wp aan zonnepanelen liggen die nu alles terugleveren(oude SDE+ regeling).
Er kan kwa ruimte nog wel 5000Wp bij gelegd worden maar daar is nu geen noodzaak voor.
Het eigen verbruik per jaar is ongeveer 10.000kWh, gemiddeld omgerekend zon 30kWh per dag maar daar zitten behoorlijke pieken en dalen tussen. Bijv opladen van de autos is al snel 75kWh op een nacht.

Het plan is om 3 stuks Victron Multi 48/5000 in een 3-fase opstelling aan een flinke batterij te hangen. Daarvoor heb ik 96 stuks Nicad 6V100Ah batterijen beschikbaar. Die worden per 8 batterijen in serie als een 'blok' aangesloten zodat de werkspanning per 'blok' tussen volledig leeg en volledig vol bij 40V-64V ligt. Nominaal 56V (7,2V per batterij). In totaal kan ik dan 12 van die blokken parallel schakelen maar ik weet nog niet of een groot 48V blok beter is of bijv per 4 blokken per Victron.

Het opladen van de batterij gaat dan via de reeds aanwezige PV omvormers die op de AC kant leveren aan de Victron's. Bij overschot als de batterij vol is gaat het pas terug het net in. Opladen van de autos zou dan bijv ook liever overdag kunnen gebeuren ipv zoals nu snachts waardoor de batterijen snachts zo weinig mogelijk ontladen worden.

Nog lost van de kosten is dit best een aardig 'projectje' en vroeg me af of er andere (idioten) zoiets al eens bedacht/bekeken hadden :-)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Ja, ikke. Omvormers wil ik dezelfde gebruiken. Misschien samen kopen?
Batterijen staan hier klaar om opgebouwd te worden, LifePo4 10 kWh of zo.
Wat ik zo uit je verhaal opmaak wil het het hetzelfde doen, de gewone pv omvormers gebruiken ipv de Victron mppt dingen. Ik denk dat dit erg goed gaat werken. Ik ben nu een jaar aan het lezen. Linksom of rechtsom kun je niet om Victron heen. Ik zie ze als de Tesla onder de omvormers, ze hebben de meeste vraagstukken al opgelost voordat je zelf weet dat je die problemen hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=vnjMQLh ... pokCgbMALQ

Ik heb nu een Daly bms maar in bovenstaand filmpje wordt een ander aangeraden die met Victron kan communiceren. Verder heb ik een 12 V systeempje met de gx etc etc. Werkt echt heel mooi.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door prensel »

pelletpower schreef: 07 mar 2022, 13:51 Ja, ikke. Omvormers wil ik dezelfde gebruiken. Misschien samen kopen?
Kijk ergens wist ik dat al toch, volgens mij ben ik ooit eens bij jou geweest voor een pellet CV ketel ??

Nee Victron is wel de enige keuze wat mij betreft ook omdat ze terugleveren nu standaard ondersteunen, was met de oudere serie Multi nog niet helemaal 'legaal' weet ik nog.
Anyway, Ik krijg vandaag of morgen de offerte binnen voor 3 stuks maar kan er ook 6 van maken natuurlijk, levertijd zit op 5 a 6 weken.
Mijn keuze voor de 48V/5000 is met name omdat deze het hoogste rendement heeft tov de 3000 of 8000/10000 waarbij de 8000/10000 ook niet alles kan. De GX versie biedt volgens mij niet meer dan een grafisch schermpje, die heb ik niet nodig en anders maak ik dat zelf. Het moet ook wel een beetje KISS blijven.

Ik heb ook naar die RS serie MPPT van Victron gekeken maar dan ga je erg afwijken van wat 'standaard' is.
Aangezien ik mijn PV al volledig met SMA heb draaien is dat dan niet handig om dat om te gaan bouwen. En aangezien mijn warmtepomp ook liever AC heeft dan DC is eea wat makkelijker te integreren.

Ik heb ook wel voldoende aan lithium liggen, maar dat gebruik ik al ergens anders voor. En lithium in 'huis' vind ik persoonlijk wat minder veilig dan Nicad, daar kan niet zoveel mis mee gaan. Enige is af en toe water bijvullen maar aangezien de op/ontlading niet heel hard zal gaan zal de warmteontwikkeling en daardoor 'ontwatering' wel erg meevallen.

Voor de comms met Victron heb ik ook wel een VE.bus oplossing liggen hoor, op basis van SimpleBMS een DIY project waar een andere ESS bouwert in NoordHolland ook gebruik van maakt :-)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door pelletpower »

OK, erg interessant allemaal.

ESS heb ik compleet op 12 volt. Met dat schermpje en via internet compleet in te stellen. Laadcurve aangepast voor LiFePo4, walstroom etc etc. Als bms met de Multi 2 kan praten zou ik dat wel leuk vinden. Kan nu niet namelijk.

Die mppt van Victron laadt alleen de accu, is er stroom over dan is dat jammer dan. Of vergis ik me? Met gewone omvormers achter je panelen gaat de Multi gewoon terugleveren. Betere optie. Gebruik is vooral ac dus beter ac uit je panelen laten komen (via omvormer). DC blijft nood voor pieken, nacht of iets dergelijks.

En ja, je kunt hier goed geweest zijn voor een pellet cv. Kan het me zo niet meer herinneren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door LeaD »

Nicad = Nikkel Cadmium ? En ook nog water bijvullen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door prensel »

LeaD schreef: 07 mar 2022, 17:45 Nicad = Nikkel Cadmium ? En ook nog water bijvullen ?
Ja dit zijn Saft STM5 batterijen die komen uit electrische Citroen Berlingo, Saxo, Peugeot 106 van eind jaren '90. Volgens mij zijn ze zelfs nog nieuw te verkrijgen bij Saft. Worden ook nog steeds in scheepvaart en bussen gebruikt dacht ik ..
https://www.saftbatteries.com

Dat water bijvullen is enkel als ze vaak 'gekookt' worden om te egaliseren. Dan worden ze tot 8.15V opgeladen waardoor alles boven de 7,zoveel volt als warmte wordt afgevoerd = verdampen water in het electrolyt.Daarna zijn ze allemaal weer gelijk op topspanning en was (destijds) dus geen BMS oid nodig. Zijn zoiezo aparte batterijen want je kan ze ook to 0Volt terugbrengen om ze lang op te slaan. Daar gaan ze itt andere batterijtechnieken niet kapot van. Door ze daarna weer volgens een bepaalde procedure te 'wekken' kun je zelfs vaak weer als 'nieuw' krijgen (= zonder memory effect) In principe gaan ze niet kapot tenzij er een mechanisch gebrek ontstaat bijv doorprikken van de scheidingsplaten door sterke crystalvorming.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: ESS (Energy Storage System) Zelfbouw

Bericht door LeaD »

Lijkt even robuust als loodzuur-accu's, maar dan zonder het probleem van sulfateren . Hoewel dat ook geen probleem meer is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie