Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
john33
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 09:35

Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door john33 »

Ik ben op zoek naar advies en mogelijkheden,

Wij wonen in een hoekwoning uit 1955.

Inmiddels weten we allemaal dat de isolatie van dit soort woningen niet heel best is.

Vrij snel nadat we er in kwamen hebben we spouwmuurisolatie (steenwol) laten aanbrengen.
In 2015 was het dak aan vervanging toe, dus meteen 9cm dikke isolatie platen laten plaatsen, dat scheelde al een hoop, met name tocht op de zolder.
Beneden 1 kozijn op de west kant laten vervangen door kunststof met hr++ beglazing, boven 2 slaapkamers ook HR++ laten zetten.

Het punt is dat in de herfst, winter de woonkamer erg snel afkoelt.
Er staat een houtkachel, die s'winters elke dag gestookt wordt, in de woonkamer is het dan aangenaam warm, zo'n 21, 22 graden.
Maar zodra de kachel geen vlammen meet heeft, hout ligt te gloeien merk ik meteen dat het in de kamer afkoelt.
In de winter, gaat er om 21:00 een laatste blok op het vuur, tegen 22:00 -22:30 gaan we slapen gloeit de kachel nog en is het circa 22C.
S'morgens om 6:15 als ik beneden kom is het nog maar 14, 15 graden (bij een buiten temperatuur van pakweg 0 tot 5 graden).
Wat direct voelbaar is is de vloer, die voelt altijd koud aan.
Ik heb wat metingen gedaan en met de kachel aan is het op neushoogte 22 graden, maar de op de vloer is 19/20 graden.
Helaas heeft de vorige eigenaar een tegelvloer gelegd, wij hebben daar een laminaatvloer met 6mm depron ondervloer overheen gelegd.
Toch blijft de vloer koud aanvoelen.
Er zit een kruipruimte onder het huis, maar door de tegelvloer is deze niet meer bereikbaar.
Ik verwacht ook dat de vorige eigenaar (hobby klusser) geen isolatie heeft aangebracht toen de tegelvloer er in ging.
Hij heeft vloerverwarming aangelegd, maar nooit aangesloten.
Ik verwacht dat hij de slangen rechtstreeks op de houten vloer heeft gemaakt en daarna een dekvloer er overheen heeft gestort, en daar de tegels op.
Maar goed, een heel verhaal....
Voordat ik de complete vloer er uit ga slopen, wat zouden er nog meer aan mogelijkheden zijn om de kruipruimte te isoleren?
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door Loe »

Je kunt isolatie chips in de kruipruimte blazen via de beluchting roosters in de muur..

Ik had de vloer er uit toen ik de chips er in heb gestort.
En had het geluk dat ik een week of wat by een bedrijf heb gewerkt waar ze zwam vloeren renoveren.
Via hun heb ik overal vocht remmende vloeistof in de fundering gedaan.
En alles tegen zwam in gespoten.
En toen overal polystyreen chips.
Dit werkt zeer goed.
Als je geen gasbuizen onder het huis hebt mag je zelfs de beluchting roosters dichtmaken.
Maar dat heb ik toch maar niet gedaan.
john33
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 09:35

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door john33 »

Die roosters in de buitenmuur die zijn al dicht gesmeerd met specie.
Dat heeft de spouwmuurisolatie boer gedaan want de steenwol kwam via die roosters naar buiten.....

Verder heb ik geen enkele toegang tot de ruimte onder het huis.

Totdat ik dit forum ontdekte was het plan om ergens in de komende jaren de hele vloer er uit te kappen en er een dikke polystyreen laag in te leggen en dan een nieuwe dekvloer daar overheen.

Als dit de beste manier is, dan moet het maar zo.
We hebben ook geen idee wat de conditie van de vloer balken is, dus ook de voor zal de vloer open moeten.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door Loe »

Beluchtingroosters van de kruipruimte dicht maken is nooit een goed idee.
De imbeciel waar ik het huis van had gekocht had dat ook gedaan.
Waardoor ik alle vloeren er uit kon slopen omdat ze door het vocht totaal verrot waren.
Ik hoop voor jou dat 't by jou een beetje mee valt met de ellende.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door kockie »

Bij mij zijn bij het naisoleren van de spouw de roosters ook dichtgesmeerd, maar zijn er ook nieuwe geplaatst.

Kun je niet buiten een gat graven en een gat in de muur/fundering maken? Lijkt me voor een klein gat prima te doen, zonder dat je muur instort, al zal een bouwvakkerdeskundige daar meer over kunnen vertellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door dormos »

Chips blazen in een goed geventileerde kruipruimte is de grootst mogelijke onzin, maar wel lekker makkelijk en snel verdiend door de leverancier.
De bodem afdekken met chips verandert niets aan de koude luchtstroom die je vloer afkoelt.
De beste optie is isoleren direct onder tegen de vloer. Zoals kockie zegt kan dit wellicht door een gat in de muur, door een luik te maken of door een gat in de fundering vanuit een deel van de kruipruimte waar je wel kunt komen.
Niet ventileren in combinatie met een houten vloer is wachten op schimmels en zwammen in je vloer en balken.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door Loe »

Een ongeventileerde houten vloer is vragen om problemen.
Een droge vloer is ook warmer dan een klam natte vloer. De verdamping van vocht onttrekt warmte uit de omgeving.
Voor een droge vloer kun je beter zomers de rooster afsluiten in plaats van de winter.
Warme lucht op een koude oppervlakte is condens.
Koude vorst lucht in de winter is kurkdroog.

De vochtige grond van de kruipruimte geeft ook veel kou af aan de vloer.
Dat ben je kwijt door de chips.
Geloof het of niet.
Door de chips is het vocht minimaal en hoef je ook minimaal te ventileren.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door fireblade »

Nu begrijp ik 1 ding niet, waarom wil je die kruipruimte behouden? Het meest eenvoudige is alles eruit slopen, vloer, balken en op de bodem van de kruipruimte plasticfolie leggen. Daarop polystyreen platen , dan beton, en je bent van de tocht, vocht, kou en ongedierte af. Kun je meteen de riolering vervangen en deze in het zandbed leggen en beugelen met rvs beugels en draadstangen. Gasleidingen/waterleidingen zonder koppelingen in de betonvloer storten. Hebben wij ook gedaan in ons huis uit 1910, geen dag spijt van gehad
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wel kruipruimte, geen luik, koude vloer....

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou zeggen: Boor achter de kast een proefgat. Kun je daar zien hoe het vloerpakket nu is opgebouwd, en voor 3 tientjes koop je tegenwoordig van die camera's op een steeltje, kun je nog in je kruipruimte kijken ook.
Plaats reactie