Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Ruuben »

Dankje
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door benthuis »

Het lijkt er op dat je makkelijk aan geld komt als je een broodje aap non-oplossing voor een ongemakkelijk probleem pretendeert te hebben. Kom je met een WERKENDE ongemakkelijke oplossing, is de kans groot dat je weggezet wordt als stumpert.

De ongemakkelijke waarheid...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door JantjeV8 »

Koekwaus
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Slooij »

sommige mensen gaan idd erg ver en veringen zich in allerlei wegen om aan geld te komen. jammer dat het niet een uitgewerkt iets is geworden. zoals het op is gezet.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door dormos »

jammer dat het niet een uitgewerkt iets is geworden.
Er was niets uit te werken. Natuurkundig kan het gewoon niet, het was pure oplichting.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Adriaan Kragten »

Dutch John schreef: 14 jul 2019, 09:20 Als de conversie bijna 100% is, dan kun je 9 kWh elektriciteit uit een kuub gas produceren. Rendementen liggen echter veel lager. Met maximaal 60% is het wel zo'n beetje op.

Groet,
DJ
Dit klopt toch echt niet; het rendement van een hoogrendementsketel ofte wel een HR-ketel is veel hoger. In Wikipedia wordt onder de rubriek warmtepomp een rekenvoorbeeld gegeven en ik neem aan dat de waarden die daar gebruikt worden juist zijn. I kWh elektriciteit heeft een warmte-inhoud van 3,6 MJ. 1 m^3 Gronings aardgas heeft een warmte-inhoud van 35,2 MJ. Een HR-ketel heeft een rendement van ongeveer 90 %. Uit 1 m^3 aardgas haal je dus 0.9 * 35,2 = 31,68 MJ aan warmte. Dit is een factor 8,8 hoger dan de warmte-inhoud van 1 kWh elektriciteit. 1 m^3 gas is ongeveer drie maal zo duur als 1 kWh elektriciteit wat aangeeft dat verwarmen, door elektriciteit direct om te zetten in warmte, een factor 8,8 / 3 = 2,933 duurder is dan verwarmen met gas. Als de elektriciteit gebruikt wordt voor het aandrijven van een warmtepomp met een COP van 4 dan is een warmtepomp weer wat gunstiger dan verwarmen met gas alleen heb je wel een hoge investering in de warmtepomp en de daarvoor benodigde vloerverwarming.

Adriaan Kragten
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

wanneer je de WP nodig hebt, bij buitentemperaturen <6°C haalt een lucht-water WP enkel een COP van 4 op papier.

Als het écht koud is, dan is een lucht-water WP een moneypit; tenzij je mag salderen maar dat is hier gedaan in BE.

Rond deze periode is mijn WP wel mijn dikke vriend, vanuit het energie-management krijgt ze commando om het buffervat met SWW te boosten alvorens de batterij wordt geladen, én ze maakt ook gebruik van onze eigen zonnestroom voor actieve koeling van de vloer.

De EV staat volledig geladen, het buffervat heet, en de vloer staat koel. Het voelt als een verwezelijking om comfortabel en werkelijk koolstof-vrij te wonen en rijden -een aantal maanden per jaar-. Ik zou bijna de buren vragen om met onze EV te rijden want ik heb teveel stroom (equivalent ~80km per dag) en zij verbranden nog olie om zicht te verplaatsen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

Mooi man! Aan energie geen tekort deze dagen inderdaad. De grote uitdaging blijft toch de winter.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

bedankt. Tegen deze winter wil ik de wkk klaar hebben, de sturing is net klaar en ik heb nu iemand voor de mechanica.
Of je nu voor of tegen gas bent, in de winter hebben we nog steeds fossiele energie nodig zolang seizons-opslag geen optie is; mijn insteek is om dit zo efficient en proper mogelijk te gaan doen met de wkk op aardgas (of groengas maar dan zit je weer in 't stramien van groene netstroom waar ik niet in mee wil).
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

Mooi zo. Niets doen is geen optie, tenzij je niets nodig hebt natuurlijk.
Zelf aangepaste motor voor aardgas?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

Opwekking met asynchrone motor of elektronika?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

pelletpower schreef: 09 jun 2021, 12:11 Opwekking met asynchrone motor of elektronika?
Ja, conversie naar gas gewoon met regelaar in de airbox. Ongeregelde PM alternator, moet gewoon 1500rpm draaien.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

Van Ian een accupakket over kunnen nemen. Omvormer 4 kVA en wat kabels erbij en hoppa. Overal stroom! Lachen is dat!
Nog ergens een Honda motortje gevonden, 24 V auto dyn erbij en nu kan er oversl opgeladen worden!
Ik heb alleen de indruk dat rendement van autodyn niet al te best is. Is dat met pm beter?
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Slooij »

weet ik niet 1500 rpm kan er ook een vrachtwagen dynamo gebruikt worden die zijn degelijk en makkelijk te verkrijgen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

de meeste auto's maken geen gebruik meer van een dynamo (DC generator), maar een alternator en regulator. De alternator maakt een 3F wisselspanning en de regulator is een gelijkrichter+shunt-regeling die het teveel aan spanning weg-dissipeert. Het rendement daarvan is uiteraard niet super.

Het grootste voordeel van een Pm generator is dat je geen magnetisatieverliezen hebt. Nadeel is dat de spanning en frequentie lineair verband houden met het toerental. dus op een vaste frequentie (50Hz) heb je een spanning die wat varieert tussen nullast en vollast ten gevolge van de ohmse verliezen in de statorwikkelingen. De Pm generator op de WKK is eigenlijk gelijkaardig van concept als de PM-generatoren die Adriaan en anderen gebruiken voor windturbines.

Met een generator is het zo goed als onmogelijk om goedkoper(en met minder CO2) stroom te produceren dan netstroom @25/30c/kWh. Dit kantelpunt wordt (ruimschoots) overschreden vanaf het moment dat je de thermische verliezen van de motor (70-75% van totale output) kan valoriseren. Dan versla je het energiesysteem zowel ecologisch als economisch.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie