Leem sponzen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted

Leem sponzen

Bericht door Oersted » 13 mar 2021, 20:36

Over de basislaag leem heb ik een toplaag Claytec Yosima gezet, kleur is wit met een beetje geel (GE-4).

De toplaag is droog, ik heb dit nu voor de 2de keer gesponst. Op de meeste plaatsen krijg ik het mooi glad. Er blijft echter zo een gele waas achter, van het wrijven met de spons.

Hoe krijg ik die waas weg?

Iemand een idee van de oorzaak? Is mijn water niet proper genoeg? Moet de spons natter of droger?
Ik kan eventueel een foto plaatsen, maar het is nu weer aan het drogen.

Wouter Gillis

Re: Leem sponzen

Bericht door Wouter Gillis » 15 mar 2021, 14:43

Bij mijn weten wordt enkel de basislaag gesponsd.
De finish niet meer, die lijkt me daar te dun voor, die wordt met een plamuurmes strak gezet. Zo is het hier gebeurd althans, maar er zijn mogelijks andere methodes.
groet
Wouter

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 16 mar 2021, 19:27

Licht bevochtigen kan in het hele proces (ondergrond, basislaag, finish) de eindlaag kun je hard en glad maken door zonodig iets te bevochtigen en dan te spanen. Daar heb je geen speciale finish voor nodig. Met natuurleem wordt het een stukje lastiger omdat de samenstelling - en de korrelafmetingen - nogal varieren. Ik denk dat Oersted de spons gebruikt om de muur glad te maken en dat er dan wat spons achterblijft...em de muur minder glad wordt. Beetje bevochtigen en dan glad spanen met een stuucmes met mooie afgeronde hoeken.
groet!

Ritsaert

Oersted

Bericht door Oersted » 18 mar 2021, 12:55

Ok, bedankt voor feedback.

Met een mes kreeg ik het mooi vlak aan het aanbrengen van de toplaag. Maar na het drogen had ik zeer veel kleine scheurtjes.
Is dit normaal, of komt dit omdat ik die laag te dik heb aangebracht? En hoe kan ik die het beste wegwerken?

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 19 mar 2021, 23:52

Scheurtjes ontstaan door krimp van het aandeel klei (lutum). Het lijkt er dus op dat je finish te hoog kleigehalte heeft.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie