Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

kockie schreef: 21 feb 2021, 22:48 Hier nog een Duits filmpje over een natronloog warmtedinges


Wat ik er van vind weet ik nog niet....
Net eens even bij Wikipedia gekeken wat natronloog nu eigenlijk is. Een ontzettend corrosief stofje en zeer gevaarlijk bij contact met de huid of de ogen. Dus alles waar het mee in contact komt moet van de beste kwaliteit roestvrij staal gemaakt zijn. Ik zou het niet in mijn huis willen hebben. Als je nagaat welke weerstand er al is bij bepaalde vloeistoffen die in de koelkast gebruikt worden dan geef ik dit systeem erg weinig kans.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Adriaan Kragten schreef: 21 feb 2021, 20:02 heb je 's winters nog steeds een behoorlijke hoeveelheid elektrische energie nodig
Exact. En de cop in de winter komt zelden boven de netverliezen uit als je gemeten onderzoeken er op naleest. Dit is geen oplossing voor het energieverbruik.
Adriaan Kragten schreef: 21 feb 2021, 20:02wat niet het geval is bij het systeem CESAR.
Daar hebben we geen data van. Volgens mij leveren de panelen in onregelmatige vorm aan het net en levert het net de gevraagde hoeveelheden in een ander kwaliteit aan de buffer. Waarom je dat dan 3 à 6 maanden voordat je de warmte nodig hebt zou doen ? Als je het net als buffer en uitmiddelaar gebruikt, al is het maar voor korte tijd, waarom zou je er dan ook nog een basaltbuffer en 3 à 6 maanden warmteverliezen tussenplaatsen ?
Adriaan Kragten schreef: 22 feb 2021, 12:31 natronloog nu eigenlijk is. Een ontzettend corrosief stofje
en wellicht belabberde rendementen, anders stonden ze wel in grote blokletters vooraan op de site en de filmpjes.
Ik neem aan dat je hetzelfde kan beamen voor de windmolens en de waan die daar rond heerst.
Hoe meer je je in de 'oplossingen' verdiept, des te meer wordt duidelijk dat we aan de vooravond van een groot probleem staan en niet aan de vooravond van een grote oplossing.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Gargouille schreef: 22 feb 2021, 09:28
benthuis schreef: 20 feb 2021, 19:34 Proceswater-kelder...
Hadden een ander doel in gedachten, maar aangezien we waarschijnlijk zomers willen gaan koelen (kas van 16*13*4m).
https://www.engineeringtoolbox.com/ener ... _1463.html
De tijdsgeest blijft hard trekken natuurlijk.
Ik zou er proberen weestand aan te bieden. Mega-kas, mega-buffer, mega-pv-installatie ...
Het lijkt me steeds verder af te drijven van keep it small.
Als je niet oppast zit je binnenkort ook met mega-afbetalingen en mega-afhankelijkheden.
De technologie lijkt voor jou te werken tijdens de planningsfase, maar bij de meesten die ik ken zijn de mensen achteraf de rest van hun leven voor de technologie aan het werken ...

G
Je hebt helaas gelijk. Ben bij dit project betrokken met het voorbehoud dat ik mag blijven roepen dat plantjes ook gewoon in de buitenlucht groeien onder invloed van zon en een drukke regen.

Groeien onder LED zie ik.maar beperkt redenen toe. Wel is het een poging om hiaten in de lokale voedselketen op te lossen. De kas doet dienst als stolp op een monument en er wordt lokaal voedsel verwerkt ondermeer uit reststromen...

Omdat er toch iets van techniek in gaat komen verken ik nu de grenzen. Stel nu dat de wateropslag zou werken, heb ik.liever dat we dat doen dan een goed old gasgestookte hallen verwarming.

Maaaaaaar, het is ook een ruwe kennismaking met de huidige realiteit. Stukje pand werd gesloopt. Puin afgevoerd. Over een maand komen er puin onder de kas vloer. Mijn. Opmerking dat de mobiele breker dan wel terplekke aan het werk kon werd weggelachen. Het zal allemaal wel....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 22 feb 2021, 17:45 Wel is het een poging om hiaten in de lokale voedselketen op te lossen.
Nederland had begin vorige eeuw een florerende voedselproductie met cold frames. Koude kassen, daarmee wordt het 'vers'seizoen al snel 8 maanden. En die andere 4 maanden is het toch ook mooi om een potje uit de voorraadkelder op te halen ? (google anders eens op: "platglas, eenruiters, lentse ramen ")
Zouden we in de komende corona-jaren trouwens nog veel horeca-activiteiten hebben in de winter ?

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ik weet, ik weet...
Het is juist het experiment om aan te tonen wat dit binnen een lokale voedselkring betekend.
Op potjes kan je niet leven als je niet aanvult met pietamientjes van bijvoorbeel bladgroenten.
Dus gaan we kijken hoe een rantsoen er uit kan zien... Met wat slimme-geit kijken of we in de onverwarmde kas toch kleine bladgroenten kunnen kweken (warmte uit compost/mest etc etc...)

Ik kan dit voor mezelf allemaal prima regelen. Voor veel mensen is lokaal voedsel al een stap. Dus denk dat we hier best wat mee gaan behalen.
We zitten op het terrein van een voormalige export slagerij. Erg leuk om hier te kunnen werken de eiwittransitie...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Woz »

Wij hebben al jaren een wekelijks groentepakket van een lokale biologische landbouwer.

1 hectare grond waar ongeveer 100 gezinnen kunnen van eten. Zou meer kunnen zijn maar de beperkende factor is tijd en energie van de landbouwer.
Een deel van de kweek, ongeveer 30% schat ik, gebeurd in koude serres.

Als betaling help ik hem met het uitwerken van zijn technische ideeën om het rendement te verhogen.
Dit met weinig budget, focus op eenvoud en zelf te onderhouden en te herstellen.

Dit gaat over manuele oprolhouders voor t-tape slangen, ombouw van een bemesterkarretje om over de bedden heen te kunnen rijden. Maar ook uitzoeken hoe een opensource gps-rtk systeem opgezet kan worden om heel precies te kunnen schoffelen (telkens dezelfde rijpaden gebruiken).
Nu bezig met ventilatieluiken voor de serres die van op afstand dmv sms bedient kunnen worden

Iedere keer ik een dingetje af heb komen er weer nieuwe ideeën bij op het todo-lijstje :)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Nice! Ongelooflijk hè wat de supermarkt een naar oord wordt als je het ook zo kunt krijgen...
1 hectare met 100 gezinnen... Das dan voor groente. Wil je een compleet pakket zal het meer zijn... Met een meer vegetarisch patroon kom je verder. Mijn voorbeeld: https://kattendorfer-hof.de/. Hier verdelen ze wat het land opbrengt. Zoveel liter.zuivel, je kan zelf kiezen: 10 liter meld of 1 kg kaas. Vlees, biefstuk of gehakt, je kan niet kiezen want er zit maar een bepaalde hoeveelheid van een soort aan 1 koe, dus eerlijk delen. Alles op vertrouwen.

D'r worden.mega stappen gezet door moderne market gardens. Slimme plantsystemen (ken je de paperpottransplanter, die DIY uitvoeren lijkt me gaaf!), goede kennis over bedbedbreedte, kasgebruik, etc... Vraag me af wat jullie met GPS doen? Het voorbeeld dat ik gezien heb (Pixelfarming) is er nog lang niet.

Maar goed, wat off topic zou ik zeggen. Een "verantwoord" verwarmde kas zie ik wel werken in een lokaal voedsel systeem. En dan zou zomer opslag een uitkomst zijn om dit minder energie intensief te maken....

Wat is ecologischer in de winter:een peer uit NL of een uit Chili.
Blijkt elkaar niet veel te doen. De verse peer van de boot of de koelcel peer uit Dronten.... Geen peer eten na september of stoofpeer... (Komen ook niet zonder energie in die pot)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Ik moet zeggen dat dat vertical farming toch ook potentieel heeft. Neemt veel minder land in waardoor de natuur meer ongemoeid kan worden gelaten, is ook niet zo heel energie intensief want planten hebben eigenlijk geen infrarood nodig maar vooral UV dat met LED's wordt afgegeven, het ganse jaar door, véél minder water nodig (die planten staan niet eens in aarde), veel minder (of zelfs geen) pesticiedes en herbicides nodig want ze staan in steriele omgeving, geen mislukte oogsten meer, minder eten dat moet worden weg gegooid door preciese oogsten en minder afwijkingen waar de klant op afknapt.

In de VS wordt dit al op grote schaal toegepast, hier in België zijn een gedeelte van de verse kruiden bij een grote supermarkt-keten reeds van lokale vertical farming.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

TLS, was dat de partij uit dit stuk: https://www.biojournaal.nl/article/9295 ... io-planet/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Neen, Colruyt groep ontwikkelt vanalles in eigen beheer, maar een andere supermarkt-keten koop reeds een aantal kruiden bij een belgische start-up. Ik weet niet of de info over wie en wat publiek werd gemaakt, sorry voor de vage info.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb nagegaan of ik meer informatie kon vinden over het systeem CESAR via het patent. Het patent is te vinden door bij Google eerst in te typen: "Europees patent 3130875". Daarna klik je bij de website: "data.epo.org" op het artikel: "EP3130875B1-EPO-European Patent Office" Je krijgt dan het patent en drukt daarin op "maximize". De beschrijving is 14 pagina's lang. De meest uitgebreide beschrijving is in het Engels maar er is ook een Duitse en een Franse samenvatting. Het patent beschrijft het gebruik als energiecentrale waarbij de elektrische energie omgezet wordt in warmte en waarbij later de warmte weer omgezet wordt in elektriciteit. Hierbij zijn de pijpen gevuld met zeer heet water of met stoom. De pijpen vormen zelf de geleiders voor de elektriciteit en er zijn dus geen aparte elektriciteitsleidingen.

De toepassing van het systeem voor verwarming van huizen zoals dat in Boekel toegepast gaat worden en waarbij er hete lucht door de pijpen loopt, wordt in het patent niet beschreven. Het patent werd verleend in juli 2018 en er staat niets in over de proefopstelling in Boskant. In het patent is dus niets te vinden over eventuele meetresultaten.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

ja ze menen het precies wel, voor een europees octrooi ben je al snel 20K kwijt, en dan nog de jaarlijkse instandhoudingskosten die stijgen met de tijd...
Dat zal niet gedekt zijn met eventuele subsidies. Respect voor deze ondernemers om hun radicaal idee te durven toetsen aan de praktijk.

Het is gebruikelijk om een idee te patenteren alvorens te investeren in de 'proof of concept' fase, vandaar dat er geen meetgegevens in staan waarschijnlijk.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Definitie Octrooi:
Een octrooi is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding. Een octrooi kan door de rechthebbende worden gebruikt als een monopolie op een bepaald stuk techniek.

Zou toch echt te gek worden als de derden die met deze exclusiviteit geviseerd worden daar ook nog via subsidies aan zouden bijdragen ? Dus neen , natuurlijk kan je voor het otrooirecht geen gemeenschapsgeld krijgen. Het heeft juist het privatiseren van ideeën als doel.

En met praktijktoetsen heeft het ook al helemaal niets te maken.
Er zijn meer octrooien op niet-werkende en niet-rendabele 'uitvindingen', dan op succesvolle concepten.
Door dit octrooi kunnen zelfs anderen verhinderd worden om het in de praktijk uit te testen.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Gargouille schreef: 23 feb 2021, 13:34 Zou toch echt te gek worden als de derden die met deze exclusiviteit geviseerd worden daar ook nog via subsidies aan zouden bijdragen ? Dus neen , natuurlijk kan je voor het otrooirecht geen gemeenschapsgeld krijgen. Het heeft juist het privatiseren van ideeën als doel.
G
Daar klopt werkelijk niks van. Er worden wel degelijk subsidies uitgereikt voor octrooien, dit als stimulatie van de lokale economie. Innovatiesteun wordt uitgereikt om voltijdse banen te creëren in eigen regio. Zonder systemen als octrooirecht zouden belgische of nederlandse innovaties meteen overgenomen worden door multinationals of Chinese bedrijven eens het concept van de grond komt. Eén van de criteria voor het toekennen van innovatiesteun is de return op de toegekende subsidie. Dit moet een veelvoud zijn (tip: méér dan 10 keer) van de steun die terugkeert in de vorm van van lokale tewerkstelling, en dit binnen 5-7 jaar.

Ik weet dat technologie hier niet hoog staat aangeschreven, maar een economie draait om méér dan eieren tegen aardappelen ruilen met je buur.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

"Steun voor innovatie" gaat dan vaak over steun aan onderzoek of steun aan implementaties. Onder voorwaarden van bijvoorbeeld X aantal jobs, X jaar onderzoek (met betaalde onderzoekers, bijvoorbeeld beurzen voor doctoraatstudenten binnen dit onderzoek).
Dat is hier allemaal duidelijk het geval niet.

Weinig te maken met economie of aardappelen ruilen.
Dit octrooi kan elk moment aan een multinational verkocht worden door de privé-eigenaar.
Dat is wellicht ook het hele opzet van het vage buzz-geval waar dit forum nog eens een duit in het zakje doet.

G
Plaats reactie