Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 19 feb 2021, 08:25 het technologische afkraak-forum. Alles bij het oude laten, dat zal het beste zijn. :evil:
Hoezo "afkraak"? En hoezo alles bij het oude?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door remco d »

Even terug bij het begin onderwerp want laten we eerlijk zijn, als er een manier is om de warmte (pfff hitte afgelopen paar jaar) te bewaren voor verwarming in de winter dan is dit natuurlijk wel de moeite waard. Maar is dit niet exact hoe zo'n warmtepomp met boringen werkt? alleen dan zonder de isolatie en de massa in basalt? koeling in de zomer (is opwarming van je bron?) gebruiken voor verwarming in de winter.

Over ambtenaren en subsidies wil ik niet teveel nadenken. Dat zijn twee dingen waar er zo min mogelijk van horen te zijn.

mvg Remco
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door dormos »

Ik lees dat de energetische/ecologische/economische onderbouwing niet online vindbaar is.
Een aantal lieden hier gaat er dan maar meteen vanuit dat die er dus ook wel niets als zijn en dat het nooit kan werken.
Lijkt me net zo voorbarig als er vanuit gaan dat het helemaal super is, maar beiden zijn dus gebaseerd aannames vanuit het eigen perspectief.

Voorbeeld is de aanname dat de isolatie van het systeem beter in de huizen gestopt zou kunnen worden. Wie zegt er dat die huizen al niet super geisloeerd zijn? Ondanks dat zul je altijd verwarmingnodig hebben, en niet iedereen wil hout stoken in een massakachel. Dan zou dit toch een prima manier kunnen zijn om in de warmtebehoefte te voorzien.

Wat is dan de heilge graal? Iedereen in een plaggenhut van 10m2, lekker ecologisch en makkelijk warm te houden met een klein kacheltje?
Varkens en koeien er bij in net als vroeger voor de warmte? Koemest tot briketten kleien en opstoken?
Het feit dat jezelf ver wil gaan in het inleveren van modern comfort is helemaal prima, maar om jezelf dan op te stellen als een verhevene die alles neersabelt wat mensen die "nog niet zover zijn" opperen werkt contraproductief. Doe lekker je ding, laat zien dat hoe jij het doet ook een optie is en probeer mensen zo mee te krijgen. Preken en afkatten heeft nog nooit iemand over de streep getrokken.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

dormos schreef: 19 feb 2021, 15:43 Ik lees dat de energetische/ecologische/economische onderbouwing niet online vindbaar is.
Een aantal lieden hier gaat er dan maar meteen vanuit dat die er dus ook wel niets als zijn en dat het nooit kan werken.
Nou draai het maar lekker om.
Degene die het bouwen, verkopen en op deze site promoten hebben een stelling te bewijzen. Niet de lieden die er vragen bij hebben.
dormos schreef: 19 feb 2021, 15:43beiden zijn dus gebaseerd aannames vanuit het eigen perspectief
Niks aannames. De ene partij beweert dat het werkt, maar geeft de data niet.
De andere partij vraagt de data.
dormos schreef: 19 feb 2021, 15:43Wie zegt er dat die huizen al niet super geisloeerd zijn?
Ze zullen voor ze allemaal af zijn twéé centrale CV-systemen hebben: één op gas en één op PV-basaltbuffer.
Daarnaast staan er op de website ook nog massakachels van Sjang van Daal ingepland.
Al ooit een PH gezien met zoveel verwarmingssystemen ?
Wat is dan de heilge graal? Iedereen in een plaggenhut van 10m2, lekker ecologisch en makkelijk warm te houden met een klein kacheltje?
Dus als mensen vragen naar data van de "grote technologische vernieuwing", dan is dat meteen goed om de vragenstellers weer naar het plaggenhutje te katapulteren ? En jij, de framer van dienst, bent hier zeker volgens jezelf de 'neutrale' waarnemer ?
dormos schreef: 19 feb 2021, 15:43 Preken en afkatten heeft nog nooit iemand over de streep getrokken.
Welke streep ?

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Preken en afkatten heeft nog nooit iemand over de streep getrokken.
Nee, dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb de desbetreffende man nog helemaal niet gesproken...

Dan zal ik maar met cijfers komen... Niemand doet dat..
Screenshot_20210219-161603_Samsung Internet.jpg
1 meter dikke steenwol heeft een lambda van 0.035.
Het warmteverlies bedraagt dan per m2: 0.0347 watt/graad

Stel dat het naar 500 graden opgewarmd wordt, en het is buiten 0 graden, is het warmteverlies 17,35 watt per m2.

Een zeecontainer is 6 x 2,5 x 2,5 = 72 m2

17.35 x 72m2 = 1258 watt.

Ik moet er wel bij vermelden dat dat natuurlijk steeds minder wordt, naarmate hij leger wordt/is.

1,258 kW x 24 uur = circa 30 kWh verlies per dag...

Nu mogen jullie weer schreeuwen, ik zal objectief blijven :lol:
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Laten we zeggen dat ik zo'n subsidiedossier ook van dichtbij heb meegemaakt, en ik wil er toch bij vermelden dat zo'n dossier technisch goed gestoffeerd moet zijn om door een panel van experts een positief advies te mogen ontvangen, bovendien moet de commerciële haalbaarheid en impact op eigen economie na ontwikkeling ook worden aangetoond. En na toekenning van de subsidies worden deze ook niet als een blanco check gegeven, deze hangen vast aan tussentijdse deliverables.

Er gaat inderdaad heel veel geld naar onderzoek in cleantech, maar dat ermee gestrooid zou worden ben ik toch geneigd te ontkennen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 19 feb 2021, 16:28
Preken en afkatten heeft nog nooit iemand over de streep getrokken.
Nee, dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb de desbetreffende man nog helemaal niet gesproken...

Dan zal ik maar met cijfers komen... Niemand doet dat..

Screenshot_20210219-161603_Samsung Internet.jpg

1 meter dikke steenwol heeft een lambda van 0.035.
Het warmteverlies bedraagt dan per m2: 0.0347 watt/graad

Stel dat het naar 500 graden opgewarmd wordt, en het is buiten 0 graden, is het warmteverlies 17,35 watt per m2.

Een zeecontainer is 6 x 2,5 x 2,5 = 72 m2

17.35 x 72m2 = 1258 watt.

Ik moet er wel bij vermelden dat dat natuurlijk steeds minder wordt, naarmate hij leger wordt/is.

1,258 kW x 24 uur = circa 30 kWh verlies per dag...

Nu mogen jullie weer schreeuwen, ik zal objectief blijven :lol:
Wie zegt dat er steenwol wordt gebruikt? Misschien wel vacuumplaten met een lambda van 0.007, of nog iets beter? Met vacuumplaten vermogenverlies slechts 251W of 6kWh per dag.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door remco d »

Ramon schreef: 19 feb 2021, 16:28
Preken en afkatten heeft nog nooit iemand over de streep getrokken.
Nee, dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb de desbetreffende man nog helemaal niet gesproken...

Dan zal ik maar met cijfers komen... Niemand doet dat..

1 meter dikke steenwol heeft een lambda van 0.035.
Het warmteverlies bedraagt dan per m2: 0.0347 watt/graad

Stel dat het naar 500 graden opgewarmd wordt, en het is buiten 0 graden, is het warmteverlies 17,35 watt per m2.

Een zeecontainer is 6 x 2,5 x 2,5 = 72 m2

17.35 x 72m2 = 1258 watt.

Ik moet er wel bij vermelden dat dat natuurlijk steeds minder wordt, naarmate hij leger wordt/is.

1,258 kW x 24 uur = circa 30 kWh verlies per dag...

Nu mogen jullie weer schreeuwen, ik zal objectief blijven :lol:
Die massa bouw je je huis toch omheen? 1250watt is dan geen verlies meer maar verwarming.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef:Nu mogen jullie weer schreeuwen, ik zal objectief blijven :lol:
Je berekent het volume ipv de buitenafmeting.

De Rsi moet basalt-isolatie zijn, niet die van lucht-isolatie.
Voor een een ingegraven buffer wordt de Rse isolatie-aarde (ipv isolatie-lucht) en die is afhankelijk van de vochtigheid van de omliggende aarde.
Zowel voor de boven-en ondergrondse plaatsingsvariant moet de Rse sowieso aangepast voor contact met de grond. Maar ook in hoge mate voor de onderbrekingen van de draagstructuur. (hier cellenbeton) Hier zal het grootste deel van de warmte ontsnappen.

Natuurlijk ook de plaatsing. Op de foto's van het zelfbouwproject is de isolatie niet geweldig geplaatst. De isolatie is ook helemaal niet de beweerde 1m dik. Eerder iets van 60-70 cm.

Bepalend voor het rendement is ook hoe goed de basalt contact maakt met de wisselaar. Het is hier basalt-split. Dit zowel voor het elektrisch hitte-element als de luchtwisselaar die terug onttrekt. Veel kans dat de basalt vlak rond de electrische elementen loeiheet wordt, maar wat verderop al heel wat minder (conductie doorheen basaltsplit ???). Dan kan je de hele massa nooit tot 500°C opwarmen.
Idem voor het onttrekken van warmte. Als het rond de luchtbuizen snel afkoelt, zal het potentieel vermogen vooral afhangen van hoe snel de warmte doorheen het basaltsplit zich verspreidt. Niet zo erg fantastisch vermoed ik vermits er nog 3 waterbuffers tussengeplaatst worden, wellicht om de warmte continu uit het basalt te verpompen (omdat het niet sneller gaat en dus niet vraaggebonden kan werken).
De 3 tussenliggende waterbuffers die de pieken dan moeten opvangen hebben natuurlijk ook weer warmteverliezen. Idem voor de vele meters leidingen, pompen en warmtewisselaars tussen dit alles...

Mais, à part ça, Madame la Marquise
Tout va très bien, tout va très bien

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 19 feb 2021, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door remco d »

Gargouille schreef: 19 feb 2021, 16:47 Je berekent het volume ipv de buitenafmeting.

G
Dacht ik ook maar de uitkomst klopt wel, de berekening is een tikfout in geslopen. 37.5kuub is het volume.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 19 feb 2021, 16:45 Wie zegt dat er steenwol wordt gebruikt?
Dus je hebt het zelf nog niet eens bekeken ? Ze gebruiken steenwol in het proefproject. Steenwol en foamglasgranulaat in het ecodorp.
Misschien wel vacuumplaten met een lambda van 0.007, of nog iets beter? Met vacuumplaten vermogenverlies slechts 251W of 6kWh per dag.
Ja die moet jij bij jouw basaltproject er maar insteken. Dan garandeer ik je dat de volledige 40m³ basalt dezelfde dag nog ontladen is.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

neen, als ik elk project moet bekijken wat op internet staat moet ik extra personeel aanwerven. Het concept van warmte opslaan in de zomer om vervolgens in de winter te gebruiken is niet nieuw en velen hebben al een poging gewaagd. Ik wens ze succes.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Ja tijd hebben technologiekopers vaak ook niet. Zou er een verband zijn ?

G
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Woz »

Mijn mening: als je dergelijke investeringen wil doen dan moet het gaan om echte no-brainers qua resultaat.
Veel geld uitgeven om dan te zien dat het maar een beetje beter is dan het alternatief vind ik niet zinvol.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Je berekent het volume ipv de buitenafmeting.
Wat is het volume volgens jou dan?
En het oppervlak?
Plaats reactie