Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Gisteren ontving ik een brief van de gemeente Meierijstad over het plan Transitievisie Warmte waarin aangekondigd wordt dat de gemeente 2021 gaat gebruiken om uit te zoeken hoe iedereen voor 2050 van het gas afgesloten gaat worden. De eerste werkelijke afsluitingen zullen pas over ongeveer 10 jaar plaatsvinden maar het gaat een keer gebeuren. Men geeft over dit onderwerp al informatie op de website van de gemeente. Daar staat ook hoe men dit denkt te gaan doen. Er worden drie opties gegeven, aansluiting op een warmtenet, elektrisch middels een warmtepomp en met groen gas. Maar een aantal voor de hand liggende andere opties worden helemaal niet genoemd.

Een paar honderd jaar geleden was er nog helemaal geen fossiele brandstof en toen had men eigenlijk maar drie opties om het in de winter voldoende warm te houden. De eerste was om de eigen lichamelijke warmte vast te houden door dikke lagen kleding te dragen. De tweede was om te zorgen dat de huizen weinig warmte verloren door dikke muren en kleine ramen te gebruiken. De derde was het stoken van hout. Naar de eerste optie keren we niet graag terug, ook omdat men daar vroeger vaak bont voor gebruikte. De tweede optie is de afgelopen tijd zeer sterk verbeterd vooral door spouwmuurisolatie en dubbel glas. De derde optie staat momenteel in een slecht dagligt met name vanwege de hinder die men in woonwijken heeft van de rook uit iemand anders open haard en vanwege de uitstoot van grote houtcentrales.

Zelf stook ik gedeeltelijk op gas en gedeeltelijk op hout. Ik heb een zeer groot perceel van 1,5 ha waarop wij 40 jaar geleden langs de randen bomen geplant hebben waarvan er geregeld enkele omwaaien. Wij stoken nu al jaren op hout van onze eigen omgewaaide bomen. Hout is tenslotte geconcentreerde zonneenergie en ik heb daar geen probleem mee ook omdat wij in de directe omgeving geen buren hebben die last zouden kunnen hebben van het beetje rook dat vrijkomt als de kachel aangestoken wordt. Ik vind daarom dat de gemeente het stoken van hout voor mensen uit het buitengebied ook mee moet nemen als optie.

Het groot inzetten op warmtepompen en het aanleggen van zonnepanelen op ieders dak is ook discutabel. De warmtebehoefte is het grootst in de winter maar de opbrengst van zonnepanelen is het grootst in de zomer. Je bespaart in de zomer wel op fossiele brandstof maar je zult deze in de winter toch moeten verstoken om de centrales aan de gang te houden. Het lukt ons nooit om voldoende windmolens te plaatsen om ook in de winter 100 % duurzame energie op te wekken. Windenergie loopt wat dat betreft wel beter in de pas met de warmtehoefte maar windenergie wordt ook niet door de gemeente genoemd als optie.

De meest voor de hand liggende optie, namelijk dat warmte uit de zomer opgeslagen wordt voor de winter, wordt ook niet genoemd. Toch wordt hier in het gehucht Boskant waar ik woon zelfs al onderzoek naar gedaan. Dit is het project Cesar in de Gasthuishoeve waarbij warmte bij een hoge temperatuur opgeslagen wordt in bazaltblokken. Ik vind dat dit concept het waard is om in de komende jaren ontwikkeld te worden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Van het gas af

Bericht door Ramon »

Ik persoonlijk denk dat zon en wind energie in de zomer omgezet kan worden in waterstof(gas). Dat kun je weer gebruiken in de winter. Maarja, wel met de nodige veilighefen mbt brandgevaarlijkheid.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Van het gas af

Bericht door fireblade »

ik denk dat ieder voor zich moet bepalen hoe je anders dan op gas je huis moet gaan verwarmen. Zeker in de buitengebieden gaat dat nog wel en dingetje worden. Door de uitgestrektheid en weinig woningen zijn de elektrakabels totaal niet berekend op een grote stroomafname/teruglevering. En is een warmtenet ook daar geen optie vanwege de grote afstanden en weinig aansluitingen. Het aardgas vervangen door groen gas is wellicht de meest aantrekkelijke optie, omdat je dit kan combineren met houtstook. Wij doen dit al jaren zo, en weten zo de gasrekening aanzienlijk te reduceren. Gezien alle komende ontwikkelingen en plannen gaan wij ook (nog) niet van het gas af. En houden ook ons stroomverbruik binnen de perken, ook doordat onze aansluiting onvoldoende capaciteit heeft voor een warmtepomp oid. Ik snap dat we van ons Nederlandse gas af willen vanwege de bevingsellende, maar import is ook een optie. En geeft ons meer tijd voor alternatieven. Overheden gaan nu paniekvoetbal spelen zonder een landelijke strategie, waarbij iedere gemeente/provincie maar wat aanmoddert. En er is nauwelijks betrokkenheid van de inwoners, die alleen geconfronteerd worden met zonneparken en windmolens, waarvan de stroom ook grotendeels naar datacentra of andere grootverbruikers gaat, zonder dat het resulteert in een lagere stroomprijs. Ook mankeert er het nodige aan subsidieregelingen om je woning te isoleren, je moet 2 vormen van isolatie gelijk uitvoeren en betalen, waarna dan subsidie aangevraagd kan worden, maar als de pot leeg is heb je pech. Voor veel mensen is 2 isolatievormen tegelijk een te grote financiële belasting. En is er een enorm verschil met de subsidies die ondernemers/ontwikkelaars krijgen toebedeeld, er is geen plafond hierin en er is een veelvoud aan regelingen die naast elkaar bestaan. Op deze manier creëer je geen draagvlak hiervoor en is de energietransitie gedoemd te mislukken.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Van het gas af

Bericht door Woz »

Ik heb daar de laatste tijd ook wel wat over nagedacht.

Ik denk dan zelf aan een kleine compacte rijwoning in een stedelijke omgeving. Inderdaad met kleine maar wel hoge ramen voor voldoende lichtinval.
En ook met aandacht voor compartimentering, net zoals het vroeger werd gedaan.

Je kan het ook wat breder bekijken en een huis ontwerpen waarin bewegen gestimuleerd wordt. Door lichaamsbeweging krijg je warm en het is ook gezonder.
Denk bijvoorbeeld aan tafels waar je rechtstaand kan aan werken, of zelfs de trap vervangen door een klimtouw of touwladder.

Of voor het regenwater een manuele pomp waarbij je dagelijks een drukvat met water moet volpompen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Van het gas af

Bericht door kockie »

Ik vind het zo jammer dat het lijkt of er totaal voorbij wordt gegaan aan de trias energetica. Ik denk dat er heel veel te halen is met beter isoleren van huizen. Of dat met subsidie moet? Het verdient zichzelf volgens mij wel snel terug. Ik zit zelf ook nog na te denken om mijn huis beter te isoleren. "Terugverdientijd" zal erg lang zijn, gezien het feit dat ik nu met hout stook, maar ik denk wel dat het comfort flink toe gaat nemen en het goede gevoel ook. Ik zou wel minder willen stoken om het huis warm te houden. Ben nu flink aan het zoeken hoe ik dat veilig kan doen... Van het gas af ben ik al een paar jaar....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

amai, dat is zeer verontrustend dat jullie in nederland echt worden afgesloten van gas. Plannen jullie ook een nucleaire uitstap?
Verwarmen zal bijzonder kostelijk worden als de stroom voor de warmtepomp niet langer kan gesaldeerd worden zoals hier nu in België het geval is. Bij deze temperaturen slikt m'n warmtepomp bijna 10 euro per dag; nieuwbouw woning met balans-ventilatie....
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb net een filmpje van de gemeente Meierijstad op Youtube zitten bekijken over een vragenuurtje dat vorige week gehouden is. Het lijkt wel of men nog totaal niet door heeft dat als je werkelijk co2 reductie wilt realiseren dat je de energie die voorheen met gas opgewekt werd nu duurzaam (of met kerncentrales) moet gaan opwekken. Daar zijn dus veel grote installaties of zeer veel kleine installaties en een veel zwaarder elektriciteitnet voor nodig als het merendeel met warmtepompen gaat gebeuren en men overgaat op elektrisch rijden. Men noemt ook een warmtenet als alternatief maar gaat er niet op in hoe de warmte in dat net dan opgewekt wordt. Ook groen gas borrelt niet zo maar vanzelf op uit de bodem. Zelfs als iedereen zonnepanelen op zijn dak legt of een windmolen aanschaft dan zal een groot gedeelte van de opgewekte energie niet samenvallen met de warmtebehoefte die het hoogst is in de winter en dan nog met name 's avonds als er geen zon is en de wind vaak weer is gaan liggen. Met hout dat je het gehele jaar door verzamelt heb je een buffer waar je uit kunt putten als je het nodig hebt. We moeten er voor waken dat niet straks iedereen van het gas af is maar dat dan een groot gedeelte van de piekbelasting in de winter toch weer met fossiele brandstof wordt opgewekt.

Hout wordt afgewezen vanwege de uitstoot van fijnstof. Hierbij meet men met twee maten. De overheid heeft zelf recentelijk een aantal grote houtcentrales aangelegd en de helft van onze duurzame elektriciteit wordt door verbranding opgewekt. Dat je in een woonwijk niet iedereen op hout kunt laten stoken dat snap ik maar in het buitengebied is de overlast verwaarloosbaar. Door de verwaarlozing van onze bossen ligt daar zeer veel dood hout en door de toenemende droogte hebben we vorig jaar een aantal zeer grote bosbranden gehad. De hoeveelheid fijnstof die daarbij is vrijgekomen is ook veel groter dan die van de particuliere houtstook. Als je iedereen vrij in de bossen dood hout laat sprokkelen dan pak je twee problemen tegelijk aan.

Ik heb me afgevraagd of windenergie in het buitengebied een acceptabele optie voor zonnepanelen zou kunnen zijn omdat de energieopbrengst veel beter in de pas loopt met de warmtebehoefte dan bij gebruik van zonnepanelen. Je zult alleen een behoorlijk grote molen nodig hebben om substantieel te kunnen bijdragen. Ik schat dat je voor Brabant wel een molen van 18 m hoog met een rotordiameter van 8 m nodig hebt. Maar momenteel krijg je niet zo maar een vergunning om een dergelijke molen te plaatsen. Windenergie is mijn vak en misschien zoek ik nog wel eens uit wat voor molen je nodig hebt om efficient warmte mee op te wekken. Misschien is het wel mogelijk om een warmtebuffer aan te leggen waar je bij windstilte een paar dagen mee kunt overbruggen. Maar ik ga hem niet meer bouwen en het wordt toch alleen financieel haalbaar als de molens professioneel door een bedrijf in serie gebouwd worden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Van het gas af

Bericht door Ramon »

Verwarmen zal bijzonder kostelijk worden
Dat betekend in het Nederlands toch echt iets HEEL anders :lol:
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

??
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Van het gas af

Bericht door Ramon »

Kostelijk = heerlijk
Screenshot_20210115-093647_Samsung Internet.jpg
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Adriaan Kragten schreef: 14 jan 2021, 23:10 Hout wordt afgewezen vanwege de uitstoot van fijnstof. Hierbij meet men met twee maten. De overheid heeft zelf recentelijk een aantal grote houtcentrales aangelegd...
Ook wordt hier straks rücksichtslos te werk gegaan ben ik bang. Door gebrek aan kennis van de materie houtskool=rotzooi=verbieden.
Zonder alternatieven zou ik graag zien dat er selectief gekeken wordt naar efficiëntie en uitstoot. In Dld komt herr Schornsteinmeister achter in je kachel kijken en geeft feedback over stoken etc... Rommel wordt afkeurd!

Commercie kleurt een vertekend plaatje... Wat ze graag verkopen wordt afgeschilderd als dé oplossing. Zo eindigen we niet met een echte oplossing, maar met dat wat het meest heeft opgeleverd voor de handel.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Van het gas af

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb het nieuwe rapport KD 709 geschreven getiteld: "Opwekking van warmte met een windmolen in het buitengebied". Meer informatie over dit rapport wordt gegeven onder het menu Windenergie.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Van het gas af

Bericht door hobbes »

Ach 10 jaar duurt nog lang en wie weet wat voor baanbrekende technieken er dan zijn? men belooft ons als consument van alles, eerst maar eens zien en dan pas geloven. men is nu al met de 2e generatie warmtepompen bezig ( de HR) dus als u 1,5 jaar terug voor grof geld een warmtepomp had gekocht is die nu al achterhaald...

In de Wieringermeer wordt een waterstofmolen gebouwd en in België zijn ze in samenwerking met Toyota bezig met waterstof panelen> Deze technieken maken het mogelijk om de stap van de benodigde elektriciteit over te slaan.

Waterstof op zich is een lastig gas om op te slaan en te gebruiken maar er zijn ook mengsels mogelijk, ook daar wordt onderzoek naar gedaan dus de race is nog lang niet gelopen.

Ook de accu techniek gaat stilletjes vooruit , zolang de salderings regeling nog niet wordt geschrapt is een thuisaccu financieel nog niet zo interessant, zodra deze regeling verdwijnt komt de markt zeer snel met deze accu's.

Overigens vindt ik het wel goed dat de gemeente aan het nadenken is en aan de bevolking aan het vragen is, hoe dan de energievraag op te lossen. Alles heeft ook te maken met de energieprijs en de kostten van installatie. Ik ken al een paar mensen die op huisbrandolie zijn gaan stoken.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

Hier in België is het gedaan met salderen. Onze energie-waakhond 'VREG' had een klacht over deze regeling bij het grondwettelijk hof neergelegd als zou de saldering ongelijkheid creëren tussen eigenaars van Pv panelen en diegene zonder zo'n installatie. ALLES WORDT ZOMAAR TERUG GEDRAAID, zelfs eigenaars die reeds 10j of langer een installatie hebben verliezen deze gunstmaatregel. De opslagmarkt in Belgie start met een knal, maar bij velen heerst nu een wrang gevoel over deze gang van zaken en hernieuwbare energie in het algemeen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Van het gas af

Bericht door JantjeV8 »

En trekken nu veel pv-eigenaren de stekker er uit?
Plaats reactie