Fröling FHG 3000 turbo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Het expansie vat:

Ik heb dus de gas cv ketel in het huis op de begane grond hangen. Het hoogste te verwarmen punt (hoogste radiator) is op de eerste verdieping. 3 a 4 meter hoger dan de cv ketel. Hier hangt een expansievat met 1bar voordruk, door installateur geïnstalleerd. Dit was al toen wij het huis kochten.

Mijn houtvergas installatie met buffervat (2000 liter) staat 10 meter verder in de schuur, ook op de begane grond.

Beide systemen verlangen een druk tussen de 0,8 en 2,5 bar

Ik dacht mijn koude cv systeem op 1,5 bar af te vullen. Lager kan ook. (Tussen de 0,8 en 2,5bar)

Welke voordruk dien ik te hanteren Op mijn expansievat? (Vaten)

Op de meeste plaatsen waar ik zoek vindt ik overal 0,5 bar.

https://www.verwarminginfo.nl/cv-ketel/expansievat

En hier staat weer wat anders:

https://www.econo.nl/Bereken/4057?Param ... am7=191,29
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

Als u het systeem gevuld hebt tot 1,5 bar, en uw voordruk in het 200 L expansievat is slechts 0,5 bar, dan bent u al 80 L expansievolume kwijt en rest er nog 120 L lucht .

Het expansievat op het verdiep die 4 meter hoger staat mag op 1 bar blijven , onder het vat staat 4 meter water die ook voor 0,4 bar extra zorgt tot het laagste punt . Elke meter extra hoogte geeft 100 grammen extra druk .
Horizontale afstanden geven geen extra druk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Even voor de duidelijkheid.

Alles staat op de begane grond.

Alleen staan er 4 radiatoren op de eerste verdieping.

De bestaande cv ketel met het bijbehorende expansie vat (wat er naast hangt) staan ook op de begane grond. Het expansievat hier stond al op 1 bar.

Dit alles is bestaand en was zo al geïnstalleerd toen wij het huis kochten.

Ik ga hier nu een houtvergasser met buffervat (2000 liter) aan toevoegen, ook op de begane grond 10 meter verderop in de schuur.

Wat moet de juiste voordruk dan zijn, zowel van de houtvergasser als ook van de cv?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

Allebei op 1,5 bar . ( dacht eventjes dat het kleine vaatje op 4m stond , niet dus )
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Haal je deze informatie nu uit de berekening die econo toe past?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

Logica en fysica .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Wil je dit toelichten.

Als ik de gebruikelijke installateurs methode gebruik, dus de klassieke methode. Dan kijkt men bij de voordruk enkel naar de statische hoogte.

0 tot 5 meter = 0,5bar voordruk
5 tot 10 meter = 1 bar voordruk

Dit zijn tevens de gebruikelijke uitvoeringen die men in de sanitair handen gebruikt.

https://flamcogroup.com/media/files/cal ... page_1.pdf
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

U wenst een werkdruk van 1,5 bar ter hoogte van de verwarmingsketel, waarom zou je het expansievat vooraf al gedeeltelijk vullen met water opdat het dezelfde druk als de werkdruk zou krijgen ? Want dit is wat er gebeurt als de voordruk te laag of lager is .
Zoals ik u al voorgerekend heb ben je van je 200 L expansievat al 80 L kwijt ( 0,5 bar voordruk en 1,5 bar werkdruk ). Dus bijna 50 % .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

LeaD schreef: 13 jan 2021, 21:02 U wenst een werkdruk van 1,5 bar ter hoogte van de verwarmingsketel, waarom zou je het expansievat vooraf al gedeeltelijk vullen met water opdat het dezelfde druk als de werkdruk zou krijgen ? Want dit is wat er gebeurt als de voordruk te laag of lager is .
Zoals ik u al voorgerekend heb ben je van je 200 L expansievat al 80 L kwijt ( 0,5 bar voordruk en 1,5 bar werkdruk ). Dus bijna 50 % .
Bedankt voor u toelichting.

Maar is het niet wenselijk om een beetje waterreserve in het expansievat te hebben? Ik zou ook bv. een voordruk van 1 bar kunnen nemen en een werkdruk van 1,5 bar.

De werkdruk van de ketel mag trouwens ergens tussen de 0,8bar en 2,5bar zitten dacht ik.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Kofi1 »

Dan wil je de druk in de expansievaten 0,8 bar hebben. Je heb niets aan het watervolume wat daar onder de o,8 bar nog in zit (gas ketel druk te laag) en het meeste expansie volume zit bij de lage drukverschillen wegens PxV = constant.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Dus eigenlijk, voordruk en systeemdruk zo dicht mogelijk bij elkaar.

Dan kan ik ze ook beide op 1bar zetten. Heb ik het meeste expansie volume toch?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

1 bar voordruk werkt, 0,5 ook. De meningen zijn nogal verdeeld :) .
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

jgroot schreef: 13 jan 2021, 22:56 1 bar voordruk werkt, 0,5 ook. De meningen zijn nogal verdeeld :) .
De meningen zijn inderdaad verdeeld, zoals met zoveel dingen. Maar dat is helemaal niet erg natuurlijk.

Ik snap de stellingen en de theorieën waar men hierover spreekt wel.

Als je flamco en expansie google kom je ook mooie voorbeelden tegen.

Maar inderdaad, mijn conclusie is ook 0,5 werkt 1,0 ook. Afhankelijk van de systeemdruk heeft de 1 wat meer watervolume in het expansievat dan de ander.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

@Kofi1, waarom dan 0,8 bar dan ? Voor je het weet staat je systeem te koken, vooral in de ciruculatiepomp aan de aanzuigzijde ( cavitatie ) .

@ jgroot , en dan zou 0 bar als limiet ook nog werken zeker, dan heb je gewoon een gevulde buis en geen expansie meer .

Nogmaals een paar voorbeelden;
Expansievolume nodig : 200 L ( omdat de buffer 2000 L is en daar 10% van genomen ) .
Bedrijfsdruk 1,5 bar .

Met een voordruk van 0,5 bar gaat er al 80 L water in uw expansievat zitten, heb je nog 120 L expansieruimte over , de rest is al gevuld met water .

Met een voordruk van 1 bar gaat er 40 L water in uw expansievat zitten , heb je nog 160 L ter expansie over .

Met een voordruk van 1,5 bar gaat er 0 L water in uw expansievat zitten , heb je nog 200 L ter expansie over .

Stel het vat is leeg en je hebt nog een heel klein beetje lucht in het expansievat zitten ;
Met een voordruk van 0,1 bar gaat er 112 L water in uw expansievat zitten en heb je nog 88 L ter expansie over .

( En voor de p V = Constante dien je met absolute drukken te rekenen hé . )
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

LeaD schreef: 13 jan 2021, 23:16 @Kofi1, waarom dan 0,8 bar dan ? Voor je het weet staat je systeem te koken, vooral in de ciruculatiepomp aan de aanzuigzijde ( cavitatie ) .

@ jgroot , en dan zou 0 bar als limiet ook nog werken zeker, dan heb je gewoon een gevulde buis en geen expansie meer .

Nogmaals een paar voorbeelden;
Expansievolume nodig : 200 L ( omdat de buffer 2000 L is en daar 10% van genomen ) .
Bedrijfsdruk 1,5 bar .

Met een voordruk van 0,5 bar gaat er al 80 L water in uw expansievat zitten, heb je nog 120 L expansieruimte over , de rest is al gevuld met water .

Met een voordruk van 1 bar gaat er 40 L water in uw expansievat zitten , heb je nog 160 L ter expansie over .

Met een voordruk van 1,5 bar gaat er 0 L water in uw expansievat zitten , heb je nog 200 L ter expansie over .

Stel het vat is leeg en je hebt nog een heel klein beetje lucht in het expansievat zitten ;
Met een voordruk van 0,1 bar gaat er 112 L water in uw expansievat zitten en heb je nog 88 L ter expansie over .

( En voor de p V = Constante dien je met absolute drukken te rekenen hé . )
Nee 0 bar werkt niet. Ik zeg alleen dat in zijn situatie je met beide varianten niet zoveel kwaad kan doen. En de vuldruk pas je dan aan op
het gekozen vat.

@Rob; Ik heb ook het document van Flamco aangehouden. Ik denk dat je inmiddels voldoende antwoorden hebt om een keuze te maken :D .
Plaats reactie