Petroleum, gas, elektrisch

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door Ries van Herwaarden »

Hallo,

Graag wil ik een extra stand-alone kacheltje aanschaffen om kleinere ruimtes hier in huis te verwarmen. Bijvoorbeeld de garage als ik daar bezig ben. Of een werkkamer boven. Er ligt een gasgestookt cv-systeem in huis, de woonkamer wordt overdag echter verwarmd met een houtkachel. De werkkamer op de 1e verdieping wordt nu verwarmd door de thermostaat beneden in de woonkamer te foppen door de radiatoren daar dicht te draaien en de gewenste temperatuur hoger in te stellen dan wat er daar heerst. De regeling ben ik zelf: ik loop weer naar beneden om de boel uit te zetten als ik het warm genoeg vindt. Dit systeem zal wel in meer huishoudens zo gebeuren maar ik ben er allerminst gelukkig mee.
De garage is op dit moment niet te verwarmen.

Een vriend tipte een Zibro petroleumkachel. Ik ben er in gedoken en enthousiast geworden. Maar toen dacht ik: ik ga eens uitrekenen wat al die brandstoffen nou echt kosten. Zeker omdat een stand-alonekachel zoals een kachel voor gasfles of een petroleumkachel of een elektrische kachel rendementen van nagenoeg 100% hebben en daarom goed te vergelijken zijn.

Het verbaasde mij dat elektrisch er naar verhouding zo voordelig af komt! Ik had verwacht dat dat veel minder gunstig is. Als ik dit zo vergelijk is de keuze makkelijk: elektrisch verwarmen. De andere twee hebben een aantal nadelen: verbrandingsgassen in de ruimte waar je verblijft, vochtproductie in de ruimte waar je verblijft, ventileren noodzakelijk en gehannes met gas en vloeistof.
Brandstoffenvergeleken.png
Een aantal vragen:

1. Kloppen mijn aannames en inschattingen?
2. Zijn er nog andere argumenten om rekening mee te houden?
3. Kan iemand beamen dat het elektrisch verwarmen van een losse kamer beter is dan de cv-thermostaat-fop-methode?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door LeaD »

Die thermostaatfopmethode kan ik wel volgen, maar waarom er nog geen thermostatische kraan is gemonteerd op de radiator boven, die begrijp ik niet .

Mijn situatie 20 jaar terug, een slaapkamer op de benedenverdieping zonder verwarming omgevormd tot bureau/werkplaats . Het eerste wat ik heb aangepast is het plafond, balkjes aan de gewelven gevezen en rotswol met alufolie van 6 cm tussen de balkjes . De warmte die de pc met zijn scherm afgaf was voldoende om een temperatuur van 17° aan te houden . Voorheen bleef dit onder de 15° en zat ik onder het dauwpunt, een groot probleem .
Sindsdien, elk jaar meer isolatie, dubbel glas in de verwarmde ruimtes, om te eindigen met een verbruik van 4m^3 hout ( komt van 10m^ ) en de cv op mazout die elk jaar tussen de 3000 en 5000 L verstookte volledig buiten gebruik te stellen . En door al dat isoleren was die airco ineens ook niet meer nodig .
Mijn devies, stop je geld niet in energie , het is een bodemloze put .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door pelletpower »

Ries van Herwaarden schreef: 10 jan 2021, 15:31 Hallo,

Graag wil ik een extra stand-alone kacheltje aanschaffen om kleinere ruimtes hier in huis te verwarmen. Bijvoorbeeld de garage als ik daar bezig ben. Of een werkkamer boven. Er ligt een gasgestookt cv-systeem in huis, de woonkamer wordt overdag echter verwarmd met een houtkachel. De werkkamer op de 1e verdieping wordt nu verwarmd door de thermostaat beneden in de woonkamer te foppen door de radiatoren daar dicht te draaien en de gewenste temperatuur hoger in te stellen dan wat er daar heerst. De regeling ben ik zelf: ik loop weer naar beneden om de boel uit te zetten als ik het warm genoeg vindt. Dit systeem zal wel in meer huishoudens zo gebeuren maar ik ben er allerminst gelukkig mee.
De garage is op dit moment niet te verwarmen.

Een vriend tipte een Zibro petroleumkachel. Ik ben er in gedoken en enthousiast geworden. Maar toen dacht ik: ik ga eens uitrekenen wat al die brandstoffen nou echt kosten. Zeker omdat een stand-alonekachel zoals een kachel voor gasfles of een petroleumkachel of een elektrische kachel rendementen van nagenoeg 100% hebben en daarom goed te vergelijken zijn.

Het verbaasde mij dat elektrisch er naar verhouding zo voordelig af komt! Ik had verwacht dat dat veel minder gunstig is. Als ik dit zo vergelijk is de keuze makkelijk: elektrisch verwarmen. De andere twee hebben een aantal nadelen: verbrandingsgassen in de ruimte waar je verblijft, vochtproductie in de ruimte waar je verblijft, ventileren noodzakelijk en gehannes met gas en vloeistof.

Brandstoffenvergeleken.png

Een aantal vragen:

1. Kloppen mijn aannames en inschattingen?
2. Zijn er nog andere argumenten om rekening mee te houden?
3. Kan iemand beamen dat het elektrisch verwarmen van een losse kamer beter is dan de cv-thermostaat-fop-methode?
Gas is ongeveer 8 kWh, 0.85 ct per m3?
8 kWh electrisch 1.76 euro.

Maar vooral wat LeaD zegt, een bodemloze put. De een wat dieper dan de ander.
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door Ries van Herwaarden »

Dank voor de reacties. Beter isoleren wil ik zeker maar dat is voorlopig nog even financieel niet haalbaar.
Voor de gasprijs heb ik genomen wat je ongeveer betaalt bij een gasvulstation om een butaan/propaan-tank te vullen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door dormos »

Als je flessengas overweegt, kijk dan eens naar een goedgekeurde LPG fles.
Die kun je zelf vullen bij een tankstation en dat is een stuk goedkoper dan gewoon flessengas.
Mijn huis is gasloos maar om niet een nog goede gaskookplaat te moeten wegdoen is die omgebouwd naar LPG (andere sproeiers) en vul ik nu ongeveer 4 keer per jaar de fles met 20 liter LPG voor 12 Euro per keer.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door pelletpower »

Die kun je zelf vullen bij een tankstation
Dat mag al even niet meer. Ik gebruik nu wisselflessen voor de heftruck. Schijnt een dikke boete op te staan.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door dormos »

Goedgekeurde flessen met een 80% beveiliging mogen gewoon gevuld worden volgens mij.
Heb weleens gehad dat de eigenaar van een tankstation even kwam kijken omdat 'ie dacht dat ik een gewone fles vulde, maar toen 'ie de goedgekeurde fles zag was het helemaal OK.
En als je bij een tankstation zorgt dat je auto tussen de fles en het raam van het tankstation staat dan kraait er geen haan naar.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door LeaD »

Zorg er op zijn minst voor dat je een weegschaal hebt, zo weet je wat er nog in de fles zit .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door pelletpower »

Nou, het is wel belangrijk dat je de juiste fles hebt. Tot 80%. Hier was er elke keer een hoop stampij. Nou ok. Dan eentje van jullie. Nu heb ik er twee. Kom ik niet stil te staan.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door dormos »

Zorg er op zijn minst voor dat je een weegschaal hebt, zo weet je wat er nog in de fles zit
Op goedgekeurde flessen zit een metertje waarop je kunt zien hoeveel er nog in de fles zit.
Overvullen kan niet vanwege de 80% beveiliging, net als op LPG auto's
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door Ries van Herwaarden »

Dank voor de tips. Ik weet het nog niet over LPG tanken. Ik kon ook zo snel niet vinden of dat nou echt legaal is of niet, met een goedgekeurde fles.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petroleum, gas, elektrisch

Bericht door pelletpower »

Maakt niet uit, huur of borg betaal ik ook niet met die wisselflessen. Prijs zou ik na moeten zoeken of dat veel duurder is. Geen gedonder met keurmerken, altijd fles die up to date is. Van de andere kant, fles in de auto en vullen is ook niet ingewikkeld.
Plaats reactie