Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door tobsie »

Ondertussen ben ik al een tijdje bezig met het zoeken naar een nieuwe kachel. Zie mjn huidige situatie.
schouw_klein.jpg
Wat ik altijd wilde was een RBB, omdat ik gefascineerd ben van de werking (vooral de DSR2 bood mogelijkheden), maar de keuze is gevallen op het behoud van de schouw en een houtkachel daar in. Dus geen verbouwing, maar huidige kachel weg en een nieuwe er in. Dus identiek aan de huidige situatie.

De huidige kachel is een altech fireview en de katalysator in deze kachel is 2/3 jaar geleden al kapot gegaan. Sindsdien brandt de kachel minder schoon merk ik aan de schoorsteen. Ook de schuif van de naverbrander kapot gegaan en Altech heeft geen reserveonderdelen meer bij navraag. Ook mijn vonkenvanger (extreem fijne vonkenvanger volgens mijn schoorsteenveger) op het dak (rieten kap) gaat sneller dicht zitten dan voordat de katalysator kapot is gegaan. Ondanks dat ik via de zwitserse methode stook. Ik zoek dus een kachel die schoner brandt en tegelijkertijd een goed rendement heeft. Ik stook alle soorten hout door elkaar van naaldhout tot eik.
Ik begrijp dat een RBB aan deze wensen voldoet, maar dat gaat hem niet worden. Ook de kant en klaar massakachels zoals Yocoon, tigchelkachel of Tulikivi passen niet in de schouw. De kachel moet max 1 meter hoog zijn (en bij voorkeur rond de 80cm).

Ondertussen heb ik het hele Internet al afgespeurd en voor de meest effeciente verbranding die een RBB benaderd kom ik steeds uit bij de twinfire modellen, zoals Walltherm en Xeoos kachels. De nadelen die ik veel op duitse fora lees is dat in de kachels vaak onderdelen kapot gaan. Hier zit ik niet op de wachten, ik wil gewoon een goede kachel zonder al teveel onderhoudskosten.
Ook heb ik naar CV kachels gekeken, maar ook hierbij is er teveel techniek die kapot kan gaan. Dus dat valt ook af.

Ik wil dus weer gaan voor een normale houtkachel die toch nog niet zo vervuilend is met een hoog rendement. Daarnaast moet de kachel simpel te bedienen zijn voor mijn vrouw.
Uiteindelijk kom ik dan uit bij een Altech Eclips of een Altech Ecosy (en ik heb echt veel andere merken ook vergeleken). Deze kachels lijken veel op elkaar en ik begreep dat de Eclips zelfs functioneert volgens het tegenstroom principe om de beperkte massa op te warmen.
Het vergelijk tussen deze 2 kachels is interessant. Het rendement (dus afgifte van warmte tov wat naar buiten via de schoorsteen verdwijnt) van de Eclips is 86%, terwijl de nieuwere Ecosy 78,3% rendement heeft. Dit kun je ook zien aan het verschil in rookgas, want de Eclips heeft een rookgas temp van 210C en de Ecosy 260C. Wat interessant is dat de Ecosy daarintegen veel schoner brandt.
De Eclips heeft waardes: CO=0,05%; CO=625mg/m3; NOx=87mg/m3;THC=48mg/m3; PM=22mg/m3.
De Ecosy heeft waardes: CO=0,08%; CO=535mg/m3; NOx=31mg/m3;THC=19mg/m3; PM=9mg/m3.

Als ik deze waardes vergelijk met bv een Yocoon Rocket, dan zijn vooral de waardes van de Ecosy prima. Wellicht kan ik zelfs op de Ecosy nog een Bell maken om de rookgastemp wat naar beneden te krijgen.

Ik wil jullie graag betrekken bij mijn keuze. Dus wellicht hebben jullie ook nog goede ideen en begrijpen jullie de waardes beter (want welke waarde is nou de fijnstof wat zo in het nieuws is).
Qua prijs is 2 a 3k investering voor een nieuwe kachel wel de max.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door Pietje »

Ik ben heel tevreden over mij HWAM Mozart. Hoewel ik dit jaar door de binnenbekleding ben gegaan (na 20 jaar 16/dag in de winter), wat aanpassingen heb gedaan aan de beluchtingstechniek en een ventilator toegevoegd om de convectie te versnellen. Volgend jaar is de RBB klaar, en dan ben ik wel blij dat ik naar een echt goede stookkamer toe kan.

De beluchting verhouding secundair / primair gebeurt met een bi-metaal die de verhouding verandert. Met mooie offset schuif (dus bij welke temperatuur dat moet gebeuren. Dat is echt heel mooi ontworpen. De lagering van dat bi-metaal-asje wordt elk jaar stroever, dus daar heb ik een keramisch glijlager in gezet (via SKF, simpele busjes).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door tobsie »

Dank voor je antwoord Pietje.
Uiteraard wordt de HWAM Mozart niet meer gemaakt (staat nog wel als demomodel bij stokertje voor 1250 euro), maar ik me door je bericht wil verder gaan verdiepen in secundaire en tertiaire verbranding. Ik vind nog niet veel kachel leveranciers die hier duidelijkheid over geven op hun website. Ik kom dan bij kachels uit zoals de Jacobus 6. mijn vrouw is wel gecharmeerd van speksteen bedekking van de kachel :fff .
Ook heb ik de vraag ook bij Altech gesteld, of deze verbranding ook in de Eclips zit.

Het blijft in zijn geheel nog wel een gezoek. Ondertussen heb ik wel contact gehad met een aantal gebruikers van de Eclips en zij waren/zijn allemaal enthousiast over het verbruik en uitstoot. Tot nu toe lijkt deze kachel het meest dicht bij mijn wensen te komen.
Het mooist zou een RBB DSR2 kachel (door zijn beperkte hoogte) zijn die commerieel te koop is en die bv een massa heeft van 600kg (dus nog steeds mooi onder de schouw past en staat.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door tobsie »

Toch gekozen voor een nieuwe houtkachel. Het is een Heta scanline 1000 geworden met speksteen. Dit was een van de weinige a+ kachels (86%) met een beperkte hoogte van 95cm, een groot raam en hoge capaciteit (4-14kw) die ik kon vinden.
Ook de emissie waarden zijn op papier goed.

Eerste resultaten zijn in ieder geval een goede warmte en mooi vlammenspel. Tevens zie ik geen zwarte rook meer uit de schoorsteen. Dus ik ben tot nu toe tevreden en de hond ook :) .
20210110_114144_compress67.jpg
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door 1980 »

Staat ook mooi in de ruimte
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door Ramon »

Ik vind het een hele mooie kachel, maar juist niet in de ruimte staan...

Modern vs ouderwets
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Advies gevraagd voor nieuwe houtkachel

Bericht door LeaD »

Geuren, kleuren en smaken, daar valt niet over te twisten .

Nieuw topic " Modeadvies gevraagd voor nieuwe houtkachel " :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie