1 of 2 vergassers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

Goedenavond,

Mijn eerste bericht op dit forum, na veel nalezen en zoeken. Eind van dit jaar verhuizen wij naar een wat oudere boerderij, vandaar dat ik wat vragen heb die ik tot dusver niet exact heb kunnen vinden op het forum.
Het huis stamt uit de jaren '40, vanwege een V1 bom was de oorspronkelijke woning namelijk verwoest. Isolatie is dus niet of nauwelijks aanwezig. In de loop van de jaren is er wel overal dubbel glas in gekomen. Het dak en de spouw willen we zo snel mogelijk isoleren als we er komen te wonen. Momenteel wordt in het huis een 3000-3500 m3 gas verbruikt, en dat voor slechts 2 personen.
De loods is in de jaren '90 gebouwd, de oude schuur was vanwege blikseminslag afgebrand. De helft is bewaarloods en dus goed geïsoleerd. Hier hoeft echter niet verwarmd te worden in de toekomst, dit blijft bewaarloods.
Het werkplaats/opslag gedeelte van 400 m2 is niet geïsoleerd.
In ons huidige huisje stoken we voornamelijk op afvalhout uit mijn (kleine) zagerij, en van het niet zaaghout. Het liefst wil ik op snippers gaan verwarmen aangezien ik hout, snippers en een snipperaar aan mijn eigen heb. Nou is het mijn vraag of het raadzaam is om voor de woning en de loods aparte vergassers weg te zetten, de beoogde stookruimte in de schuur en het huis staan zo'n 40-50 meter uit elkaar. In de loods komt waarschijnlijk een kantine/kantoor en de werkplaats/opslag wil ik zo goed mogelijk isoleren. Die hoeft niet 'warm' te zijn, 's winters 10-15 graden zal al prima zijn om in te werken.
Als ik met 2 vergassers wil werken heb ik ook 2 bunkers met doseersysteem nodig, 2 boilers en 2 buffers. Lijkt me daarom ook 2 keer zo duur. Mooist zou zijn om een vergasser in de loods te zetten en daarmee het huis ook te verwarmen. Ik heb alleen geen idee hoeveel verlies je op deze afstand gaat hebben en wat nog meer bezwaren zullen zijn. Het liefst zou ik ook het warm water voor het douchen op biomassa verwarmen, maar ik wil absoluut geen kans op legionella en lauw water. Mijn vriendin heeft niet veel eisen, maar warm douchen is daarentegen wel belangrijk :fff
Daarnaast stook ik ook graag stukhout, het geeft sfeer en in ons huidige huis verwarmen we het hele huis er mee. Alleen het toekomstige huis is te groot om met een kachel op 1 plek warm te krijgen.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door bertocello »

2 Buffers, 1 vergasser. d.w.z. vergasser en grootste buffer in het bijgebouw en de 2de buffer met hygiene boiler/spiraal in het woonhuis. De buffer in het woonhuis kan gemakkelijk en permanent voorzien worden van warm water via ondergrondse leiding. Hoe meer diameter de buis heeft hoe dikker de isolatie (pirschuim?) kan
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

Okee dus dat zou moeten kunnen qua afstand. En waar moet je rekening mee houden met het type installatie als je later bijvoorbeeld een zonneboiler of een stukhout kachel met warmtewisselaar toe wilt voegen? Tevens is er een gedeelte van het huis wat vloerverwarming heeft, dat had ik niet eerder genoemd. Wat voor vermogen moet ik aan denken voor een dergelijke installatie? Liever iets te groot, aangezien ik 'overcapaciteit' altijd nog nuttig kan gebruiken voor het drogen van gezaagd hout, snippers en zaagsel.

De isolatie moet ik ook nog even over nadenken, het liefst isoleer ik het dak vanuit de binnenkant. Het is een traditionele houten kap met houten dakbeschot en dakpannen. Ik wil houten platen tegen de balklagen schroeven en daartussen glaswol/steenwol of iets dergelijks. Ik hoor hier en daar dat er dampdichte folie tussen moet, maar ik hou het het liefst zo open mogelijk, om rotten van de houten balklagen tegen te gaan. Isolatie zal waarschijnlijk een hoop geld besparen, maar niet als de kap binnen 10 jaar doorgerot is...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Gargouille »

De kap blijft dan ook best binnen of buiten het geïsoleerde volume en niet er midden in.
Dit kan door de zoldervloer te isoleren (kap blijft buiten geïsoleerd volume) of buiten op het dak te isoleren (kap blijft binnen het geïsoleerd volume).

Veel kosten kunnen bespaard worden door eerst de isolatie rationeel op orde te krijgen en de installaties daar op aan te passen ipv andersom.

"Aufdachdammung" is trouwens vaak eenvoudiger en goedkoper dan algemeen aangenomen. Pannen en panlatten afnemen en terug plaatsen valt wel mee in de praktijk en de binnenafwerking ondervindt er vaak ook geen hinder/kosten van.
Maar als de zolderruimte niet nodig is/niet verwarmd moet worden, dan is het isoleren van de zoldervloer altijd de beste oplossing.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Ramon »

Hoe meer diameter de buis heeft hoe dikker de isolatie (pirschuim?) kan
Die vat ik even niet...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Gargouille »

+ dikke diameter buis met een afstand van 50 meter enkel ? Hoeveel water staat daar dan af te koelen tussen de stookbeurten ?
Fantastisch gaat dat nooit worden zo'n concept. Of ga je witloof kweken op het traject tussen de twee ? Dan ben je misschien economisch nog iets met de grondverwarming.

G
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door bertocello »

Ramon schreef: 04 jan 2021, 17:01
Hoe meer diameter de buis heeft hoe dikker de isolatie (pirschuim?) kan
Die vat ik even niet...
Rioleringsbuis van diameter 30 centimeter met daarin 2 (warm en koud dus) alpex (bijvoorbeeld) buizen geeft grofweg een gemiddelde isolatie van 13 centimeter rondom. Bij een rioleringsbuis van 20 centimeter is dat nog 8 centimeter rondom. Als je buis van 2 centimeter gevuld met warm water over 50 meter laat afkoelen ben je 16 liter warm water kwijt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Ramon »

Aha, de mantelbuis bedoel je... Ik was even bang dat je het over de alupex buizen had...
Koens_90
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2021, 19:48

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Koens_90 »

Rioleringsbuis van diameter 30 centimeter met daarin 2 (warm en koud dus) alpex (bijvoorbeeld) buizen geeft grofweg een gemiddelde isolatie van 13 centimeter rondom. Bij een rioleringsbuis van 20 centimeter is dat nog 8 centimeter rondom. Als je buis van 2 centimeter gevuld met warm water over 50 meter laat afkoelen ben je 16 liter warm water kwijt.
Is deze hoeveelheid te overzien, of wordt het dan erg inefficient? Gevoelsmatig lijkt 16 liter mij niet zo veel als je naar buffers van 2-3 kuub kijk.
Als 1 vergasser erg lastig wordt besluit ik misschien wel om een kleine stukhout vergasser of misschien een CV haard voor binnen te gebruiken, en de snipper vergasser voor de schuur. Om 2 doseerbunkers etc. te maken zie ik niet zo zitten. Kost wel erg veel ruimte, en dan moet ik met de shovel bij het huis bij gaan vullen, zit ook niet iedereen op te wachten denk ik :fff
Laatst gewijzigd door kockie op 05 jan 2021, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door remco d »

Als je nu alles met stukhout lekker warm kunt krijgen en je toekomstige woning niet, zou ik zo gauw mogelijk proberen om te verwarmen ruimtes zo klein te maken en/of zo goed te isoleren dat dat wel weer gaat. Anders doe je eigenlijk een stap terug. mits je nu niet met tegenzin stukhout stookt.

Alle andere vormen van verwarmen op hout zijn wat mij betreft een stapje terug: Meer techniek, meer verlies, meer kans op problemen, meer onderhoud en meer kosten. Ik denk alles bij elkaar ook meer werk (versnipperen, opslag, beluchten van snippers en dat monitoren) en het neemt veel meer plaats in.

werkplaats houtkachel houdt de werkplaats opgeruimd! zo doe ik het ten minste... (mijn vader ook maar die neemt allesbrander wel heel letterlijk)

mvg Remco
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door dormos »

Ik ben er niet zeker van dat een grotere diameter mantelbuis met dikkere isolatie beter is dan een kleinere diameter.
Doordat er permanent heet water door stroomt wordt ook de isolatie uiteindelijk opgewarmd. Met een grotere diameter buis heb je ook ineens een veel groter oppervlak dat warmte af kan staan aan de bodem.

Volgens mij is er een optimum, maar groter is in dit geval niet altijd beter.
Iemand die dit wetenschappelijk kan onderbouwen of ontzenuwen?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Gargouille »

Ja als je de diameters en de debieten kent valt daar wel aan te rekenen.

Maar het zal er van afhangen hoe je gaat werken. Ga je permanent water rondpompen of hevel je af en toe (kortstondig) water over tussen twee buffers ? In at laatste geval is er meer te winnen bij een regeling die ervoor zorgt dat de laatste liters die in de buizen gepompt worden gewoon koud water zijn.
Dat systeem heeft dan potentieel weer meer verliezen aan de buffers...
G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door pelletpower »

Je warmteoverdrachtscoeff zul je uit moeten weten. Klopt Dormos, maar mijn gevoel zegt dat je naar echt grote diam moet , wil je dit punt bereiken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door Ramon »

dormos schreef: 07 jan 2021, 10:32 Ik ben er niet zeker van dat een grotere diameter mantelbuis met dikkere isolatie beter is dan een kleinere diameter.
Doordat er permanent heet water door stroomt wordt ook de isolatie uiteindelijk opgewarmd. Met een grotere diameter buis heb je ook ineens een veel groter oppervlak dat warmte af kan staan aan de bodem.

Volgens mij is er een optimum, maar groter is in dit geval niet altijd beter.
Iemand die dit wetenschappelijk kan onderbouwen of ontzenuwen?
Hier ging ik ook de mist in. Het beste is een zo klein mogelijke LEIDINGDIAMETER, zo hoog mogelijk debiet, en een zo groot mogelijke MANTELBUISDIAMETER (isolatie).

Maar de zo klein mogelijke leidingdiameter, moet WEL toereikend zijn op een koude dag.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: 1 of 2 vergassers

Bericht door LeaD »

dormos schreef: 07 jan 2021, 10:32 Ik ben er niet zeker van dat een grotere diameter mantelbuis met dikkere isolatie beter is dan een kleinere diameter.
Doordat er permanent heet water door stroomt wordt ook de isolatie uiteindelijk opgewarmd.
De isolatie zal ook opwarmen, maar de eigenschap van isolatie is nu net om zeer moeilijk warmte op te nemen, het duurt gewoon veel langer . Voordat de isolatie is opgewarmd is er al een hoop water door de buis naar de bestemming gevloeid zonder al te veel verliezen . Eens de isolatie is opgewarmd laat deze die warmte ook veel moeilijker los, de transmissie naar de omgeving is hierdoor vertraagd . Daarom is het ook heel belangrijk om de isolatie droog te houden om de isolerende eigenschap te behouden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie