Hout cv ketel ombouwen naar olie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Ik zie de wenkbrauwen al fronzen, het volgende is gaande ik stook al jaren met een ferroli hout cv ketel maar de houtprijs gaat giga omhoog plus het word me te bewerkelijk. Hier in spanje zijn de volgende alternatieven, pellets maar dat is me afgeraden omdat mijn ketel in de schuur staat en pellets kwetsbaar zijn voor vocht. Dan propaan of butaan maar dat heb ik voor mijn hout ketel gehad maar het geld vloog mijn zak uit. Of op olie mijn ketel kan ik ombouwen met een pellet brander of stook olie brander nu word hier beweerd dat als ik over zal stappen op stook olie dat het beter is om over te stappen op een nieuwe ketel omdat een brander stukken duurder is in verbruik dan een nieuwe ketel mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee of andere alternatieven.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Ramon »

Deze vraag mag je hier niet stellen, je kiest met 1 oog in je portemonnee :wink:
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Jij niet? Ten eerste je kan de situatie niet hoe ik hier zit en ten tweede ik ga geen giga investeringen doen met de wetenschap dat ik hier nog maar 7jaar woon. En wat is het alternatief een warmtepomp oftewel een verkapte airco? En dan met herrie zo een herrie bak in je huis misschien iets beter voor het milieu maar slecht voor mijn leefgenot.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door TLS »

worden die pellets niet geleverd in gesloten zakken? dan heb je toch niet veel last van wat vochtigheid?
Een warmtepomp zou wel goed werken in een gematigd klimaat zoals spanje, én je kan er ook mee koelen. Maar zonder vloerverwarming zou ik er niet aan beginnen. Als ik het verbruik van m'n warmtepomp bekijk in deze reeds iets frissere tijden, dan is dat eigenlijk om slecht van te komen, denk dat ik makkelijk 15kWh per dag enkel voor de WP verbruik. Dus zonder salderings-regeling met de zonnepanelen onbetaalbaar als je 't mij vraagt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door jwardenier »

Gerrie , misschien kun je jou woon situatie beter eerst even uitleggen dan .
Bij het wonen in Spanje denk ik al gouw aan elke dag warm ,droog enz.
Wat is daar een gebruikelijke verwarming ,en een investering doen terwijl je daar nog 7 jaar woont ,als je gaat verkopen zal de volgende eigenaar toch ook comfort willen ,dus betaald zich dat dan niet terug in de verkoop prijs .
Als je echt wil minderen ,zal je warmte vraag onderuit moeten ,b v 1 vertrek warm of 2 met 1 kachel op de scheiding s muur , natte ruimte een straal kacheltje ,als je de ruimte s met b v een speksteen of massa kachel verwarmt heb je een minimaal verbruik met 1 x per dag stoken 24 uur warmte .
Er zijn voorbeelden van zelfbouw waar ook nog warm water en mogelijkheden met verwarming mogelijk zijn .
Zo hebben wij 1 kachel in redelijk goed geïsoleerd vr st huis ,2 e vertrek keuken wordt matig mee verwarmt ,badkamer heeft een straalkacheltje dit neemt ong 250 w per dag bij 1 x per een kwartiertje verwarmen ,ruim 1,5 uur warmte .
Houtverbruik blijft zo onder de 10 m 3 .
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Tls, ja de pellets worden in gesloten zakken geleverd en mijn idee was dmv een blauw vat wat ongeveer 125liter is daar een buffer van te maken. Volgens de installateur is mijn ruimte te vochtig en dat de pellets dan geen goede verbranding heeft. Mijn hout ketel staat in de schuur met een 500l buffervat. Nou vind ik het wel meevallen met het vocht. Ik woon in de bergen en daar is het tot October goed maar daarna word het kouder en natter en dat houd aan tot eind maart. De zakken staan droog de schuur is het probleem volgens hem. En ik ben bang met pellets dat het een eeuwigheid duurt totdat mijn buffer op 80graden is.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door hobbes »

Mijn eerste vraag is waar wil je over 7 jaar gaan wonen? in een appartement of ook in een huis met wat buitenruimte? Mede omdat je al een buffervat hebt zou ik voor de optie van een heatpipe zonneboiler optie gaan, aangevuld met je hout stook. Indien je zelf niet meer dat gesjouw wil met hout is een veel makkelijker idee daar een dorps genoot / scholier / ander persoon voor in te huren / regelen. Afhankelijk van de ruimte zou je ook een aantal zonnepanelen kunnen aanschaffen en inderdaad elektrisch verwarmen.

Het voordeel van een mix van brandstoffen is dat je financieel rustiger kunt overschakelen en dat je altijd energie hebt. Vergeet niet in je berekening mee te nemen dat je de zonnepanelen en de boiler na 7 jaar mee kunt nemen. De volgende eigenaar kan immers nog steeds vol op hout stook verwarmen. De kostten van eventuele her installeren wegen niet op tegen volledige nieuwwaarde en bij verkoop krijg je ( in Nederland tenminste) helemaal niets voor terug
Voor het droog houden van de pallets kun je overwegen om het schuurtje waar ze staan te isoleren. Een goedkopere variant is een paar grote vrieskisten, die het niet meer doen, maar dat hoeft ook niet, te scoren en daar je pallets in te bewaren. Op veel boeren bedrijven wordt dit ook gedaan met het krachtvoer voor het vee ( de bulk gaat wel in grote silo's)

Een olieketel heeft ook behoorlijk schoonmaak werk nodig en de olie komt ook niet gratis bij de kachel.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Hoi hobbes wat is jou ervaring met pellets? Ik denk ook dat het verbruik ontzettend hoog is ik zit ongeveer op 23gr in huis. Ik ga terug naar Nederland en dat zal wel een appartement worden. Het is niet alleen het sjouwen maar ook als het regent moet ik naar buiten om weer hout te vullen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Sandman79 »

Pellets hebben dezelfde warmtelevering per kilo als hout. Dus je gaat niet met meer kilo's sleuren... en de verbranding is meestal erg goed, je buffer opwarmen zal echt geen issue zijn, hangt natuurlijk ook af van de isolatie van je buffer en de grootte en het vermogen van de pelletbrander.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Sandman ik heb even op de ketel gekeken en daar staat op voor pellets max 30 p kw. Ik ben bang als ik alles ombouw dat het verbruik tegenvalt. Je hoort verhalen van 2 tot 3 zakken per dag dit is toch gauw 240 tot 360euro per maand. Mijn ideale tempratuur is 23graden.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gargouille »

Gerrie,

Waarom stel je deze vraag op een ecologieforum ?

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

Als je goed kan lezen sta ik ook open voor pellets. Ik ben zoekende dus je opmerking vind ik voorbarig en kleinzielig.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gargouille »

Het was een vraag.

Maar ik wens je veel succes met je zoektocht.

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gerrie »

En dit was het antwoord.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout cv ketel ombouwen naar olie

Bericht door Gargouille »

Klopt. En van het niveau dat een omgebouwde ketel in een achterafschuurtje op pellets met een buffer er tussen goed voor het milieu zou zijn ?
En moeten we je daar ook nog eeuwig dankbaar voor zijn voor die (eco???)overweging of zo ? Als het niet teveel aan je beurs en je comfort komt uiteraard.

Blijft de vraag staan waarom iemand de drang heeft om dit met ecologie te verbinden ?

G
Plaats reactie